|
کدخبر: 284383 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با فعال در حوزه زنان؛

زنان در معرض دید و نگاه مسموم/ لباس بعضی ها مانند سالن عروسی است

علیزاده؛ استاد دانشگاه گفت: در ارتباط با بحث حجاب، یک عده از حالت عادی خارج شده‌اند. یعنی در اروپا به همین شکلی که خانم‌ها در ایران در محیط‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند، هیچ خانمی بیرون نمی‌آید.

سیاست زنان در معرض دید و نگاه مسموم/ لباس بعضی ها مانند سالن عروسی است

به تازگی در بعضی از سازمان‌های دولتی، غیردولتی و در فروشگاه‌ها از ارائه خدمات به خانم‌هایی که در اصطلاح حجاب ضعیفی دارند، خودداری می‌کنند. اخیرا در ورودی یک مرکز درمانی، بنری نصب شده بود با این مضمون که از ارائه خدمت به بانوان کم حجاب معذوریم. حال جای سوال دارد که اگر یک خانم در اصطلاح کم حجاب در مقابل آن مرکز درمانی دچار یک حمله قبلی شود، آیا از کمک رسانی به او دریغ می‌شود؟ چنین طرحی با توجه به شرایط کنونی کشور، آیا حساسیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد؟ در همین راستا، گفت‌وگوی با یک فعال در حوزه زنان داشتیم. در ادامه همراه گسترش نیوز باشید.

خدمت-حجاب

سخت گیری در دین یهود بیشتر از اسلام بود

معصومه علیزاده، فعال حوزه زنان، در ارتباط با عدم خدمت رسانی به بانوان بی‌حجاب و همچنین به طور کل مقوله حجاب اظهار کرد: اگر ما به گذشته نگاهی بی‌اندازیم، متوجه خواهیم شد که در دین یهود، سخت گیری‌های بسیاری را در ارتباط با حجاب وجود داشته است. چنین بحثی را زمانی که با اسلام مقایسه می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که در دین اسلام، حساسیت‌های کم تری وجود دارد.

وی افزود: این طرح برای افزایش حجاب در بین کسانی است که در اصطلاح حجاب ضعیفی دارند، قرار نیست آسیبی به بانوان برسد. قرار از آنها دربرابر هر خطری مواظبت شود.

علیزاده گفت: در کتاب ویلدورانت و همچین در ارتباط با دین یهود آمده است که حجاب باید به گونه‌ای باشد که تمام صورت زن کاملا پوشانده و به سختی قابل رویت باشد. همچنین، گفته شده بود که اگر زنی، بدون چنین حجابی وارد اماکن عمومی شود، کشتن وی بر مرد واجب است.

زنان در معرض دید و نگاه مسموم

وی در ادامه این گفت‌وگو افزود: اسلام چنین حساسیتی را بر می‌دارد و می‌گوید، کف دست‌ها، گردی صورت و کف پا جزو جاهایی نیست که بخواهند پوشانده شوند. این مطلبی است که یهود باستان به آن توجه نکرده است.

این فعال حوزه زنان در ادامه  گفت‌وگو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: زنان به دلیل فیزئولوژیکی که دارند، در معرض دید افراد قرار می‌گیرند و در بیبن همین افراد کسانی وجود دارند که عموما با نگاه مسموم به بانوان نگاه می‌کنند.

علیزاده

علیزاده خاطرنشان کرد: قرار نیست بگوییم که همه نگاهی خراب و مسموم دارند. می‌خواهیم بگوییم که خلقت زن به گونه‌ای است که جذابیت را ایجاد می‌کند. این جذابیت در حدی که زمانی که کشور امنیت این خانم را برقرار می‌کند و همچنین عده‌ای دیگر از خانم‌ها این امنیت را برهم می‌زنند، یک سری جریمه برایش در نظر می‌گیرند.

وی گفت: طبیعاتا در هرجای دنیا اگر کسی از قانونی پیروی نکند برایش مجازات‌هایی را در نظر می‌گیرند. اگر بخواهم مثالی بزنم، فرض کنید در خانه‌ای، یک نفر از اعضای خانواده قانون موجود را رعایت نکند. توسط پدر و مادر قطعا یک سری محدودیت‌هایی برایش در نظر گرفته خواهد شد. حال در جامعه هم همین گونه است. اگر خانمی، قانون مربوط به حجاب را رعایت نکند، قطعا یک سری محدودیت در خدمت رسانی برایش اعمال خواهد شد.

این فعال حوزه زنان و استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: آنچه که در ارتباط با بحث حجاب مطرح شده است، یک عده از حالت عادی هم خارج شده‌اند. یعنی در اروپا هم به همین شکلی که خانم‌ها در ایران در محیط‌های عمومی حضور پیدا می‌کنند، هیچ خانمی بیرون نمی‌آید.

علیزاده گفت: در کلاس‌های درس هم، دخترانی را مشاهده می‌کنیم که لباس آنها شبیه به لباس مجالس عروسی است. زمانی که وارد کلاس می‌شوند، انگار وارد یک تالار عروسی شده‌اند. تیپ این افراد تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست و امنیت یک عده دیگر را به خطر می‌اندازند.

عده‌ای دربرابر قانون مقاومت می‌کنند

وی افزود: عده‌ای دربرابر قانون حجاب هنجار شکنی کرده و مقاومت می‌کنند. در نهایت، دولت یک سری تمهیداتی را در نظر می‌گیرد که در گام اول به افرادی که از قانون حجاب پیروی نمی‌کنند اخطار می‌دهد. در گام دوم، اگر چنین اقدامی انجام شود، جریمه‌ای را در نظر می‌گیرند و بار سوم این طبیعی است که از سرویس دهی به این افراد امتناع کنند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: ما باید یک چیزی را در نظر بگیریم. آیا در کشور‌های دیگر و همینطور در فیلم‌های ترکیه‌ای، زمانی که یک ناهنجاری را به نمایش می‌گذارند، خودشان بر روی آن ناهنجاری مقاومتی دارند یا خیر؟ قطعا هیچ کشوری حتی در امریکا این مدل بی‌بند و باری را پذیرا نخواهد بود.

علیزاده گفت: در فیلم‌های ترکیه‌ای، شاهد آن هستیم که یک ابراز ندامت از سوی بازیگر نسبت به بعضی چیزها صورت می‌گیرد. نسبت به پوشش و یا هر چیز هنجار شکنی واکنش نشان می‌دهند. اینطور نیست که بگوییم فقط در ایران بر روی یک مورد هنجار شکنی مانند حجاب زوم کرده باشند. در تمام کشورها نسبت به حساسیت‌های بعدی که ایجاد خواهد شد و سبب برهم زدن نظم عمومی می‌شود حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند.

وی افزود: طرح ممنوعیت خدمت رسانی به بانوان بی‌حجاب، هیچ حساسیتی را در جامعه ایجاد نخواهد کرد. حساسیت زمانی ایجاد می‌شود که ما یک سری مسائل را گفته باشیم و برایش قانونی را درنظر گرفته باشیم، سپس با ۲ اعتراض بیخیال قانون شویم. مثل این می‌ماند که تعدادی در اعتراض به بستن کمربند ایمنی اعتراض کنند، سپس پلیس راهور قانونی را اعلام کند که بستن کمربند ایمنی اجباری نیست. در نتیجه رعایت قانون حجاب در کشور بسیار اهمیت دارد.

  • ناشناس ارسالی در

    آخه عقب افتاده احمق! قانون الهی در باب احکام که غیر ذاتی و مقرره است تابع اکثریت جامعه و مردم است تا چه رسد به قوانین پیزولی بشری! در بحث حجاب طبق فتوای عموم مراجع وجه و کفین معفو است به شرط عدم ایجاد ریبه! و همچنین پوشیدن لباس چسبان و جلب توجه کننده نیز عموماً فتوای حرمت دارد! اما بلا فاصله بعد از صدور فتوا، تبصره می آید که بنا بر عرف اقوام و مناطق این فتوا فرق می کند مثلا در عشایر بنابر عرف غالب و عمومی پوشش زنان؛ قسمتی از موی سر(جلوی سر)، پا، قسمتی از گردن، قسمتی از ساق دست ها، لباس های رنگی و متمایز جذاب اشغالی ندارد چرا که پوشش و حجاب معروف آن قوم همان است یعنی اصل حجاب رعایت شده و بنا بر عرفشان بعضی از اجزاء هم معفو شده است! لذا اکثریت احکام در باب عمل تابع عرف هستند با توجه به معروف اقوام و قبایل و مناطق بالا پایین دارد. یا در همان صدر اسلام در اقوال تاریخی و بعضی روایات سخن از خلخال پا که بیشتر قسمتی از ساق پا را شامل می شده و گردن آویز و گوشواره داریم که اینها مشهود و منظور بوده است نه مکتوم و مکفوف!

  • مریم ارسالی در

    در مورد لباسم و حجابم کسی از شما نظر نخو است ؟

  • عبدله قدسی ارسالی در

    چرا اسلام یا نظام اسلامی آنقدری که داره به حجاب حساسیت نشان میده به حق وحقوق مرد م وعدالت اجتماعی حساسیت نشان نمیده یعنی یه سری هستن که انقد میخورن که از فرط پرخ وری منظوربنده حقوق ومزایای نجومی دارن می ترکن اما درمقابل مردم بدبخت جامعه به نان شب محتاجان بله شما کشورهای خارجی را مثا ل زدید حتی درکشور آمریکا که یک کشور غیر اسلامی هست انقد فاصله طبقاتی وجود نداره اما درکشور ما آنقدر بی عدالتی وفاصله طبق اتی موجود هست که مردم افسردگی گرفتن همین خانم علیزاده دوسدارم بازبان خودش اعتراف کنه که ازچند جا حقوق میگیره آیا حقوق شم ا با حقوق یک کارگر کارخانه چقد تفاوت دار ه چرا اینچیزاره درنظر نمیگیریدگشت ارشاد ومبارزه با بی حجابی در کشور وجود داره آی ا گشت یا نیرویی به نام مبارزه با بی عدال تی در کشور چرا وجود نداره این حدیث پیامب ر اسلامه اگر فقر از درخانه ای وارد شود ا یمان در پنجره آن خانه خارج میشود

  • فریادعدالت ارسالی در

    مشکل مملکت ما درحال حاضر حجاب نیست که چن ددهه گیردادن به حجاب ؛
    درتعطیلات ن وروزی مثل سالیان قبل بیحجابی زیادبود؛امن یت بود؛ندیدم کسی مزاحم کسی بشه؛واسه مردم عادی شده.
    ((((خواهشن به جای حجاب به فکر گرانی و بیکاری باشید؛پرونده اختلا سها و فساد های مدیران فاسد و دست نشانده را بازرسی کنید))))
    امثال نسبت به ه مه سالها بیحجابی بود؛باران هم زیادتر از سالهای قبل بارید؛
    دم خدا گرم ؛به خ یلیها ثابت کردکه هیچ ارتباطی بین خشکسالی و بیحجابی وجودندارد.
    به جای مقول ه حجاب به فکر بیکاری جوانان؛فقر؛گرانی مج ازات اختلاسگرهاو برکناری مدیران و وزرای ناکارآمدبشوید.
    بیحجابی ناموس مردم هیچ ربطی به شماها ندارد که اظهارنظر میکن ید؛
    هر زنی شوهر دارد و هردختری پدر و مادر و خانواده دارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها