|
کدخبر: 300987

محدوده بندی، پروسه پر زحمت ثبت نام در مدارس دولتی

اگرچه هر سال تعداد بسیاری از دانش‌آموزان با روندی آسان در مدارس ثبت‌نام می‌شوند، اما محدوده‌بندی در مدارس دولتی برخی از والدین را به زحمت انداخته و آنان باید برای رفع مشکلاتی که در روند ثبت‌نام ایجاد شده به ستادهای منطقه‌ای آموزش و پرورش مراجعه کنند.

جامعه محدوده بندی، پروسه پر زحمت ثبت نام در مدارس دولتی

معمولا والدین از اواسط خرداد تا اواخر مرداد هر سال باید برای ثبت‌نام فرزندان خود در مدارس اقدام ‌کنند، ثبت‌نام دانش‌آموزان پروسه‌ای است که مدت‌ها فکر آنها را برای انتخاب مدرسه بهتر به منظور تعلیم و تربیت مناسب مشغول می‌کند.

خانواده‌ها برای انجام ثبت‌نام فرزندان خود موارد بسیاری از تدریس معلمان و موضوعات تربیتی را مد نظر می‌گیرند و سپس نسبت به ثبت‌نام اقدام می‌کنند.

در این راستا، ثبت‌نام دانش‌آموزان میان‌پایه با سهولت بیشتری انجام می‌شود و در اکثر موارد آنها می‌توانند در همان مدرسه سال تحصیلی گذشته، ثبت‌نام خود را کامل کنند اما این اقدام برای دانش‌آموزان ورودی در برخی موارد با چالش‌هایی مانند محدوده‌بندی جغرافیایی روبه‌رو است که برای رفع مشکلات در روند ثبت‌نام باید به ستادهای منطقه‌ای آموزش و پرورش مراجعه کنند.

محدوده‌بندی مشکل بیشتر مراجعان در ستاد ثبت‌نامی

هرچند که تعداد بسیار زیادی از خانواده‌ها که در زمان مناسب و مدرسه نزدیک به محل سکونت، دانش آموزان را بدون هیچ مشکلی ثبت‌نام کرده‌اند اما برخی والدین محدوده بندی را مشکل اصلی ثبت‌نام فرزندان خود ‌دانستند و خواستار پیگیری این مشکل بودند.

مادر یکی از دانش‌آموزان کلاس اول دبستان درباره علت مراجعه خود به ستاد ثبت‌نامی در منطقه گفت: مدرسه‌ای که در محدوده و نزدیکی منزل ما قرار دارد، اعلام کرده که ظرفیت برای ثبت‌نام ندارد، از ستاد هم نامه برای ثبت‌نام گرفته‌ام اما مدیر مدرسه نمی‌پذیرد.

وی افزود: اگر بخواهم در سایر مدارس ثبت‌نام کنم، فرزندم باید از چند خیابان عبور کند یا هزینه بسیاری برای سرویس ایاب و ذهاب را متحمل شویم اما مدرسه‌ای که ظرفیت ندارد، در چند قدمی خانه ماست.

ستاد ثبت‌نام مشکل را حل کرد

پدر دانش‌آموز کلاس ششمی درباره علت مراجعه خود به ستاد ثبت‌نام گفت: مشکل ما در محدوده‌بندی بود، مدرسه مدارک محل کار من را نمی‌پذیرفت، هرچند که مجبور شدم برای این موضوع ۲ روز مرخصی بگیرم اما بالاخره مشکل حل شد و ستاد نامه ثبت‌نام را داد.

نامه‌ای برای ثبت‌نام در مدرسه جدید نمی‌دهند

مادر یک دانش‌آموز کلاس چهارمی درباره علت مراجعه خود به ستاد ثبت‌نامی عنوان کرد: پرونده دخترم هنوز در مدرسه سال گذشته‌اش است اما می‌خواهم که مدرسه او را تغییر دهم ولی نامه‌ای برای ثبت‌نام در مدرسه جدید به من نمی‌دهند.

وی درباره علت تغییر مدرسه فرزند خود گفت: مدرسه فعلی او نه از نظر آموزشی و نه تربیتی رسیدگی چندانی ندارند، سال‌های قبل که آموزش مجازی بود، مجبور شدم برای فرزندم معلم بگیرم و اکنون هم که به مدرسه می‌روند به موضوعاتی تربیتی فرزندان وارد نمی‌شوند.

این مادر ادامه داد: موارد نامناسبی را از برخی همکلاسی‌های دخترم دیده‌ام، به ناظم و مدیر مدرسه و حتی مادر دانش‌آموزان اطلاع داده‌ام اما رسیدگی نشد، بنابراین مجبورم که مدرسه فرزندم را عوض کنم که این مورد هم نشدنی است.

مشکل ثبت‌نام فرزندم حل شد

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه سوم که قصد جابه‌جایی فرزند خود را دارد، گفت: تقریبا ۲ هفته پیش این درخواست را داده بودم، مدرسه اعلام کرده بود که در صورت خروج یک دانش‌آموز می‌تواند فرزندم را ثبت‌نام کند، امروز با من تماس گرفتند که از ستاد نامه بگیرم و مدارک را برای ثبت‌نام ببرم.

وی افزود: هرچند حدود ۲ ساعت برای اخذ نامه از ستاد منتظر بودم اما بالاخره نامه را گرفتم و می‌توانم فرزندم را ثبت‌نام کنم.

مدیر حتی نامه ستاد ثبت‌نام را مطالعه نکرد

پدر یکی از دانش‌آموزان هنگام صحبت با مسئول ستاد درباره علت مراجعه خود برای ثبت‌نام گفت: همسرم برای ثبت‌نام در پایه هفتم به مدرسه‌ای نزدیک به محل کارش رفته است اما مدیر مدرسه ثبت‌نام نمی‌کند.

وی افزود: مدیر مدرسه ابتدا محدوده بندی را علت ثبت‌نام نکردن فرزندانم اعلام کرده اما پس از اینکه همسرم بخشنامه آموزش و پرورش مبنی بر ثبت‌نام در محدوده محل کار را به مدیر مدرسه متذکر شده است، آنها تکمیل ظرفیت را بهانه‌ای برای ثبت‌نام نکردن دانستند.

این پدر یادآورشد: نامه‌ای که ستاد داده را برای ثبت‌نام به مدرسه نشان دادیم اما حتی این نامه را کامل هم مطالعه نکردند و بازهم از ثبت‌نام خودداری کردند. اگر این مدرسه فرزندم را ثبت‌نام نکند، مجبور می‌شوم که او را به مدرسه غیرانتفاعی ببرم که از عهده پرداخت این هزینه برنمی‌آیم.

نامه ستاد در روند کار مدیر بی‌تاثیر بود

مادر یکی دیگر از دانش‌آموزان در منطقه ۱۳ تهران برای ثبت‌نام پسر خود به ستاد آمده بود، او درباره مشکل خود گفت: فرزندم می‌تواند در مدرسه سال گذشته خود همچنان بماند اما انگار محدوده بندی آموزش و پرورش مشکل دارد. مدرسه‌ای که فقط ۲ کوچه با ما فاصله دارد را خارج از محدوده اعلام کرده اما مدرسه فعلی پسرم چند خیابان آنطرف‌تر است و در رفت‌و آمد به شدت مشکل پیدا کرده است.

وی افزود: نزدیک به یک ماه است که کار من رفت‌وآمد از مدرسه به ستاد است و مقدار زیادی هزینه تاکسی اینترنتی روی دستم مانده و هیچ کاری هم از پیش نرفته است. انگار مدیران مدرسه از ستاد پیروی نمی‌کنند و با وجود نامه‌ ستاد بازهم کار خود را انجام می‌دهند.

مدرسه خارج از محدوده نزدیک‌تر است

مادر دیگری که به ستاد برای ثبت‌نام فرزند کلاس دهمی خود مراجعه کرده بود، گفت: مسئول ستاد به من می‌گوید هر مدرسه‌ای که جا دارد ثبت‌نام کن، چراکه ممکن است ظرفیت همان مدارس هم پر شوند.

او افزود: آموزش و پرورش در یک مدرسه و آن هم برای دانش‌آموز کلاس دهمی اهمیت بسیاری دارد، اما توجهی به این موضوع نمی‌شود. مدرسه خارج از محدوده به منزل ما بسیار نزدیک‌تر از مدرسه داخل محدوده است، این محدوده بندی بر چه اساسی انجام شده که بیشتر والدین را به اینجا کشانده است؟

۷۳۱ ستاد ثبت‌نام در مناطق داریم

براین اساس، سید مجتبی هاشمی مدیرکل ارزیابی و عملکرد وزارت آموزش‌وپرورش ۶ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه از پیش‌بینی ثبت‌نام ۱۷ میلیون دانش‌آموز برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: ۷۳۱ ستاد ثبت‌نام در مناطق و ۳۲ ستاد ثبت‌نام استانی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از۱۰۰ هزار مدرسه در کشور وجود دارد، افزود: ثبت‌نام ۱۳ میلیون و۵۰۰ هزار دانش‌آموز به‌صورت میان‌پایه انجام می‌شود و این ثبت‌نام با درج نمره قبولی پایان‌ترم در پایه بالاتر و در همان مدرسه انجام می‌شود، خانواده‌هایی که نقل‌وانتقال دانش‌آموز در میان‌پایه دارند که این موضوع عموماً به دلیل جابجایی محل سکونت اتفاق می‌افتد، از طریق استعلام از سامانه املاک یا محدوده اشتغال پدر و مادر امکان‌پذیر است.

هاشمی همچنین عنوان کرد: ثبت‌نام قطعی ۵۰۲ هزار و۶۱۳ دانش‌آموز در دوپایه اول ابتدایی و هفتم انجام‌ شده است. مجموعاً ۸۱ هزار و ۸۰۲ نفر از این تعداد مربوط به ثبت‌نامی‌های پایه هفتم و باقی مربوط به پایه اول است. ثبت‌نام این تعداد قطعی شده است. بقیه ثبت‌نام‌ها موکول به ثبت‌نام قطعی در سامانه املاک است و ما ملزم هستیم که احراز محل سکونت را انجام دهیم، البته با وارد شدن نمرات دانش آموزان و صدور کارنامه‌ها ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ثبت‌نام میان‌پایه به‌طور قطعی انجام خواهد شد.

رئیس ستاد مرکزی ثبت‌نام دانش آموزان اظهار کرد: در محدوده بندی مدارس به دلیل اینکه استقرار مدارس با جمعیت موجود همخوانی داشته باشد، مجبوریم تا از بحث محدوده بندی ثبت‌نام استفاده کنیم که زیرساخت‌های الکترونیکی این موضوع باید فراهم شود و این امکان در سال جاری از سوی سامانه املاک فراهم آمده است.

وی با اشاره به یکی از مشکلاتی که در مورد محدوده بندی خانواده‌ها در سال‌های گذشته داشتند، اظهار کرد: مدارسی که بین دو منطقه آموزش‌وپرورش قرار دارند، مانند مدارسی که یک خیابان در حدفاصل دو منطقه قرار دارند، را در ستاد ثبت‌نام آورده‌ایم که مدرسه به‌صورت شعاعی در محدوده تعیین شود و مرزبندی در این نقاط ملاک نباشد.

هاشمی ادامه داد: اگر همخوانی محل سکونت با سامانه املاک وجود نداشته باشد، به خانواده ۱۰ روز مهلت داده خواهد شد تا خانواده بتواند رفع نواقص و ایرادات را از طریق سامانه اسکان پیگیری کنند.

مدرسه منطقه همجوار در صورت داشتن ظرفیت، ثبت‌نام می‌کند

همچنین سیده عادله سجادی رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر ثبت‌نام مطلوب، نظارت همگانی و برابری آموزشی در روند نام نویسی مدارس، گفت: شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان باید به گونه‌ای باشد تا خانواده‌ها در آرامش کامل این کار را انجام دهند.

وی درباره روند ثبت‌نام دانش آموزان در مدارس، اظهار کرد: روسای مناطق ۱۹گانه آموزش و پرورش شهر تهران براساس اقتضائات منطقه تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنند به‌طور مثال اکنون با توجه به نرخ موالید ممکن است نیاز به تعداد بیشتری دبستان باشد و در هر منطقه برای تخصص تعدادی مدرسه به دوره ابتدایی تصمیم‌گیری می‌شود.

وی افزود: مصوبات مناطق در کارگروه توسعه مدیریت اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران مطرح و در آنجا تصمیمات نهایی اتخاذ می‌شود البته اگر مراجعاتی از سوی والدین وجود داشته باشد و نسبت به این تغییرات گلایه داشته باشند در راستای اقناع سازی و جلب رضایت تصمیم‌گیری می‌شود.

رئیس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش شهر تهران درباره این موضوع که برخی مناطق ممکن است به دلیل کمبود تعداد دانش‌آموز در مدارس دولتی اقدام به مازاد اعلام کردن مدرسه و اجاره آن به بخش غیردولتی کنند در حالیکه می‌توانند دانش‌آموزان مناطق همجوار را در مدرسه دولتی منطقه ثبت‌نام کنند، توضیح داد: در دستورالعمل درباره ثبت‌نام در مدارس مناطق همجوار تأکیدات لازم انجام شده است و ستادهای ثبت‌نام براساس اختلاف مرزی که بین دو منطقه وجود دارد، تصمیمات مناسب را اتخاذ می‌کنند بنابراین اگر والدین با این موضوع مواجه هستند در صورت مراجعه به منطقه آموزش و پرورش، موضوع بررسی خواهد شد و اگر مدرسه منطقه همجوار ظرفیت داشته باشد معمولا ثبت نام انجام می‌شود.

سجادی ادامه داد: نخستین اولویت در ثبت‌نام دانش‌آموزان، احترام به حقوق شهروندی است به طور مثال مناطق همجوار منطقه ۴، مناطق ۳ و ۷ است اما وسط آنها یک بزرگراه وجود دارد و اگر دانش‌آموز منطقه ۳ را در منطقه ۴ پذیرش کنیم، باید گردشی داشته باشد تا به مدرسه برسد و بار ترافیکی و هزینه خانواده هم افزایش می‌یابد اما اگر خانواده رضایت داشته باشد در صورت داشتن ظرفیت در مدارس منطقه همجوار ثبت‌نام انجام می‌شود.

وی درباره نحوه ثبت‌نام در مدارس مناطق همجوار یادآور شد: خانواده‌ها باید به منطقه مربوطه مراجعه و درخواست خود را ثبت‌کنند پس از آن جلسات ستاد ثبت‌نام از نیمه دوم تیر برگزار می‌شود و هر هفته جلسه دارند، در این جلسات به پرونده‌های ثبت‌نام رسیدگی می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها