|
کدخبر: 300113 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

گرمای سوزان تابستان بلای جان کودکان کار / وعده ساماندهی به کجا رسید؟

فصل تابستان و گرمای هوا، سبب می شود تا کودکانی که در خیابان مشغول کار هستند، آسیب های جدی ببینند و درگیر انواع بیماری‌ها شوند.

کودکان بسیار زیادی را در خیابان مشاهده می‌کنیم که به کودک کار معروف هستند. این افراد به دلیل آنکه از خانواده حمایت نمی‌شوند یا در اصطلاح از اتباع بیگانه هستند، برای گذران زندگی خود مجبور هستند که در خیابان کار کنند. شغل این افراد تکدی‌گری است. کودکان کار، از تحصیل محروم هستند و کم‌تر کسی در میان این افراد وجود دارد که اهل سواد باشد. خطراتی پیش روی این افراد است که زندگی آنها را همواره با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

کار-کودکان

تاثیر گرمای هوا روی کودکان

جدا از خطراتی مانند تصادف در خیابان، گرمای هوا نیز تاثیر بسیار بالایی روی این افراد می‌گذارد. با آمدن فصل تابستان، گرمای هوا به شدت افزایش می‌یابد و عوارض پوستی بسیار زیادی را به همراه دارد. عده‌ای از این کودکان در زیر آفتاب سوزان تابستان به شغل تکدی مشغول هستند و همین امر تاثیرات بسیار منفی را بر روی آنها می‌گذارد.

گرمای هوا حتی آدم سن و سال دار هم با خطر مواجه می‌کند چه برسد به این کودکان که اکثرشان از ضعف بالای بدنی برخوردار هستند. این کودکان از ساعات اولیه صبح کار خود را آغاز می‌کنند و تا پاسی از شب مشغول تکدی گری هستند. گرمای هوا و همچنین تابش مستقیم نور آفتاب سبب خواهد شد تا این کودکان بیمار شوند و گویا هیچ نهادی هم پاسخگو نیست. چندی پیش، زاکانی، شهردار تهران، از سوی ابراهیم رئیسی مامور شد این کودکان را ساماندهی کند. باوجود آنکه مدت زمان زیادی از ساماندهی این کودکان از دوره‌های قبلی مدیریت شهری می‌گذر، اما همچنان هیچ اقدامی در این راستا صورت نگرفته است. حال باید منتظر ماند و دید که آقای شهردار، چه برنامه هایی را در راستای ساماندهی کودکان کار در سر خود دارد و تا چه میزان می‌تواند مثبت واقع شود.

کودکان-کار

چندی پیش، زمانی که زاکانی به عنوان مامور ویژه رئیس‌جمهوری در رسیدگی به امور کودکان کار انتخاب شد، در حاشیه افتتاحیه طرح استعدادیابی و توانمندسازی کودکان کار که در استادیوم آزادی برگزار شد به خبرنگاران گفت: ۳۴ مدرسه در این زمینه داریم که بیش از ۷ هزار کودک کار در این مدارس فعال و پویا هستند و در حال سوادآموزی و حرفه‌آموزی هستند. امیدوارم به جایی برسیم که چیزی تحت عنوان «کودک کار» نداشته باشیم؛ چرا که این ظلم بزرگی به کودکان است. زاکانی همچنین اظهار کرد که کودکان نور چشم ما هستند و سعی داریم برای آنها کارهای خوبی انجام دهیم.

کار فقط مخصوص کودکان بی سرپرست یا کودکان کار نیست

جدا از کودکان کار، دانش آموزانی هستند که بی‌صبرانه مشتاق آمدن تابستان هستند تا بتوانند در طول ۳ ماه تابستان به شغل و حرفه‌ای مشغول شوند. این امر نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان یک موضوع مرسوم است و هیچ ربطی هم به وضعیت مالی ندارد. دانش آموزان علاقه دارند وارد محیط جامعه و کار شوند تا بتوانند در این ۳ ماه، درآمد شخصی داشته باشند. شغل تابستانی برای دانش آموزان باید به گونه‌ای باشد که به روح و جسم آنها آسیبی وارد نکند و بیشتر جنبه آموزش داشته باشد نه کسب درآمد واقعی. در کشور ما هم شغل‌هایی وجود دارند که دانش‌آموزان می‌توانند در تعطیلات تابستان به آنها مشغول شوند.

فروشندگی:

فروشنده

از شغل‌های تابستانی برای دانش آموزان، فروشندگی است. فروشندگی برای آن دسته از نوجوانانی که روابط اجتماعی خوبی دارند گزینه مناسبی است. از جمله کارهایی که در زیر مجموعه فروشندگی قرار می‌گیرند می‌توانیم به فهرست‌برداری کردن از لیست محصولات، پر کردن قفسه‌های فروشگاه، نشان دادن محصولات مغازه به مشتریان، ارائه سرویس به مشتریان و صندوقداری اشاره کنیم. در زمان‌های گذشته، دانش آموزان با شروع تعطیلات تابستان، با سوپرمارکت محل خود صحبت می‌کردند و ۳ ماه تابستان را در آنجا مشغول کار می‌شدند.

تدریس خصوصی

تدریس-خصوصی

می‌توانید به کودکان نقاشی یاد بدهید یا درس‌های سال بعد مدرسه را به آنها تدریس کنید. تدریس خصوصی از دیگر کار‌های تابستانی برای دانش آموزان است. فصل تابستان فرصتی مناسب برای دانش آموزانی است که به تدریس علاقه‌مندند. بچه‌های زیادی هستند که باید در فصل تابستان به مرور و یادگیری دوباره دروس بپردازند. می‌توانید با تدریس خصوصی دروسی که اشکال دارند، علاوه بر کسب درآمد، به آنها نیز کمک کنید تا به هدف دلخواهشان رسیده و پیشرفت کنند.

پیک سوپرمارکت محله

پیک-دوچرخه

پیک سوپرمارکت‌ها و مغازه‌های محله گزینه‌ای مناسب به عنوان کار تابستانی برای دانش آموزان پسر است. این روزها سوپرمارکت‌ها و مغازه‌ها با استفاده از تماس تلفنی سفارشات مشتریان را دریافت می‌کنند و سپس از طریق پیک، سفارشات آنها را برایشان می‌فرستند. در فصل تابستان دانش آموزان می‌توانند برای مغازه‌ها و سوپرمارکت‌هایی که نیاز به پیک دارند، کار کنند و از آنها دستمزد بگیرند. یکی از امتیازات دیگر چنین کاری نیز آشنایی با افراد محله است. در ضمن ارتباط اجتماعی فرد هم تقویت می‌شود. اگر یک دوچرخه داشته باشید، به راحتی می‌توانید به عنوان پیک سوپرمارکت محله مشغول به کار شوید.

کار در کارگاه‌های نجاری

کارگاه‌های نجاری یکی دیگر از مکان هایی هستند که دانش آموزان با شروع تعطیلات تابستان، می‌توانند مشغول به کار شوند. جدا از آنکه به عنوان شاگرد، مزد دریافت می‌کنند، می‌توانند کسب درآمد هم داشته باشند و در آینده خودشان بتوانند یک استادد در زمینه نجاری و خلق سازه‌های جذاب شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها