|
کدخبر: 291477 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

شیوه های نوین تکدی گری/ این افراد باید اسکار بگیرند!

تکدی گری این روزها تبدیل به یک حرفه شده است که هرکس مهارتی در این مورد نداشته باشد نمی تواند درآمد کسب کند. البته این نکته بسیار بدی است که تکدی گری در جامعه رو به پیشرفت است.

جامعه شیوه های نوین تکدی گری/ این افراد باید اسکار بگیرند!

امروزه، اگر تکدی‌گری را شغل در نظر بگیریم، می‌توان گفت که هزاران نفر در کشور به این شغل پر درآمد مشغول هستند. البته این نکته هم قابل ذکر است که باید بازیگر بسیار ماهری باشید تا بتوانید با شیوه‌های متفاوت، دل سنگ را هم آب کنید. به کار بردن شیوه‌های نوین برای گرفتن پول از مردم، این روزها، شگرد متکدیان است. کودکان زیادی در خیابان ها تکدی گری می کنند. امروز  ۱۲ آوریل روز جهانی‌ کودکان خیابانی است. روزی برای حمایت از کودکانی که با سختی‌های غیرقابل تصوری در خیابان‌ها کار می‌کنند. هدف این روز حفظ کرامت انسانی و کمک به کودکان خیابانی است.

کودک-گریه

چهار راه‌های درآمد‌زا

قطعا همه ما افرادی را مشاهده کرده‌ایم که بر سر چهار راه‌ها مشغول تمیز کردن شیشه خودرهای پارک شده در پشت چراغ قرمز هستند. قیافه خود را به مظلومانه‌ترین شکل ممکن در می‌آورند تا بتوانند دل صاحب خودرو را به رحم آورده و مبلغی به آنها بدهد. البته این نکته قابل بیان است که تمام این کودکان کار در چهار راه‌ها این‌گونه نبوده و فقط تعدادی از آنها با به کار بردن هنر بازیگری، شیوه‌های نوین تکدی گری را به نمایش می‌گذارند.

ترازو-شکسته

خیابان‌های تهران، بسیاری از همین بازیگران را دارد. شاید جوانی را دیده باشید که با یک ترازوی شکسته، مقابل رستوران نشسته است و می‌گوید ماموران شهرداری اقدام به این عمل کرده‌اند اما مجدد در روزهای بعد هم همان شخص را مشاهده می‌کنید که با همان ترازوی شکسته اقدام به گفتن همان حرف‌ها می‌کند. این عمل یکی از شیوه‌هایی است که تکدی گران نسبت به آن اقدام کرده تا بتوانند پول به جیب بزنند. البته این نکته قابل ذکر است که نمی‌توان منکر برخورد شدید شهرداری با تعدادی از تکدی گران یا بساط گستران شد اما گروهی از همین افراد تکدیگر، خودشان اقدام به شکستن ترازو می‌کنند.

کلاهبرداری-جدید

فریب برای پول

شیوه جدید دیگری که مدت‌ها است بسیاری از کودکان تکدی‌گر از آن استفاده می‌کنند این است که مقابل سوپرمارکت‌ها ایستاده و از عابران پیاده می‌خواهند تا برایشان چیزی تهیه کنند. بیشتر درخواست این کودکان، نان لواش یا مواد غذایی کنسرو شده است اما چنین درخواستی به این معنا نیست که آنها گرسنه هستند یا می‌خواهند این مواد غذایی را به خانه ببرند. بعد از آنکه عابرپیاده برایشان این خواسته‌ها را اجرا کرد و مواد غذایی تهییه شد؛ این تکدی گران، مجدد به سوپرمارکت بر می‌گردند و همان اجناس را با نصف نرخ به سوپر مارکت می‌فروشند. در این صورت هم مغازه دار چند برابر سود کرده و هم این کودکان به درآمد بی‌دردسر رسیده‌اند. البته این نکته بسیار مهم است که تعدادی از همین افراد، واقعا به این مواد غذایی نیاز دارند.

تکدی-نوین

گروهی دیگر از تکدی گران به شیوه‌های جدید دست پیدا کرده‌اند، این است که زن و مرد به همراه یک بچه، در گوشه خیابان نشسته و بدون آنکه چیزی به فروش برسانند اقدام به کسب درآمد می‌کنند. ظاهرشان ژولیده و انگار مدت‌ها ست لب به چیزی نزده‌اند اما گویا ماشینشان در چند خیابان آن طرف تر پارک شده است. بارها درباره این افراد مطالب بسیاری را شنیده بودم اما باورش برایم سخت بود. همین امر سبب شد تا برای مدتی زن و شوهری را زیر نظر بگیرم که در انتهای یک خیابان نشسته بودند. خودروهای بسیاری برای کمک مالی و همچنین غذایی توقف کردند. بسته‌های غذا و همچنین پول‌های فراوانی را از دست مردم گرفتند. بعد از گذشت مدتی تقریبا طولانی، زمانی که متوجه شدند هیچ خودرویی دیگر تردد ندارد. زیر انداز پاره خود را جمع کردند و به چند کوچه آن طرف تر رفتند. نزدیک ماشین خود شدند و مواد غذایی که تعدادش بسیار بود را در صندوق عقب جای دادند. سپس سوار شدند و رفتند. شیوه عجیبی که این روزها در اطرافمان بسیار دیده‌ایم. البته این نکته را هم باید گفت که فقط تعدادی از این افراد نیازمند واقعی هستند اما عده‌ای دیگر به این عمل مانند یک شغل نگاه کرده و حتی خانواده خود را هم شریک می‌کنند.

گدا-پولدار

مطالب بسیاری را در ارتباط با گدایان پولدار، خوانده‌ایم. هستند کسانی که به تکدی‌گری مشغول‌اند اما خانه و ماشین دارند. تاکنون در رسانه‌ها خبرهای متعددی از متکدی‌های میلیاردر شنیده‌ایم. این افراد دیگر نمی‌توانند مشغول به حرفه‌ای دیگر شوند. چرا که به تکدی‌گری عادت کرده‌اند و همین میلیارد‌ها یا میلیون‌ها پول را از همین راه به‌دست آورده و حاضر به انجام کار دیگری نیستند. این افراد بارها دستگیر شده و از منزلشان پول‌های نقد فراوانی کشف شده است.

ماکت-تکدی

اما شیوه دیگر این مدل است که یک ماکت را در پیاده رو خیابان قرار داده و روی آن چادر می‌کشند. شخصی که از کنارشان رد می‌شود، بر این باور است که پیر زنی نیازمند در خیابان نشسته و برای آنکه کسی او را نشناسد صورتش را پوشانده است اما اشتباه می‌کنند. یک ماکت در آنجا قرار دارد و مردم به همین راحتی فریب می‌خورند. در جعبه مقابل این ماکت تا هنگام شب، مقدار زیادی پول جمع می‌شود. شخصی که این ماکت را در خیابان قرار داده است، به هنگام شب برای جمع کردن آن اقدام کرده و پول زیادی را به جیب می‌زند.

البته شیوه‌های بسیاری وجود دارد که ما در این گزارش به تعدادی از آنها پرداخته‌ایم. مانند مخفی کردن یک دست در لباس برای نشان دادن اینکه یک دست ندارد تا مردم دلشان بیشتر بسوزد و بیشتر کمک کنند.

این گزارش، در ارتباط با شیوه‌های نوین تکدی گری بود که در بین متکدیان رواج پیدا کرده است. مردم هم به راحتی فریبشان را می‌ خورند و اقدام به دادن پول یا خرید مواد غذایی می‌کنند.

شرایط جامعه ما به سمت و سویی پیش رفته است که کار به سختی پیدا می‌شود، اما تکدی گری روش جالبی برای کسب درآمد نیست. البته افراد بسیاری هم وجود دارند که شرایط سخت اقتصادی کشور، دستشان را تنگ کرده و سفره‌شان کوچک شده است. این افراد با توجه به کهولت سن و یا داشتن بیماری‌های متعدد نمی‌توانند کار منابسی را پیدا کنند. به همین دلیل از مردم درخواست دارند تا کمکشان کنند. راه‌های شناسی این افراد با توجه به آن که تکدی گران بسیاری در کشور وجود دارد بسیار دشوار است. به امید آنکه مسئولان محترم، فکری به حال برچیده شدن تکدی گری کنند و افراد نیازمند واقعی را تحت حمایت قرار دهند. یا شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهند که اصلا هیچ کس به نان شب نیازمند نباشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها