|
کدخبر: 292125

تاثیر مهاجرت پذیری بر آلودگی هوا

امیرمحمد درویش، خبرنگار

مهاجرت از روستاها و همچنین حاشیه‌ پایتخت به تهران، یکی از مشکلات اساسی در زمان شلوغی است و همچنین یکی از عوامل آلودگی این کلانشهر دوست داشتنی به شمار می‌رود. با وجود شرایط سخت اقتصادی و کمبود کار، بسیاری از افراد خارج شهر به تهران مهاجرت کرده و با خودرویی که در اختیار دارند اقدام به مسافرکشی یا فعالیت در تاکسی‌های اینترنتی می‌کنند. البته این نکته دارای اهمیت است که بسیاری از افراد از ابتدا تا پایان هفته به پایتخت می‌آیند و مجدد به روستای خود بر می‌گردند و طی این مدت شب را در خودرو سپری می‌کنند. سپس با آغاز هفته مجدد به پایتخت بر می‌گردند. مطمئنا اگر شرایط کار در نزدیکی محل سکونت برایشان فراهم بود، به پایتخت مهاجرت نمی‌کردند.

همین اقدام سبب می‌شود تا حجم بسیار زیادی از خودرو در کلانشهر تهران تردد کنند و سبب پدید آمدن آلودگی در شهر شود. آلودگی هوایی که مدت زمان زیادی می‌شود، پایتخت با آن دست و پنجه نرم می‌کند. کیفیت پایین بنزین و همچنین فرسوده بودن بسیاری از خودروها، بر این مشکل بزرگ یعنی آلودگی دامن می‌زند. خودروهایی که مدت زمان بسیاری از عمرشان می‌گذرد، به راحتی در شهر تردد کرده و کسی هم جلویشان را نمی‌گیرد. این معظل بزرگ نقش مهم و اساسی در پیدایش روزانه آلودگی تهران دارد. زمانی که شرایط اقتصادی در حاشیه‌های تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و می‌توان گفت بیشتر این مناطق غیر قابل سکونت هستند، در نتیجه ناچار به مهاجرت کوتاه مدت به تهران هستند.

امیرمحمد-درویش

یکی دیگر از عواملی که موجب می‌شود تا تنفس پایتخت دچار مشکل شود، توسعه ناپایدار شهری و مهاجر‌پذیری است. زمانی که کلیه امکانات رفاهی، خدماتی و درمانی در پایتخت باشد، قطعا سیل حجوم مردم به تهران افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین برج‌سازی و سایر ساخت‌وسازها در پیداش جمعیت و از پس آن آلودگی بی‌تاثیر نیست. چرا که با افزایش جمعیت یک شهر، میزان تردد خودرو افزایش پیدا کرده و همین امر تاثیر فراوانی بر محیط‌زیست خواهد داشت. زمانی که یک شهر پایتخت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و... باشد، چنین امری طبیعی خواهد بود که میزان شهروندان افزایش یابد.

آلودگی کارخانه‌ها به صورت روزانه تاثیر خود را بر محیط‌زیست می‌گذارد. کارخانه‌هایی که اقدام به مازوت سوزی می‌کنند، نقش پر رنگ خود را در به خطر انداختن سلامت شهروندان و همچنین سیاهی چهره شهر نشان می‌دهند. بسیاری از کارخانه‌ها به جای آنکه از گاز استفاده کنند، مازوت را انتخاب می‌کنند. چرا که مازوت نرخ پایین‌تری دارد اما به این فکر نیستند که بعد‌ها همین اقدام چه تاثیر جبران ناپذیری بر محیط‌زیست خواهد گذاشت. بسیاری هم وجود دارند که مازوت را در بیابان رها کرده که همین امر سبب آلودگی خاک می‌شود و هیچ درخت و گیاهی را نمی‌توان در آن منطقه کاشت. به جای آنکه از مازوت استفاده شود، می‌شود از انرژی خورشیدی استفاده کرد که هیچ آلودگی برای محیط‌زیست و انسان‌ها ندارد.

اگر بخواهیم کمی مانع آلودگی هوای پایتخت شویم، ابتدا باید جلوی مهاجرت‌پذیری و توسعه ناپایدار شهری گرفته شود. این اقدام می‌تواند کمی رنگ آسمان پایتخت را آبی کند. بسیاری از کارشناسان محیط‌زیست و همچنین کارشناسان شهری بر این باور هستند اگر قیمت‌ها در تهران افزایش پیدا کند و هزینه استفاده از خودرو شخصی نیز، مانند سایر کشورها، هزینه بالایی داشته باشد، کمک بزرگی به کاهش جمعیت و کاهش استفاده از خودرو خواهد کرد. همچنین اگر در پایتخت به وسایل حمل‌ونقل عمومی توجه ویژه‌ای شود، تاثیر مثبت خود را در طولانی مدت بر محیط‌زیست خواهد گذاشت.

قطع درختان به بهانه انبوه سازی، تاثیر خود را تاکنون بر محیط‌زیست گذاشته است. چراکه از درختان به عنوان ریه تنفسی شهر‌ها یاد می‌شود. شخصی که برای ساخت‌وساز‌های بلند مرتبه، اقدام به قطع درخت می‌کند یک جنایت بزرگ در حق انسان‌ها کرده است چراکه ریه‌های تنفسی را از بین می‌برد. اگر جریمه‌ای سنگین از سوی سازمان محیط‌زیست و سایر ارگان‌های مرتبط برای چنین اقدامی درنظر گرفته شود، شاهد خواهیم بود که کسی برای ساخت‌وساز، درختی را قطع نخواهد کرد. البته این جریمه‌ها بارها از سوی شورای شهر تهران برای افراد خاطی اعمال شده است اما اینکه بازدارنده بوده یا خیر را کسی نمی‌داند.

 درنهایت طبیعت، تنها برای ما نیست، بلکه ما امانت دار چنین میراث ملی هستیم و باید در حفظ و نگهداری آن تمام تلاش خود را کرده تا آیندگان بتوانند از آن استفاده کنند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها