|
کدخبر: 286545 امیرمحمد درویش

روزگار خودرو گزارش می‌دهد؛

جنجال برای ۲۱۸ خودرو!

بعد از مدت‌ها صحبت درباره واردات خودروهای خارجی از کارخانه‌های معروف، بالاخره تصمیم بر این شد تا تعدادی خودرو وارد کشور شوند. خودروهایی که همچنان، مشخص نیست تا چه تعداد از جمعیت ۸۰ و چند میلیونی کشور، قدرت خرید آن هارا دارند. این خودروها، از برند‌های معروفی چون کیا و هیوندای هستند.

خودرو جنجال برای ۲۱۸ خودرو!

قدرت خرید مردم برای خودروهای تولید داخل، پایین است اما با این وجود، خودروهایی وارد کشور شده‌اند که قیمت‌های بسیار بالایی دارند و گویا توان خرید چنین خودروهایی فقط در توان قشر خاصی است. درحالی که خودروی پراید، از عادی‌ترین و ساده‌ترین انواع خودروهای تولید داخل به حساب می‌آید و قیمتی پایین نسبت به سایر خودروها دارد، اما بسیاری از مردم توان خرید همین را هم ندارند. اکنون شنیده‌ها حکایت از واردات خودروهایی است که نام اسپورتج که یکی از لوکس‌ترین محصولات کارخانه کیا است به چشم می‌خورد.

روزگار۱

حال با این وجود باید دید که آیا مردم عادی که درصد بالایی از جامعه را تشکیل می‌دهند، آیا قدرت خرید این محصول لوکس از کارخانه کیا را دارند یا خیر؟

یکم بهمن ماه امسال بود که مدیر بنادر و دریا نوردی کشور اظهار کرد که تعداد ۱۲۰ دستگاه خودرو وارد بندر شهید باهنر بندرعباس شدند. این مقام مسئول در ادامه صحبت هایش اشاره کرد که این خودروها ساخت شرکت هیوندای محصول کره جنوبی از نوع سواری سدان و مدل ۲۰۲۳ هستند که پس از پایان رویه گمرکی از بندر شهید باهنر خارج خواهند شد. گفتنی است؛ سوم دیماه نخستین محموله خودروهای وارداتی شامل ۲۲ خودرو از ۶ نمونه محصولات کیا ازجمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) وارد بندر لنگه شد. محموله دومی هم شامل ۷۶ دستگاه خودرو سپس به کشور راه یافت.

کدام محصولات وارد شدند؟

پیش از این هم اعلام شده بود که شرکت سایپا اقدام به واردات سه مدل خودرو CS۳۵ و CS۵۵ پلاس و یونی‌تی از محصولات شرکت چانگان کرده که پیش از این هم سابقه همکاری بین این دو شرکت وجود داشت و نخستین محموله این شرکت هم طبق وعده ها، بهمن ماه وارد کشور خواهد شد.

کیا سراتو یکی از این خودرو هاست که در سه کلاس سدان، هاچ بک و کوپه تولید می‌شود. بازه قیمتی آن از ۱۴ هزار و ۷۰۰ یورو تا بیش از ۲۰ هزار یورو است و به دلیل سقف نرخ ۲۰ هزار یورویی که در واردات خودرو لحاظ شده احتمالا شاهد واردات نسخه فول آپشن این خودرو نخواهیم بود.

کیا سراتو در بخش فنی دچار هیچ تغییری نشده و همچنان با پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی یا ۱.۶ لیتری توربوشارژ عرضه می­‌شود. کیا سراتو مدل ۲۰۲۳ به لحاظ ظاهری وجوه تشابه بسیاری با خودروی لوکس کیا استینگر دارد و در مقایسه با نسخه گذشته و موجود این خودرو در ایران تفاوت‌های زیادی پیدا کرده است. امکاناتی نظیر پدال شیفتر، حسگر نور، صندلی برقی راننده، سیستم کنترل پایداری، نمایشگر لمسی، تنظیم حالت رانندگی، سانروف، استارت دکمه‌ای، تهویه دو کاناله اتوماتیک، حسگر پارک جلو و عقب، دوربین عقب، کروز کنترل و ایربگ ۱۰ نقطه‌ای در این خودرو در نظر گرفته شده است.

سراتو

کیا اسپورتیج یکی دیگر از محصولات این خودروساز کره‌ای است که پایش به ایران باز شده است. این خودرو از پیشرانه ۱.۶ لیتری بنزینی استفاده می‌کند که ۱۷۷ اسب‌­بخار قدرت دارد. یک نسخه دیزلی هم با پیشرانه ۲ لیتری برای این خودرو در نظر گرفته شده و کیا وعده داده که در آینده دو پیشرانه هیبرید و پلاگین هیبرید را نیز برای این خودرو عرضه کند.

تمام نسخه‌ها و تریم‌های کیا اسپورتیج ۲۰۲۳ به یک صفحه لمسی ۸.۰ اینچی مجهز هستند. سیستم دستیار راننده، سیستم ترمز اضطراری، سیستم اخطار برخورد، سیستم مانیتور نقطه کور از دیگر امکانات این خودرو است.

اسپورتیج

همچنین این خودرو حالات مختلفی برای رانندگی دارد که در روزهای بارانی و برفی یا مسیرهای ناهموار، به راننده کمک می‌کنند. نرخ مدل پایه این خودرو از ۲۴ هزار یورو آغاز می‌شود.

دیگر خودروی وارداتی کیا سونت بوده که برای بازار هند طراحی شده است و همانطور که در بازار این کشور مورد استقبال قرار گرفت، انتظار می‌رود به خودرویی محبوب در کشور تبدیل شود. مدل پایه این خودرو ۹۶۰۰ یورو نرخ دارد و در مدل‌های بالاتر نرخ آن به حدود ۱۵ هزار یورو می‌رسد و شاید نرخ اقتصادی آن در محبوبیت آن موثر واقع شود.

سونت۱

این خودرو در سال ۹۹ به بازار معرفی شد که در واقع کوچک‌ترین کراس اوور کیا برای بازار هند و سایر بازارهای جهانی محسوب می‌شود. کیا سونت یک نسخه با موتور دیزلی به حجم ۱.۵ لیتر دارد که در هندوستان عرضه شده اما قطعا شاهد نسخه‌های دیگر این خودرو با پیشرانه بنزینی ۱.۲ لیتری و یک لیتری توربوشارژ خواهیم بود.

نسخه پایه از این خودرو امکانات حداقلی مثل چهار کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS و EBD، نمایشگر مالتی مدیا، سیستم پایش فشار باد تایرها و تهویه دستی برخوردار است که زیاد مطلوب نیست اما در نسخه‌های بالاتر تجهیزات و آپشن‌های متنوع‌تری مثل کروز کنترل، سنسور و دوربین عقب، نمایشگر لمسی مالتی‌مدیا، تهویه اتوماتیک، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، شش کیسه هوا، ترمز کمکی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، سانروف تعبیه شده است.

کیا پگاس

خودروی دیگر این محموله در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس معادل ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو به فروش می‌رسد که باز هم یک خودروی اقتصادی برای خریداران ایرانی محسوب می‌شود و احتمالا باید به زودی شاهد این خودرو در جاده‌های کشور باشیم.

کیا-پگاس

این خودرو یکی از سدان‌های کوچکی است که در کشورهای همسایه ایران طرفدار زیادی دارد و فروش خوبی داشته است. این خودرو که به نسخه بروز پراید هم معروف است، توسط کمپانی چینی دانگ فنگ با شرکت کیا تولید می‌شود. این خودرو طراحی مدرنی ندارد و از آنجایی که یک خودروی اقتصادی است در کاهش هزینه و زمان تولید آن تلاش شده است.

کیا سلتوس

کیا سلتوس محصول جوانی در سبد محصولات خودروساز کره‌ای محسوب می‌شود و از سال ۲۰۱۹ به برنامه تولید کیا اضافه شده است. کیا سلتوس در سبد محصولات خودروساز کره‌ای، جایگاهی بین کیا سونت و کیا اسپورتیج را به خود اختصاص داده است. سلتوس یک نام یونانی است و به نظر می‌رسد با توجه به چهره خشن این کراس‌اوور، کیا قصد دارد تا به مشتریان القا کند با یک خودرو افسانه‌ای روبه‌رو شده‌اند!

سلتوس۲

کیا سلتوس در دو نسخه به تولید می‌‌رسد که شامل نسخه فول آپشن و نسخه معمولی می‌شوند. نسخه‌های فول آپشن این خودرو در کره جنوبی به تولید می‌رسند و برای عرضه به بازار امریکای شمالی در نظر گرفته می‌شوند. در سوی دیگر نسخه‌های معمولی سلتوس در هندوستان ساخته می‌شوند و هدف آنها فروش در کشورهای آسیایی است. کیا سلتوس در بازار اروپا حضور ندارند و به همین دلیل یک مدل منحصر به فرد در بازار ما به حساب خواهد آمد.

نخستین خودرو وارداتی شرکت خودروسازی سایپا، چانگان UNI T می‌باشد. خودرو وارداتی چانگان UNI-T به‌زودی به صورت وارداتی در داخل کشور توسط شرکت خودروسازی سایپا عرضه خواهد شد.

چانگان سی اس ۳۵ پلاس

درحالی که گفته می‌شد سایپا برای واردات به سراغ چانگان سی اس ۵۵، ورژن ارتقا یافته محصول کراس اور سال‌های برجامی‌اش می‌رود اما حالا فارس مدعی شده آنها بار دیگر به سراغ همان محصول قدیمی می‌روند که در ایران مونتاژش می‌کردند. خودرویی که با رنج قیمتی ۷۶ میلیون و به صورت شرایطی عرضه می‌شد اما حالا قیمتش در بازار برای همان مدل‌های قدیمی تر تقریبا ده برابر شده است. این کراس اوور با ۴ دنده اتومات و با موتور ۱.۶ لیتری می‌تواند قدرتی برابر ۱۲۳ اسب بخار تولید کند. البته با همین رنج قیمتی سایپا می‌تواند مدل به روز سی اس ۵۵ که هم از لحاظ قدرتی و هم ویژگی‌های بصری کیفیت بهتری دارد را تولید کند اما انگار آنها ترجیح شان تداوم تولید خودرویی است که تا سال ۱۴۰۰ سابقه تولیدش را دارند.

چانگان-پلاس

چانگان یونی تی UNI-T

ایده اولیه چانگان یونی تی UNI T به خودرویی کانسپت با نام چانگان یویو (yuyue) برمی‌گردد که چانگان آن را در نمایشگاه خودرو پکن سال ۲۰۱۷ رونمایی کرد. نسخه تولیدی کانسپت مذکور که همین چانگان یونی تی است قرار بود به‌صورت رسمی در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ معرفی شود اما این نمایشگاه به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا لغو شد و چانگان به ناچار این محصول جدید خود را بدون تشریفات رسمی معرفی و چند ماه بعد به بازار عرضه کرد.

یونی

چانگان uni-t طراحی رادیکال و جذابی دارد. در نمای جلوی این خودرو مطابق با مد روز طراحی خودرو در دنیا، شاهد چراغ‌های اصلی مخفی در سپر و دی‌لایت‌های باریک لبه کاپوت هستیم که در ترکیب با جلوپنجره غول‌پیکر و بدون قاب، چهره‌ای اسپرت و مخوف به این نما بخشیده است. نمای کناری چانگان یونی تی هم با وجود رینگ‌های بزرگ (که در بیشتر نسخه‌ها تِم رنگی تیره دارند)، دستگیره درب‌های مخفی و شیب سقف، بیش‌تر از یک کراس‌اوور یادآور هاچ‌بک‌های اسپرت است.

هنر طراحان چانگان در نمای عقب چانگان یونی تی هم ادامه دارد و بال عقب دوقسمتی، چهار خروجی اگزوز ذوزنقه‌ای و مه‌شکن عقبی که یادآور چراغ ترمز خودروهای فرمول یک است، ظاهری به‌شدت جذاب و

جوان‌پسند را برای این نما ایجاد کرده است. خوشبختانه چراغ‌های عقب هم برخلاف بیشتر خودروهای به‌روز چینی از نوع به‌هم پیوسته نیستند و طرحی متفاوت‌تر دارند.

Changan UNI-T از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با حجم دقیق ۱۴۹۴ سی سی مجهز به توربوشارژ بهره می‌برد. این پیشرانه مدرن توان تولید حداکثر قدرت۱۸۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۳۰۰ نیوتن متر در ۱۵۰۰ دور در دقیقه را دارا است. یک جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر وظیفه انتقال نیرو به دیفرانسیل جلو را برعهده دارد.

هیوندای النترا

آمدن هفتمین نسل خانواده النترا به کشورمان، درحالی صورت می‌گیرد که نسل ششم این خودرو فقط تا مدل ۲۰۱۸ به خیابان‌های ایران راه یافته بود. اما در این پنج سالی که خبری از این سدان جمع و جور نداشتیم، اتفاقات بسیاری برای آن رخ داده و تغییرات ظاهری و فنی متعددی روی آن انجام شده است.

النترا

به لطف استفاده از پلتفرم جدید، فاصله محورها و طول کلی هیوندای النترا به ترتیب ۲.۵ و ۵ سانتی‌متر افزایش یافته است. این خودرو عریض‌تر و کم‌ارتفاع‌تر شده، تغییراتی که به یاری طراحی خاص بدنه که بنابر اعلام سازنده به شکل یک کوپه چهار در ساخته شده، بیشتر هم به چشم می‌آید.

هیوندای النترا نسل هفتم، در مدل پایه نیز به نمایشگر لمسی ۸ اینچی با پشتیبانی از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو مجهز شده که در این رده خودرویی سابقه نداشته است. در تریم کامل‌تر سایز نمایشگر به ۱۰.۳ اینچ افزایش یافته و صفحه پشت آمپر نیز به نوع دیجیتال تغییر می‌کند. بد نیست بدانید در این نمایشگر دو صفحه مجزا در زیر یک پوشش شیشه‌ای قرار داشته و می‌توانند در زمان واحد به صورت مجزا از یکدیگر عمل کنند، بدین معنی که مثلاً از طریق بلوتوث به دو تلفن همراه متصل شوند. چنین عملکرد نوآورانه‌ای را فعلاً در هیچکدام از رقبای النترا ۲۰۲۱ مشاهده نکرده‌ایم.

منبع: روزگار خودرو

ارسال نظر