|
کدخبر: 286633 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

مولد سازی به نفع یا ضرر مردم؟ / اولویت اقتصاد و معیشت باشد

ذاکر گفت: به نظر می‌آید، اقدام اولیه در راستای طرح مولد‌سازی بسیار خوب است اما باید به همراه برنامه‌ای درست و جامع باشد.

سیاست مولد سازی به نفع یا ضرر مردم؟ /  اولویت اقتصاد و معیشت باشد

در طرح مولد‌سازی اموال دولت، مشخص نیست که دقیقا چه چیزهایی قرار به فروش برسد. چنین طرحی مانند سایر طرح‌های ارائه شده، موافق و مخالف‌های خود را به همراه دارد. عده‌ای با بیان این مطلب که چنین طرحی کاملا به نفع دولت و مردم خواهد بود، نظرات موافق خود را اعلام می‌کنند و عده‌ای هم در مجلس شورای اسلامی، طرح مولد‌سازی را مرگ مجلس می‌دانند.

با پیشنهاد روسای قوای ۳ گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی یک کمیته ۷ نفره ماموریت پیدا کرد تا اموال، املاک و دارایی‌های دولت را به منظور تأمین بودجه مورد نظر دولت در کمترین زمان ممکن به فروش برساند. این خبری بود که در رسانه‌ها از زبان عضو کمیسیون تلفیق مجلس منتشر شد.

این کمیته که اعضای آن عمدتا از اشخاص حقوقی هستند، از هر گونه تعقیب قضائی مصون هستند و دستگاهی نمی‌تواند آنها را مورد پیگرد قضائی قرار دهد. این کمیته در کمترین زمان ممکن اموال و املاک دولت را فروخته و پول آن را به حساب دولت واریز می‌کند. ارزش دارایی‌های دولت حدود ۴ میلیون میلیارد تومان است.

مولد-سازی

اما برای فروش چنین ثروتی از دستگاه‌های دولتی و مولدسازی آن چند نکته اساسی است که عدم رعایت آن می‌تواند طرح را به سرانجام خوبی نرساند.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که مولدسازی اموال دولت اقدامی بسیار گسترده است و نمی‌توان هم اکنون ارزیابی دقیقی از سرنوشت این تصمیم دولت داشت، ضمن آنکه تجربه‌های گذشته در زمینه خصوصی‌سازی به اندازه‌ای ناخوشایند بوده که ترس برخی افراد در خصوص مولدسازی نیز برای همین تجربه‌ها است.

آزادی عمل در مصوبه مولدسازی

همچنین تعداد دیگری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که آزادی عمل در مصوبه مولدسازی اموال دولتی بسیار بیشتر از خصوصی‌سازی است. در خصوصی‌سازی اموال دولتی آزادی عمل کمتر و محدودتری وجود داشت و کنترل‌ها هم بیشتر بود ضمن آنکه دارایی‌های دولت در همه جای کشور و در سطح همه استان‌ها و شهرها گسترده است و بهینه‌سازی این اموال اصلا کار ساده‌ای نیست.

یکی از انتقاداتی که در زمینه طرح مولد‌سازی وجود دارد، این است که منتقدان دولت را متهم می‌کنند که در این شرایط اقتصادی دولت حاضر شده تنها با انگیزه تامین منابع مالی برای هزینه‌های جاری مولدسازی را با سرعت و بدون پیگیری قضایی انجام دهد، نتیجه این مولدسازی ممکن است ۵ سال تا ۱۰ سال آینده قابل مشاهده باشد، ضمن آنکه کشور مانند گذشته دارای درآمدهای نفتی نیست و دولت هم حق دارد تا تصمیمات دیگری برای جبران این درآمدها بگیرد.

این طرح باید هوشمندانه انجام شود

سلمان ذاکر، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، درباره طرح مولد‌سازی به گسترش نیوز گفت: طرح مولد‌سازی با فروش اموال دولت، اعم از ملک و منافع، باید بسیار هوشمندانه و با دقت انجام شود تا مبادا، کشور فروشی  به افرادی شود که بعدا نتوانند خواسته‌های دولت و ملت را براورده کنند.

ذاکر در ادامه این گفت‌وگو اظهار کرد: چنین طرحی نباید به گونه‌ای باشد که مانع توسعه‌های آینده باشد تا در ادامه آن مورد مزمت جوانان و همچنین نسل‌های آینده قرار بگیریم.

وی افزود: بنابراین برای گره‌گشایی باید یک سری اقدامات صورت گیرد و نباید اموالی را معطل نگهداریم که بعضی از ارگان‌ها در طول چندین سال از قدرتشان استفاده کردند و زمین مردم همچنین منابع طبیعی را در بهترین مکان‌ها در اختیار خود قرار دادند و هیچ اقدامی انجام ندادند و همین‌طور هیچ مولد‌سازی صورت نگرفت.

سلمان-ذاکر

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در نتیجه می‌توان گفت که بیکاری و عدم توسعه کشور مقصرش همین افرادی هستند که از قدرت‌ها سو استفاده کردند و هیچ مولد‌سازی انجام ندادند.

ذاکر در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: به نظر می‌آید، اقدام اولیه در راستای طرح مولد‌سازی بسیار خوب است اما باید به همراه برنامه‌ای درست و جامع باشد. این طرح باید با حساب و کتاب دقیق صورت گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: طرح باید با نظارت کامل سازمان بارسی، قوه قضاییه، دیوان محاسبات و همچنین شناخت افراد و سرمایه‌گذاران با اولویت اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین شناخت زیرساخت‌ها صورت گیرد و کوتاهی در این مورد به هیچ وجه قابل بخشش نخواهد بود.

ذاکر گفت: بنده مشاهده کرده‌ام در تعدادی از شهرستان‌ها، اموال و زمین‌های مردم فروخته شد و کار به جایی رسید که یک مکان برای احداث بیمارستان و مدرسه در این شهرستان‌ها نداریم. باید مردم را سوق دهیم به کیلومتر‌ها دورتر برای آنکه بتوانند از خدمات آموزشی و درمانی استفاده کنند. چنین امری خیانت به مردم است و باید این طرح بسیار حساس و هوشمندانه، همچنین از روی حکمت اجرایی شود و نظارت مسئولان و دستگاه‌های نظارتی را به همراه داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها