|
کدخبر: 281876 امیرمحمد درویش

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

این سنگ‌ها با خانه و ماشین معاوضه می‌شوند / ۲۰ میلیارد ناقابل

این روزها، فروش شهاب سنگ در بازار، تبدیل به امری عادی شده است و خرید و فروش در اکثر سایت‌ها به راحتی و با قیمت های بسیار بالا به انجام می‌شود.

جامعه این سنگ‌ها با خانه و ماشین معاوضه می‌شوند /  ۲۰ میلیارد ناقابل

فروش اجرام آسمانی، مدتی است که بر روی زمین رنگ و بوی خاصی دارد و افراد سنگ‌هایی که از نظر ظاهری تفاوت هایی را دارد را به عنوان شهاب سنگ به دیگران قالب می‌کند. شهاب سنگ جرمی آسمانی است که پس از وارد شدن به جو زمین، نوری درخشان از خود ساطع می‌کند و گاهی اوقات به سطح زمین سقوط می‌کند.

عده از افراد سودجو وجود دارند که با تغییر در سنگ‌های زمینی، آن‌ها را به عنوان شهاب سنگ و با قیمت‌های میلیاردی به فروش می‌رسانند اما در این میان عده‌ای هم وجود دارند که شهاب سنگ‌های واقعی را پیدا می‌کنند و برای آنها مشتری‌های خاص نیز یافت می‌شود.

جواهرات-خرید

 

اکثر کسانی که از وضع مالی خوبی برخوردار هستند و علاقه به جمع آوری کلکسیون‌ دارند، خریدار این جور از اشیا هستند. اصولا این اشخاص، شهاب سنگ را خریداری کرده و با قیمت‌های بالاتری به خارج از کشور می‌فروشند.

بیشتر شهاب سنگ‌ها از کمربند سیارکی بین مدار مریخ و مشتری به‌سمت داخل منظومه شمسی راهی می‌شوند. این شهاب سنگ‌ها اندازه‌های مختلفی دارند و بر اثر گرما یا جاذبه خورشید، از مدار خود خارج می‌شوند؛ البته باید توجه داشت که این رویداد، ممکن سال‌ها زمان ببرد. در هر صورت، این تکه‌ها با خارج شدن از جای خود، به‌سمت زمین راهی می‌شوند.

شهاب-سنگ۳

 

ممکن است برخورد شهاب سنگ‌های بزرگ بر سطح ماه نیز سبب شود تا برخی قطعات سطح ماه به‌سمت زمین پرتاب شوند. البته باید توجه داشت که تاکنون، هیچ‌گونه شهاب سنگی از سمت داخل منظومه شمسی یعنی از سمت سیاره‌های عطارد یا ناهید به‌سمت زمین نیامده است؛ چرا که برای حرکت آنها به این سمت، نیروی زیادی برای مقابله با جاذبه خورشید نیاز است.

بارش-شهابی

در کجا می‌توان شهاب سنگ پیدا کرد؟

شهاب سنگ‌ها ممکن است در نقاط مختلف سطح زمین وجود داشته باشند؛ با توجه به وسعت زیاد زمین و همچنین وجود موانعی همچون دریاها، جنگل‌ها و...، پیدا کردن شهاب سنگ‌ها بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ هر چند، برخی نقاط همچون بیابان‌ها و دشت‌های یخ زده قطب جنوب، مکان‌هایی عالی برای پیدا کردن شهاب سنگ به شمار می‌روند. در بیابان‌ها و دشت‌های یخ زده قطب جنوب به‌دلیل اینکه بافت آنها در تضاد با رنگ سیاه شهاب سنگ قرار دارند، امکان شناسایی شهاب سنگ‌ها بسیار راحت‌تر از نقاط دیگر جهان است.

در کجای ایران می‌توان شهاب سنگ پیدا کرد؟

کویر لوت، بهترین نقطه از ایران به شمار می‌رود که در آنجا، می‌توان به‌دنبال شهاب سنگ گشت. تاکنون، مقدار زیادی شهاب سنگ در این کویر کشف شده است. با این حال، تلاش گروه‌های مختلف برای پیدا کردن شهاب سنگ در دیگر نقاط ایران بی‌نتیجه بوده و علت آن نیز عدم آگاهی کافی در مورد شهاب سنگ‌ها است. بزرگترین شهاب سنگی که در ایران کشف شده است، در ناحیه ورامین بود. این شهاب سنگ در دوران ناصرالدین شاه به دربار تحویل داده شد.

راه‌های تشخیص شهاب سنگ‌ها از سنگ‌های زمینی

بارزترین ویژگی شهاب سنگ‌ها را می‌توان اشکال آنها دانست. شهاب‌ها دارای اشکال متفاوتی هستند که همین موضوع، در شناساسی آنها بسیار کارآمد است. راه‌های مختلفی برای شناسایی شهاب سنگ وجود دارد و با توجه به چندین نکته و انجام چندین آزمایش ساده، می‌توان آنها را از سنگ‌های زمینی جدا کرد.

شهاب‌ سنگ‌ها در درون خود، حفره‌های زیادی ندارند اما سنگ‌های زمینی از نوع آتشفشانی، به‌دلیل وجود گاز، حفره‌های زیادی در درون خود دارند. با توجه به همین موضوع، می‌توان شهاب‌ سنگ‌ها را از سنگ‌های آتشفشانی جدا کرد.

همه شهاب سنگ‌ها، به‌خصوص دو نوع اول آن‌ها، آهنی هستند؛ از همین رو، به‌راحتی با استفاده از آهن‌ربا می‌توان آنها را شناسایی کرد. شهاب سنگ‌ها در مقایسه با سنگ‌های زمینی از خاصیت آهن‌ربایی بیشتری برخوردار هستند و همین، تشخیص آنها را ساده‌تر کرده است.

سنگ-شهاب

 

شهاب سنگ‌ها علاوه بر داشتن خاصیت آهن‌ربایی، نسبت به سنگ‌های زمینی، وزن و چگالی بیشتری دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های شهاب سنگ‌ها که باید به آن توجه کرد، رنگ تیره‌تر آنها نسبت به سنگ‌های دیگر است. این رنگ تیره ناشی از سوختگی سطح آن بر اثر اصطکاک با جو زمین است. علاوه بر این، سوختن سطح خارجی شهاب سنگ‌ها باعث می‌شود تا ظاهر آن فرورفتگی‌هایی نیز داشته باشد.

برای آنکه از نرخ شهاب سنگ و انواع آن مطلع شویم، یکی از سایت‌های معروف را مورد بررسی قرار دادیم تا به طور کامل متوجه فروش شهاب سنگ شویم. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که نرخ بعضی از شهاب سنگ‌ها به دلیل آنکه بسیار بالا است، با خانه مسکونی، باغ، خودرو معاوضه می‌شود. کسانی که به کار فروش شهاب سنگ مشغول هستند، تخفیف برایشان معنایی ندارد و به قول معروف، قیمتشان یک کلام است.

شهاب-سنگ

 

شهاب-سنگ۱

شهاب-سنگ۲

 

 

 

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها