|
کدخبر: 281351 امیرمحمد درویش

گفت و گو گسترش نیوز با کارشناس انرژی؛

ماجرای فروش نرفتن نفت ایران / چرا مشتری دست به نقد نداریم؟

فرزین سوادکوهی؛ گفت: تا زمانی که پنجره تعاملات تجاری ایران با سایر کشورها بسته باشد، خیلی نمی‌توانیم بر روی فروش نفت حساب باز کنیم.

انرژی ماجرای فروش نرفتن نفت ایران / چرا مشتری دست به نقد نداریم؟

کشور ما منابع‌های بسیاری دارد که یکی از آنها نفت است. نفت، این طلای سیاه، می‌تواند اقتصاد یک کشور را دگرگون کند. صنعت نفت از موثرترین و بزرگترین صنایع در جهان و به ویژه ایران است. نفت، علاوه بر اینکه منبع عمده تامین انرژی در دنیای امروز محسوب می‌شود، نقش مهمی نیز در تعیین میزان قدرت ملی و اعتبار بین‌المللی کشورهای مختلف نیز ایفا می‌کند.

پالایش-نفت

بخش نفت در اقتصاد ایران سال‌های زیادی است که عمده درآمد ملی کشور را تامین می‌کند و در واقع این بخش در اقتصاد کشور نقش مسلط را ایفا می‌کند. از طرفی با توجه به اینکه کشورهای در حال توسعه با منابع محدود و نیازهای نامحدود رو به رو هستند و نمی‌توانند تمام بخشهای اقتصادی را همزمان توسعه دهند، باید به بخشهای مهم و کلیدی خود اولویت دهند.

مصارف داخلی نفت

فرزین سوادکوهی، کارشناس انرژی به گسترش نیوز گفت: به طور کلی در بحث استراتژی حوزه انرژی، به روایت‌های مختلف، میزان تولید ما تا آستانه ۳میلیون و ۸۵۰هزار بشکه سیر می‌کند و صحبت‌های بسیاری در این مورد مطرح است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: از این مقدار نفت که در کشور تولید می‌شود، چیزی در حدود ۲میلیون بشکه را در مصارف داخلی استفاده می‌کنیم و بخش دیگر را نیز در صنایع پالایشی مورد استفاده قرار  می‌گیرد.

فرزین-سوادکوهی

سوادکوهی در ادامه این گفت‌وگو اظهارکرد: به دلایل مختلف و مسائل استراتژیک، کشور ما مشکل فروش بشکه‌های نفتی را دارد، بخش دیگر مسئله مشکل فروش نفت به مسائل سیاسی بر می‌گردد. به دلیل شرایط سیاسی خاصی که داریم، به صورت جدی، مشتری دست به نقدی به مفهوم تجارت نفت نداریم.

این کارشناس انرژی گفت: ما درحال تجربه تمام صحنه‌های اقتصادی در دنیا هستیم و تحریم‌ها یکی از صحنه‌های بسیار جدی است که با آن مواجه هستیم. بخش دیگر این مسائل به مناسبات بانکی بر می‌گردد. کشور ما به دلایلی که مناسبات بانکی با کشورهایی که مشتری هدف در زمینه فروش نفت هستند رابطه خوبی ندارد، در زمینه صادرات دچار مشکل شده است و بعد از تحریم‌ها، این مسئله یکی از مشکلات جدی است.

از دست رفتن مشتری های قدیمی

سوادکوهی در ارتباط با کاهش مشتری‌های سنتی نفت ایران اظهار کرد: مشتری‌های سنتی که خریدار نفت ایران بودند، درحال از دست رفتن هستند. دلیل آن هم این است که کشور ما درگیر یک جنگ سیاسی با سایر کشورها است و از نظر خریداران نفت ایران چنین چیزی چندان خوشایند نیست.

وی در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تا زمانی که پنجره تعاملات تجاری ایران با سایر کشورها بسته باشد، خیلی نمی‌توانیم بر روی فروش نفت حساب باز کنیم.

 

بازار-نفت

این کارشناس انرژی افزود: درحال‌حاضر ۹۰میلیون بشکه از نفت و محصولات نفتی ما بر روی آب قرار دارد و در بنادر مختلف معطل مانده‌اند. ما معمولا در برابر نفت و محصولات نفتی که صادر می‌کنیم، پول خاصی دریافت نمی‌کنیم و بیشتر در قالب تهاتر، این معاملات صورت می‌گیرد.

سوادکوهی ادامه داد: در مقابل نفتی که به کشورها صادر می‌شود، کالا دریافت می‌کنیم. بخشی از این صادرات به کشور چین است و درمقابل آن کالاهایی را دریافت می‌کنیم. درگذشته به کشور هند هم صادرات نفت داشتیم که درحال‌حاضر، بازار ما با هند، دچار مشکلاتی شده است.

وی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: درکل قیمت جهانی نفت، تاثیری در وضعیت ایران ندارد. در هفته‌های گذشته که نرخ نفت تا ۷۸دلار رسیده بود، کشور ما هرگز نمی‌تواند نفت را با این نرخ به فروش برساند. شاید کشور دیگری می‌توانست با همان نرخ که نفت کاهش داشت، نفت خود را به فروش برساند اما به دلیل آنکه اسم کشور ما ایران است و به واسطه تحریم‌ها، ما نمی‌توانستیم در بحث فروش رقابت کنیم.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: تا زمانی که ارتباط ما با سایر کشور ها، یک ارتباط عقلانی و درست نباشد و به تناسب نرسد، اتفاق خاصی برای اقتصاد، فروش نفت و بحث بازارهای رقابتی نخواهد افتاد. بنابراین در اصل ماجرا باید یک سری تفاوت هایی ایجاد شود.

فروش نفت درگذشته متفاوت بود

سوادکوهی یادآور شد: یک زمانی در این کشور، بحث فروش نفت به درستی صورت می‌گرفت. خریدار وارد کشور می‌شود، با فروشنده بر سر یک میز قرار می‌گرفتند و صحبت‌های خود را درباره خرید و فروش انجام می‌دادند. بر اساس فرمول‌های رایج، نفت به فروش می‌رسید اما درحال‌حاضر بحث این معاملات، به صورت غیر رسمی و غیر معتبر درحال انجام است. این تجارت، تجارت زیبنده یک کشور صاحب انرژی نیست. به نظر من به این بحث باید رسیدگی شود.

وی درپایان صحبت هایش، در ارتباط با بدهی نفتی کشورها به ایران گفت: متاسفانه مشخص نیست ایران چه میزان نفت صادر کرده و چه مبلغی را طلبکار است؟ درحال‌حاضر از کشور چین یکسری طلب‌ داریم. مطالبات نفتی ما خیلی روشن نیست و هیچ اتفاق مثبتی در اقتصاد دیده نشده است. هرچند که وزیر انرژی مطرح کرده است که به تازگی طلب‌های گازی را از عراق وصول کردیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها