|
کدخبر: 278512

نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شد

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی با گذشت هشت ماه از سال ۱۴۰۱ در پی اختلاف شرکت خودرو ساز و سازمان ملی استاندارد متوقف و موجب اعتراض رانندگان تاکسی شده است.

طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز به کار کرد اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی، اختلاف خودروساز با گمرک، کمبود قطعات، بدقولی‌های خودروسازها، افزایش قیمت خودرو و عمل نکردن خودرو ساز به تعهداتش موجب شد که بارها روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی کند یا متوقف شود و یا اینکه دوباره با سرعت کمتر روند نوسازی ادامه یابد.

سایه مشکلاتی که در زمینه تحریم و تغییرات ارزی پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز سنگینی کرد و در عمل می‌توان گفت، طرح نوسازی تاکسی‌ها را چند بار کند یا متوقف کرد.

گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو که هر روز شاهد بالاتر رفتن آن هستیم نیز موجب شد که خودروساز در نبود ثبات و افزایش هر روزه قیمت برای تحویل تاکسی‌های نو کوتاهی کند و در عمل شاهد زانو زدن و توقف این طرح باشیم. طرحی که در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و با نوسازی ناوگان تاکسیرانی به‌ویژه در کلان شهرها می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی، طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسی‌هایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی می‌شد و اما اکنون در مورد فرسودگی ناوگان تاکسیرانی با توجه به مصوبه دولت، تغییراتی رخ داد و اکنون دیگر سن مطرح نیست و اگر خودرویی دو بار متوالی نتواند معاینه فنی را بگذراند به شرایط فرسودگی رسیده است.

اکنون بیش از ۱۷۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده در کشور وجود دارد که یک چهارم این تعداد مربوط به تهران است.

رانندگان تاکسی توان پرداخت قیمت بالای خودرو در نوسازی ناوگان تاکسیرانی را ندارند و از سویی دیگر شیوع کرونا و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و کاهش رفت و آمد در جامعه موجب کسادی کسب و کار آنها شده است همچنین نبود تسهیلات بانکی با سود قابل قبول و گاهی فقط در سه کلانشهر مشهد، تهران و اصفهان و آن هم توسط شهرداری‌ها، همه دست به دست هم داده تا طرح نوسازی تاکسی‌ها متوقف شود.

منبع: ایرنا
  • شهرام ارسالی در

    سلام و صلوات برپیامبر بزرگ اسلام حضرت مح مد مصطفی ص و ضمن عرض تبریک بمناسبت فرارس یدن ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اس لامی ایران به ملت ولایمتدار ایران به رهب ری حضرت امام خامنه ای و بنیانگذار جمهوری انقلاب اسلامی ایران حضرت امام خمینی ره ، و سلام و درود و احترام فراوان به شهردا ر محترم تهران جناب آقای زاکانی ، اینجانب راننده تاکسی فرسوده متاهل و مستاجرم و ب علت فرسودگی تاکسی ام پژو ۴۰۵ مدل ۱۳۸۷ خط ی که در پانزدهمین سال از عمرش متوقف گردی ده و با هزینه های فراوان و تعویض پی در پ ی سرسیلندر و غیره سرانجام متوقف گردید و بیکار شدم لذا از آن مقامات عالی رتبه و د لسوز عاجزانه تقاضای کمک و رسیدگی و تسریع در نوسازی تاکسی های فرسوده دارم باتوجه اینکه امرامعاش ام خوابیده و دراین وضعیت دیگر توان ایستادن ندارم لذا از مسئولان م حترم تقاضای امداد و رسیدگی فوری به نوساز ی تاکسی های فرسوده دارم تا انشاالله تاگس یرانانی که هم اکنون خانه نشین شده اند به چرخه کاروخدمت گذاری در زیر سایه نظام مق دس جمهوری اسلامی ایران درآیند در پایان ب ازهم از ریاست محترم ایران خودرو و اتحادی ه تاکسیرانی تهران و ریاست محترم سازمان ت اکسیرانی تهران قدردانی و تشکر مینمایم .< br /> راننده تاکسی فرسوده . ومن الله الت وفیق.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها