|
کدخبر: 277499

مهم ترین آلوده کننده هوا مشخص شد

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران گفت: خودروها مهمترین آلوده کننده هوا هستند و ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند.

جامعه مهم ترین آلوده کننده هوا مشخص شد

حجت الاسلام سید محمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران، در واکنش به اینکه شهرداری بیشتر بر موضوعاتی مانند جمع‌آوری کودکان کار و خیابان، معتادان متجاهر تمرکز کرده است، در حالی که به کاهش آلودگی هوا و ترافیک و ایمن‌سازی مدارس و بیمارستان‌ها کمتر توجه می‌کند، گفت: در بحث کودکان کار و معتادان متجاهر شهرداری تهران یک مجموعه اجتماعی است و هر کاری از دستش بر می‌آید، باید انجام دهد و نمی‌شود بگوییم که این موضوع را رها کند، ضمن اینکه در مسئله آلودگی هوا مسئولیت اصلی با شهرداری تهران نیست. ۲۵ سازمان در کاهش آلودگی هوای تهران مسئولیت دارند که یکی از آن‌ها شهرداری تهران است.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ساماندهی کودکان کار و خیابان و معتادان متجاهر بر عهده بهزیستی و نیروی انتظامی است، اما به دلیل اینکه ظرفیت‌های جمع آوری و بازپروری ندارند به تنهایی از عهده کار برنمی‌آیند. شهرداری ظرفیت لازم را دارد و مسئولیت اجتماعی هم برعهده دارد و از همین‌رو در این زمینه کمک می‌کند.

حجت الاسلام آقامیری خاطرنشان کرد: در آلودگی هوا ۲۵ دستگاه و سازمان مسئول هستند که یکی از آن‌ها شهرداری تهران است که اتفاقا مسئول اصلی نیست اما وظیفه خود را انجام می‌دهد اولین وظیفه شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا تامین فضای سبز برای فیلتر کردن هوای آلوده است. در حال حاضر تهران ۴۷۰ هزار هکتار پارک و بوستان دارد یعنی اینقدر با مازاد ظرفیت موجود شهرداری کار کرده است که برای تامین آب آبیاری این پارک‌ها و بوستان‌ها با مشکل مواجه هستیم و فاضلاب را تصفیه و از پساب‌ها برای آبیاری این بوستان استفاده می‌کنیم تا از آب شرب استفاده نکنیم و بتوانیم خرمی و شادابی را در سطح شهر حفظ کنیم. سالانه نیز به صورت چند ده هکتاری بوستان احداث می‌شود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه شهرداری تهران در مناسب‌سازی وضعیت هوای تهران ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها است، گفت: در آلودگی هوا خودروها مهمترین آلوده کننده هوا هستند ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند حتی نمی‌تواند به آن‌ها بگوید این خودروها را وارد شهر تهران نکنید. سالانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود تعداد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند ۸ برابر ظرفیت معابر شهر تهران است یعنی اگر ما کل اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران را دوبرابر کنیم باز هم ۷ برابر از تعداد خودروهایی که در سطح شهر تهران است عقب هستیم.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: طرح جامع شهرداری در حال حاضر کامل شده و صرفا تعیین چند رینگ کمربندی باقی مانده است که در حال تکمیل آن در ظرف دو الی سه سال آینده است در حال حاضر در بحث حمل و نقل، شهرداری صرفا باید مدیریت کند.

حجت‌الاسلام آقامیری در واکنش به این که شهرداری تهران بیشتر به موضوعاتی می‌پردازد که ممکن است زودتر به نتیجه برسد، در حالی که در این زمینه وظیفه اصلی برعهده بهزیستی است و سازمان بهزیستی سازمان پاسخگو است و نسبت به این موضوع هم گلایه‌مند است، گفت: شهرداری حوزه‌های مختلف دارد و نمی‌تواند حوزه‌های دیگر را تعطیل کند و صرفا به مسئله آلودگی هوا یا ترافیک بپردازد. شهرداری ۵۷ هزار کارمند دارد و بر ۲۰ الی ۳۰ حوزه مختلف فعالیت می‌کند و هر کسی هم وظیفه خود را انجام می‌دهد بخش کوچکی از حوزه فرهنگی و اجتماعی به موضوع کودکان کار و خیابان و معتادان متجاهر وارد شده و کار را جلو می‌برد. این بخش بودجه مخصوص خود را دارد و از جای دیگری به این بخش کمک نمی‌کند در این حوزه هم با ۱۵ دستگاه دیگر در قرارگاهی که در استانداری تهران تشکیل داده همکاری می‌کند، اما بخش اصلی کار با شهرداری است که کار را هم جلو می‌برد. این بخشی از وظیفه حوزه فرهنگی اجتماعی است که کارها و فعالیت‌های دیگری هم انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث آلودگی هوا که در حوزه خدمات شهری رسیدگی می‌شود و مربوط به سازمان پارک‌ها و بوستان‌ها است آن‌ها وظیفه دارند که وضعیت شهر را سرسبز و خرم نگه دارند تا هوا فیلتر شده و تا جایی که می‌توانند آلودگی هوا را کمتر کنند.اینگونه نیست که این حوزه تعطیل شود و صرفا به یک بخش پرداخته شود. شهرداری تهران در حوزه‌ای که مسئولیت دارد ورود می‌کند و فرض را بر این می‌گذارد که صرفا همین یک حوزه است و تمام سعی را می‌کند که بهترین برنامه را در آن حوزه داشته باشد در بخش فضای سبز هم به همین صورت است و باید بیشترین فضای سبز را ایجاد کند و منابع آبی آن را تامین کند و از پساب بیشتری برای آبیاری درختان استفاده کند.

رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح‌های شهرداری تهران برای کاهش ترافیک تصریح کرد: در بحث ترافیک نیز برنامه‌ریزی‌های مفصلی صورت گرفته است که یکی از آن‌ها شناورسازی ساعات ادارات و مدارس است و این طرح به صورت یکماه اجرا شد و بعد از بررسی نتایج آن برای دو ماه دیگر نیز با مصوبه دولت این طرح تمدید شد. همچنین قرار شد مشکلات این طرح برطرف شود و همه مدارس و ادارات موظف هستند براساس آنچه اعلام شده عمل کنند تا نتیجه ۱۵ الی ۱۶ درصدی از این طرح بگیریم و این بسیار موثر است، چراکه اگر ما با همین طرح‌های موضعی بتوانیم تا ۳۰ درصد ترافیک صبح را کاهش دهیم بسیار عملکرد خوبی خواهد بود و شهروندان در یک ترافیک روان به موقع به محل کار خود می‌رسند. همچنین طرح‌های دیگری برای کاهش ترافیک در سطح شهر تهران برنامه‌ریزی شده است از جمله اینکه در ساعات ۶ تا ۸ صبح سرویس مدارس بتوانند از خطوط ویژه اتوبوس استفاده کنند تا دانش‌آموزان زودتر به مدرسه برسند. این طرح‌ها باعث می‌شود ترافیک کاهش پیدا کرده و تثبیتی در روند کاهش ترافیک انجام شود.

حجت‌الاسلام آقامیری با بیان اینکه شهرداری تهران برای هر کدام از وظایف خود قرارگاه جداگانه‌ای تشکیل و از افراد متخصص در این قرارگاه‌ها استفاده می‌کند، گفت: تمرکز شهرداری هم بر این است که در هر حوزه از نیروهای متخصص برای رسیدن به نتایج بهتر استفاده کند. شهرداری همه حوزه‌ها را فعال کرده و هیچ کاری را تعطیل نکرده است و هدف خدمت‌رسانی به مردم است.

وی با تاکید براینکه تعداد خودروهای تهران ۸ برابر ظرفیت معابر ما است و ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم خودروهایشان را فقط در تعطیلات بیرون بیاورند مانند برخی از کشورهای اروپایی، گفت: ما تمام تلاش‌مان را برای تامین اتوبوس‌های جدید گذاشته‌ایم ۱۷۷۰ اتوبوس از مدیریت شهری قبلی تحویل گرفته‌ایم در حال حاضر بالغ بر ۳۱۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم. تعدادی از اتوبوس‌ها اورهال شده‌اند و تعدادی هم اتوبوس جدید خریداری شده است و برنامه داریم که تا پایان مدیریت شهری این میزان را به ۵ الی ۶ هزار دستگاه برسانیم و بتوانیم از بخش خصوصی هم استفاده کرده و ظرفیت را به سه برابر برسانیم. برای مترو نیز برنامه ریزی شده است و ۶۳۰ دستگاه واگن جدید خریداری شود که قرارداد آن از سال ۹۵ مسکوت مانده بود و ما آن را فعال کردیم و صرفا برای واریز اعتبار منتظر دولت هستیم که بخش به بخش از دو سال دیگر کار انجام شود و با این کار ظرفیت مترو را به یک و نیم برابر می‌رسانیم.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها