|
کدخبر: 276923 امیرمحمد درویش

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با معاون امور مناطق سازمان پسماند شهرداری تهران:

چقدر سطل زباله در تهران داریم؟

شادی مالکی در گفت‌و‌گو با گسترش نیوز گفت: روزانه تعداد ۱۰۰ نیروی انسانی خدمات شهری با تجهیزات و لوازم لازم نسبت به عملیات پشتیبانی مناطق جهت پاکسازی و نظافت معابر به ویژه محل‌های حساس اقدام خواهند کرد.

جامعه چقدر سطل زباله در تهران داریم؟

علاوه بر هوای آلوده تهران، وضعیت زباله‌ها و کثیفی برخی نقاط شهر، سبب شده است تا چهره پایتخت، نامناسب جلوه دهد. ریختن زباله و... در خیابان و بزرگراه‌ها سبب شده تا از گوشه و کنار و نقطه به نقطه شهر، بوی نا مطبوعی به مشام برسد. در بسیاری از محلات تهران، سطل‌های زباله‌ای را مشاهده می‌کنیم که در اثر کمبود رسیدگی، مملو از زباله هایی است که بوی نامطبوع آن در تمام محل پیچیده است که هر رهگذری را آزار می‌دهد. زباله‌ها نه تنها باعث بیماری، تعفن و زشتی چهره شهر می‌شوند بلکه می‌توانند به وسیله آلوده کردن خاک و آب و هوا، زیان‌های فراوانی را به بار آورند. اما درحال‌حاضر، شهرداری طی اقدامی عجیب به جمع آوری سطل‌های زباله در سطح شهر پرداخته است و علت آن را سوزانده شدن این مخازن و نرخ بالای آنها اعلام کرده است. گسترش نیوز در این گزارش به برسی وضعیت مدیریت پسماند‌های شهری پرداخته است.

مدیریت پسماند

یک مشکل اساسی در شهرهای بزرگ

یکی از مشکلات اساسی در شهرهای بزرگ و پرجمعیت، تولید زباله در حجم بالا است به شکلی که سطل‌های زباله علاوه بر کمک به بازیافت مواد زائد، مزایای دیگری چون جلوگیری از تخریب زمین توسط انسان، آگاه‌سازی خانواده‌ها در تفکیک زباله هارا به دنبال دارد ولی اکنون در شهر تهران شاهد چنین امری نیستیم. در تهران به دلیل کم کاری نیروهای خدمات شهری، شاهد آن هستیم که زباله‌ها به صورت اصولی جمع آوری نمی‌شوند. سطل‌های زباله دیگر جایی برای زباله جدید ندارند و شهروندان مجبور هستند پسماند خود را درکنار سطل‌ها رها کرده که همین امر سبب راه افتادن شیرابه می‌شود. تعویض سطل‌های زباله فرسوده به ندرت انجام می‌شود و آنچه از ظاهر امر مشخص است شست و شو آنها با تاخیر انجام می‌شود. گاهی اوقات به دلیل بارش باران و ماندن بیش از اندازه زباله‌ها درون سطل‌های زباله، شاهد راه افتادن شیرابه هستیم که این شیرابه‌ها حامل بیماری‌های زیادی است.

۵۳هزار مخزن زباله درشهر وجود دارد

شادی مالکی، معاون امور مناطق سازمان پسماند در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: در تکمیل اقدامات مناطق ۲۲گانه در اجرای ارتقای کیفیت نگهداشت شهر و به منظور پشتیبانی، افزایش خدمت رسانی و نظافت ویژه پایتخت، سازمان پسماند با برنامه‌ریزی منسجم از مرداد ماه امسال نسبت به رفع معضلات نظافتی تهران با اعزام کارگران خدمات شهری و تلاشگران این حوزه اقدام کرده است.

مالکی با اشاره به اولویت بندی مناطق در اسال نیرو و تجهیزات این سازمان باتوجه به نقص و مشکلات موجود در نگهداشت شهر بیان کرد: روزانه تعداد ۱۰۰ نیروی انسانی خدمات شهری با تجهیزات و لوازم لازم نسبت به عملیات پشتیبانی مناطق جهت پاکسازی و نظافت معابر به ویژه محل‌های حساس اقدام خواهند کرد.

 

شادی-مالکی

مالکی در ارتباط با اینکه منظور از مناطق حساس چیست گفت: منطقه حساس به منطقه‌ای گفته می‌شود که از نظر تراکم، جمعیت بالایی دارد و قطعا باتوجه به این قضیه، تولید زباله بیشتر به چشم می‌خورد.

معاون امور مناطق سازمان پسماند اظهار کرد: عوامل خدمات شهرداری سازمان امور مناطق پسماند، به منظور پاکیزگی و نظافت فضاهای شهری، رفع و کاهش آلودگی‌های محیطی و بهداشت، به ترتیب برنامه زمان‌بندی‌‌شده در محلاتی که بیشترین پیام ۱۳۷(متعلق به شهرداری تهران) شهروندی را درباره مشکلات نظافتی دارند با تجهیزات تخصصی حضور داشته و به صورت ویژه به جمع آوری زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی، نظافت محلات، شست و شو جدول‌ها و همچنین لایروبی جوی‌های آب رسیدگی خواهند کرد.

این ادعای معاون امور مناطق سازمان پسماند، با واقعیت فاصله زیادی دارد و طبق شواهدی که وجود دارد، مخازن زباله به ندرت نظافت می‌شوند و شاهد انباشت زباله درکنار بسیاری از سطل‌های زباله هستیم. همچنین بیشتر تماس هایی که شهروندان با شماره ۱۳۷(متعلق به شهرداری تهران) می‌گیرند پیگیری نمی‌شود.

شادی مالکی با بیان اینکه ۳۰درصد شهروندان در هرساعتی از شبانه روز که دلشان بخواهد زباله هایشان را در مخازن زباله شهرداری می‌گذارند گفت: درست است که اغلب مردم زباله هایشان را شب‌ها بیرون می‌گذارند اما این همکاری سرساعت ۹شب انجام نمی‌شود. شواهد نشان می‌دهد، بیشتر شهروندان زباله‌های خود را غروب، در مخازن زباله قرار می‌دهند.

معاون امور مناطق سازمان پسماند افزود: در این میان برخی افراد شاغل، شب‌ها زباله‌های خود را بیرون نمی‌گذارند و این کار را در ساعات ابتذایی صبح انجام می‌دهند که باعث می‌شوند زباله تا نوبت تخلیه ظهر در این مخازن بماند و شیرابه آن بوی تعفن در کوچه و خیابان ایجاد کند.

مالکی با بیان اینکه اگر شهروندان راس ساعت ۹ شب زباله را مقابل درب منزل بگذارند آن را جمع آوری می‌کنیم گفت: این کار با خودروهای مکانیزه صورت می‌گیرد و این خودروهای جمع آوری پسماند جهت جمع آوری زباله‌ها به مناطق شهر اعزام می‌شوند.

این ادعای مالکی هم رد می‌شود. چراکه در بسیاری از شب‌ها، شاهد آن بودیم که خودروهای مکانیزه جمع آوری زباله در ساعات پایانی شب در مناطق حضور پیدا می‌کنند.

معاون امور مناطق سازمان پسماند از وجود ۵۳هزار مخزن زباله در سطح شهر خبر داد و گفت: جانمایی این مخازن در شهر بر اساس تراکم جمعیتی محله‌ها و با ضوابط و شرایط خاص انجام شده است. در محله هایی که تراکم جمعیتی بالایی دارند، تعداد سطل زباله در آن محل بیشتر است. در نظر داشته باشید که جانمایی آنها پروژه راحتی نیست زیرا با محدودیت هایی همچون، تنگی معابر، طویل بودن کوچه‌ها و همچنین نارضایاتی شهروندانی که رضایت ندارند مخزن زباله مقابل منزل آنها قرار گیرد روبه رو هستیم.

 

زباله-زمین

مالکی ادامه داد: این مخازن گنجایش ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوگرم زباله را دارند اما درصورتی که زباله‌ها به صورت فشرده داخل مخازن قرار گیرد گنجایش آنها به ۵۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. متاسفانه به دلیل آنکه زباله تر و خشک به صورت یکجا داخل مخازن ریخته می‌شود، استفاده بهینه‌ای از این مخازن نمی‌شود. بنابراین از شهروندان درخواست داریم در تفکیک زباله و همچنین قرار دادن زباله‌ها در ساعات مقرر دقت لازم را داشته باشند.

وی در پایان گفت: همچنین از ساعت ۵عصر تا ۹شب با توجه به شناسایی انجام شده در مناطقی که احتمال می‌رود مخازن زباله آنها مجدد پر شود، نیروی انسانی وجود دارد تا مخازن را به همراه ماشین‌های مکانیزه، تخلیه و پاکسازی کنند تا مشکلی به وجود نیاید. همچنین لازم به ذکر است تا ۳ماه آینده ۳هزار مخزن جدید به شهر اضافه خواهد شد.

  • جوادذاکر ارسالی در

    با سلام
    خدمت خانم مالکی معاونت محت رم سازمان پسماند تهران و مدیر عامل محتر م جناب آقای عزیزی، باید به عرض این دو ب زرگوار برسانم تازمانی که از استعدادهای م خترعینی که نمونه مکانیزه ارائه نموده اند وشما دو بزرگوار بدون ارج نهادن به تخصص آن افراد راه 15 سال پیش را درپیش گرفته ا ید وضعیت پسماند شهری به مراتب بدتر خواهد شد در صورتی که نمونه های پایلوت در زمان مدیریت قبلی در منطقه 16 اجرا گردید ولی متاسفانه با مدیریت آقای عزیزی ومعاونت جن ابعالی همه نمونه های پایلوت را از خیابان برداشتید وبه جای اینکه سیستم را ارتقا بدهید ضرر 600 میلیون تومانی به سازمان وا رد آورده اید واینک دم از زباله زدائی میز نید در حالی که این کار تخصص می خواهد که متاسفانه شما ندارید. ممنون از توجهی که ب ه درد دل یک مخترع در زمینه سیستمهای پسما ند شهری گوش فرا دادید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها