|
کدخبر: 276623 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز

خسارت نجومی دیوارنگاره ولیعصر / ۵۴۰ میلیون ناقابل!

بعد از پیگیری های انجام شده توسط گسترش نیوز مبنی بر طرح جنجالی دیوار میدان ولیعصر، هیچ مقام مسئولی پاسخگو نبود. اما امروز طرحی جدید بر روی این دیوار رونمایی شد.

جامعه خسارت نجومی دیوارنگاره ولیعصر / ۵۴۰ میلیون ناقابل!

دیوارنگاره‌ها، در میادین اصلی شهر، محیطی مناسبی است تا سازمان‌ها بتوانند تبلیغات خود را معرض عموم قرار دهند. این تبلیغات می‌تواند شامل تبلیغات اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و... باشد. یکی از همین میادین اصلی شهر که دیوارنگاره‌ای بزرگ و معروف دارد، میدان ولیعصر تهران است. قطعا کسانی که گذرشان به این میدان افتاده است دیوار بزرگی را مشاهده کرده‌اند که درتمام ساعات شبانه روز، طررحی روی آن نقش بسته است.

طرح‌هایی که بر روی این دیوار نقش بسته‌اند، به مدت یک هفته تا ۱۰ روز بر سرجای خود باقی می‌مانند و بیشتر طرح‌ها جنبه مناسبتی دارند، این جنبه مناسبتی اشاره به سوگواری، ولادت، عید و... دارد.

طبق پرس‌و‌جو‌های صورت گرفته در ارتباط با هزینه تبلیغ بر روی این دیوارنگاره، متوجه شده‌ایم که هر تبلیغ بین ۷۰تا۱۸۰میلیون تومان هزینه نیاز دارد. حال این هزینه از کجا و به چه صورت تامین می‌شود جای سوال دارد.

آخرین حاشیه این دیوارنگاره مربوط به سال گذشته بود که در آن تصاویری از مردان در کنار محصولات تولید داخل بدون حضور زنان متخصص و تکنیسین و کارگر به تصویر کشیده شده بود. طراحان این دیوارنگاره بزرگ بارها زنان را در طرح‌هایشان نایده گرفته بودند.

چند سال پیش هم نصب تصویری در میدان ولی‌عصر تهران در حمایت از تیم ملی فوتبال ایران که در آن هیچ زنی حضور نداشت، با انتقادهای گسترده‌ای به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد.‌ عنوان این بیلبورد «با هم قهرمانیم، یک ملت یک ضربان» و بهانه آن حضور تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بود که در آن تصویر بیلبورد مردانی با پوشش‌هایی از قومیت‌های مختلف ایران در حال شادی دیده می‌شدند. این اعتراض‌ها منجر به تغییر طرح و توجه به زنان در طراحی جدید شد. مدتی بعد طراحان باز‌هم تصویری با شعار «نسل روشن» منتشر کردند که زنان در آن بدون چهره ترسیم شده بودند.

اما به تازگی، خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه طرحی با عنوان « زنان سرزمین من ایران» بر روی دیوار بزرگ میدان ولیعصر نقش بسته است. طرحی که سر و صدای بسیار و همچنین واکنش‌هایی را به همراه داشت. تصاویر چهره‌هایی همچون سیمین دانشور، پروین اعتصامی، فاطمه معتمد آریا، مریلا زارعی، پروانه کاظمی، مینو محرز، توران میرهادی، ایران درودی، مریم میرزاخانی، فروغ فرخزاد، ژاله علو و… در این دیوار نگاره دیده می‌شد. طرح این دیوار نگاره بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

در جریان واکنش‌های منتقدان به این دیوارنگاره، در اتفاقی عجیب و غیر منتظره، این طرح در کمتر از ۲۴ساعت جمع آوری شد. حال اینجا سوالی مطرح می‌شود که سازمان متولی این امر، آیا اتاق فکری در این ارتباط برگزار نکرده است؟ طرح‌ها چگونه انتخاب و مطرح می‌شوند؟ چه فکر و ایده‌ای پشت نصب این بنرها وجود دارد؟

علت جمع آوری این بنر جنجالی را از سازمان زیباسازی شهرداری تهران جویا شدیم و یکی از مدیران این مجموعه اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رضا صیادی، سرپرست سازمان زیباسازی شهر تهران در پاسخ به سوال خبرنگار گسترش نیوز مبنی بر اینکه چه کسی مسئول این اتفاق است؛ گفت: بنده در جریان نیستم و تاجایی که اطلاع دارم به شهرداری و سازمان زیباسازی مربوط نمی‌شود و مسئولیت این دیوار با سازمان اوج است.

این سوال مطرح می‌شود که مسائلی مربوط به دیوارنگاره‌های شهری مگر امکان دارد که به شهرداری و به خصوص سازمان زیباسازی مربوط نشود؟ چرا بعضی از مسئولان، از پاسخ و مسئولیتی که بر عهده دارند شانه خالی می‌کنند و مسئولیت را بر گردن یک سازمان دیگر می‌اندازند.

بعد از آنکه این مقام مسئول اظهار کرد که مسئولیت این دیوار با سازمان اوج است، با احسان محمد حسینی، رئیس سازمان اوج تماس گرفتیم و علت آنکه چرا این بنر کم تر از ۲۴ساعت جمع آوری شد جویا شدیم اما این مقام مسئول بعد از طرح پرسش از طرف خبرنگار گسترش نیوز، عنوان کرد که بنده حاضر به مصاحبه نیستم و هیچ پاسخی در این زمینه نداد.

درباره چنین اتفاق مهمی که در طول سالیان، بی‌سابقه بوده است که یک بنر در دیوار معروف میدان ولیعصر، در کمتر از ۲۴ساعت جمع آوری شود، هیچ یک از مقامات مسئول پاسخگو نبودند.

در پی حواشی ایجادشده برای طرح قبلی که منجر به برداشته شدن دیوارنگاره چند ساعت پس از نصب در شامگاه پنجشنبه ۲۱ مهر ماه شد، فردای همان روز  یعنی جمعه ـ ۲۲ مهر ماه ـ مسوولان امر، اعلام کردند که طرح جدید ظرف چند ساعت آینده به روی دیوار خواهد رفت که این وعده تا امروز به طول انجامید.

 

 

  • ناشناس ارسالی در

    آخه چیه این مملکت درسته که این درست
    باشه ....

  • ناشناس ارسالی در

    مدیران ترسو و بی مسئولیت را از کجا تور م یزنند؟

  • ناشناس ارسالی در

    کاش یه ذره از اختلاس های نجومی زمان روحا نی می نوشتید 92هزارمیلیارد تومان هزارتا دیگه از بی عرضگی های خودش ووزیرانش

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها