|
کدخبر: 272173 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

سریال قطع درختان ادامه دارد/ جریمه های سنگین فایده ای نداشت

قطع درختان، آسیب بزرگی به چرخه محیط زیست می زند اما افرادی هستند که برای نفع شخصی خود، اقدام به خشکاندن و قطع درختان می کنند و گویا جریمه های سنگینی که درنظر گرفته شد کارساز نبوده است.

جامعه سریال قطع درختان ادامه دارد/ جریمه های سنگین فایده ای نداشت

چند سالی می‌شود که قصه پر غصه قطع درختان آغاز شده و به بهانه‌های متفاوتی، این سرمایه‌های ملی یا قطع شده و یا خشک شده‌اند. سکوت شهرداری تهران و شورای شهر، بعد از مدت‌ها شکست و چندی پیش نسبت به قطع درختان در خیابان ولیعصر واکنش نشان دادند. اما این سناریوی تکراری ادامه پیدا کرد و خبر هایی از خشکاندن و قطع کردن درختان در یک دانشگاه مطرح و یک مجموعه ورزشی معروف، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. اما بشنویم از قدمت درختان خیابان ولیعصر.

 

قطع-ولیعصر

قصه‌ای که آغاز آن شاید به سال ۱۳۱۸ یعنی وقتی که ۶۰ هزار اصله درخت، خیابان ولیعصر را به بلندترین خیابان مشجر تهران و بلند‌ترین خیابان خاورمیانه تبدیل کرده بود تا همین امروز که فقط چیزی نزدیک به ۸ هزار اصله بیشتر از چنارهای قدیمی خیابان ولیعصر باقی نمانده است. این درختان قدمت بالایی دارند و در واقع سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند و از طرفی دیگر زیبایی خاصی به طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه داده‌اند.

چندی پیش، خبری مبنی بر قطع ۱۰ اصله درخت در خیابان ولیعصر منتشر شد که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. مالک یک ساختمان نوساز برای آنکه بتواند از فضای بیشتری برای ساخت‌وساز استفاده کند، این درختان را از بین برده بود. اما خیلی طول نکشید که این اقدام، از چشم‌ها دور نماند و خبرش به سرعت در فضای مجازی پیچید. شهرداری تهران (منطقه یک) و شورای شهر، نسبت به این اقدام ساکت نشستند و برای مالک ساختمان، جریمه بالایی را در نظر گرفتند.

در این رابطه، گفت‌وگویی با مهدی پیر هادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران داشتیم.

پیرهادی، گفت: مالک این ساختمان، آسیب جدی به سرمایه ملی کشور وارد کرده است و درختانی را از بین برده که دارای قدمت بالایی هستند. ما با همکارانمان جلسه‌ای گذاشتیم و کمیسیون ماده ۷ در این خصوص جلسه تشکیل داد و موضوع را پیگیری کرد.

 

پیر-هادی

وی گفت: اولیه کمیسیون ماده هفت شهرداری تهران ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه برای قطع درختان خیابان ولیعصر(عج) در نظر گرفت. علت این میزان جریمه این بوده که این خیابان یکی از خیابان‌هایی است که ثبت ملی شده و درختان تنومند با بن بالایی دارد. با توجه به زیاد بودن تعداد درختان، این عوارض را شهرداری تهران برای این موضوع لحاظ کرده است. علاوه بر این قوه قضاییه به صورت جداگانه جریمه لحاظ خواهد کرد.

پیرهادی با بیان اینکه در خصوص جایگزینی درختان نیز قرار شد چندین برابر این ظرفیت شامل حداقل ۱۰۰ اصله درخت با بن مناسب در همان فضایی که درختان خشک شدند، کاشته شود، گفت: این رقم برای سایر سازندگان که به دنبال ساخت‌وساز هستند بازدارندگی ایجاد خواهد کرد.

اما با رسانه‌ای شدن ماجرای خیابان ولیعصر، خبری مبنی بر بریدن درختان در دانشگاه الزهرا دست به‌ دست شد. این اقدام توسط یک نهاد فرهنگی و آموزشی، اقدامی عجیب به نظر می‌رسد. دانشگاه الزهرا در یک تخلف جدید بدون کسب مجوز از کمیسیون ماده ۷، چند درخت کهنسال را سربُرید، این درحالی است که به گفته مسوولان شهرداری طی سال‌های اخیر نیز ۱۱ درخت دیگر در این دانشگاه بدون کسب مجوز قطع شده بودند و هنوز دانشگاه جریمه این تخلف را پرداخت نکرده است.

 

درخت-الزهرا

قدمت برخی درختان محوطه دانشگاه الزهرا و باغ ایرانی که در محدوده ده ونک است، به ۳۰۰ سال می‌رسد، و گفته می‌شود این درختان در زمان میرزا حسن مستوفی‌الممالک معروف به «آقا»، در دوره قاجار و پهلوی اول وزیر دارایی بوده است کاشته شده است.

اعضای شورای شهر تهران در واکنش به قطع درختان کهنسال در دانشگاه الزهرا اعلام کردند این تخلف را رها نمی‌کنند و قطع درختان توسط یک نهاد عمومی و دانشگاهی غیر قابل قبول است.

علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران در نخستین واکنش ابرازکرد: شهرداری منطقه نمی‌توانسته هیچ مجوزی در این خصوص به مالک ارائه کند، بنابراین این جریمه باید توسط مالک پرداخت شود. بی‌تردید پرونده‌هایی که تخلف در آنها انجام شده از طریق قانون برخورد با آنها انجام می‌کنیم.

این قضیه همچنان ادامه دارد و کار به جایی رسید که قطع درختان به باشگاه انقلاب رسید. یک مجموعه فرهنگی و ورزشی در طی اقدامه، چند اصله درخت را قطع کرد.

در این رابطه، مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران در مورد قطع درختان در باشگاه انقلاب توضیحاتی ارائه کرد.

علی محمد مختاری، در خصوص پرونده قطع درختان در باشگاه انقلاب گفت: تمامی درختان باشگاه انقلاب پلاک کوبی شده و شناسنامه دارند و از سالیان قبل تعداد درختان این مجموعه مشخص هستند.

درخت-انقلاب

وی با بیان اینکه تعداد درختان این مجموعه ۱۹ هزار و ۳۳۷ درخت سبز و تعدادی نیز درخت خشک بود که بابت این مسئله از آنها شکایت کردیم، افزود: اما دادگاه به آنها حکم برائت داد. چرا که گفته بودند آب نداشتند؛ اما دوباره در ۱۹ مرداد به دادگاه تجدیدنظر شکایت کردیم و این مسئله در حال بررسی است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌های شهرداری تهران با بیان اینکه در مورد درختان باشگاه انقلاب، شهرداری قبلا وارد شده بود و جریمه‌ای نیز برای آنها در نظر گرفته و بعد پرونده‌شان به دادگاه ارسال شده است، گفت: ما از طریق قوه قضاییه و سازمان بازرسی این موضوع را پیگیری می‌کنیم و روز گذشته بازرسی کل کشور به آنجا وارد شده و از درختان خشک و سبز بازدید کرده است و بازرسی کل کشور به جد پیگیر موضوع وضعیت درختان در باشگاه انقلاب است.

مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب هم‌اکنون، در بر دارنده ۱۰هزار متر مربع فضای فرهنگی و ۶۰ هکتار فضای سرپوشیده و روباز ورزشی است. هم‌چنین، مجموعه ورزشی خانوادگی انقلاب کامل‌ترین تسهیلات را در رشته‌های ورزشی دارد. این مجموعه در سال ۱۳۳۷ راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

تجربه کشور‌های مختلف در حمایت از محیط زیست

حتما شما هم تصاویری از کشور‌های مختلف دیده‌اید که درخت در وسط خانه آنها قرار دارد و شاید برای خیلی‌ها سوال باشد که چرا این درخت قطع نشده است، اما نگاهی به قوانین کشور‌های اروپایی نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاق قوانین سخت و جریمه‌های بالای قطع درختان در این کشورهاست. البته در کشور خودمان هم شاهد این گونه تصاویر زیبا بوده‌ایم که به جای قطع درخت، معماری ساختمان را کمی تغییر داده‌اند. با این حال در اروپا بسته به نوع، سن، قطر درخت و محلی که آن درخت در آن روییده، قوانین متفاوت است.

به طور مثال اگر درخت در زمین شخصی باشد و بدون مجوز قطع شود، آن فرد در کنار کاشت چندین درخت باید حداقل سه برابر ارزش مالی چوب آن درخت جریمه پرداخت کند. اگر درخت قطع شده، درخت میوه و محصول دار باشد، فرد خاطی علاوه بر جریمه قطع درخت، باید سال‌های زیادی به اندازه درآمدی که آن درخت داشته، به صاحب درخت جریمه پرداخت کند و اگر مالک درخت، خودش باشد این پول به حساب خزانه دولت پرداخت می‌شود.

در ایالات متحده امریکا هم برای هرگونه آسیب به درختان از جمله زخمی کردن، قطع یا راه‌هایی برای خشک کردن آنها قوانین سخت گیرانه‌ای وجود دارد و برای متخلف بین یک تا دو سال زندان در کنار جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. در امریکا، اگر شما شاهد قطع بدون مجوز درخت باشید و آن را اطلاع ندهید، جریمه خواهید شد.

قطع درختان در پاسداران

به تازگی مشاهده شده در یکی از محله‌های پاسداران تهران برای دیده شدن تابلوهای یک ساختمان پزشکان، درختان مقابل این ساختمان را قطع کردند.

این قضیه فقط در تهران اتفاق نیفتاده، بلکه در بسیاری از استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه، شاهد این قضیه بوده‌ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ فقره پرونده قطع درختان جنگل‌های استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی فارس نیز گفت: سودجویان ۳۰ هکتار ازدرختان بلوط جنگل‌ زارهای زاگرس در استان را از بین برده‌اند.

گویا داستان سریالی قطع درختان همچنان ادامه دارد و کسی توجه خاصی به آن می‌کند. به راحتی اقدام به قطع درختان با سابقه بالا می‌کنند تا بتوانند کار خودشان را پیش ببرند. امید است، شورای شهر تهران قوانین سخت تری در این زمینه اعمال کند و جریمه قطع درختان را چند برابر کند. با اعمال این جریمه ها، قطعا دیگر شاهد چنین برخوردی با گنجینه‌های پایتخت نخواهیم بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها