|
کدخبر: 272470

همه چیز در خصوص ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

جامعه همه چیز در خصوص ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

به نقل از نمایشگاه مجازی باماHSE: HSE مخفف سه کلمه بهداشت(Health) ، ایمنی (Safety) و محیط زیست (Environment) است و استقرار آن به عنوان یک سیستم مدیریت در صنایع، معادن و پروژه های مختلف بسیار حائز اهمیت است. با توجه به دامنه کاربرد و اهمیت HSE، در این مطلب قصد داریم در خصوص سامانه باماHSE که با رویکرد خیرخواهانه و مسئولیت اجتماعی و با هدف ارتقای فرهنگ HSE و توانمندسازی دانشجویان و کارشناسان حوزه HSE راه اندازی شده ایجاد شده و به سه موضوع دوره های آموزشی رایگان، کسب و کارها و محصولات و رشته های دانشگاهی مرتبط با HSE پرداخته است، صحبت کنیم.

سامانه باماHSE (www.bamahse.com) در حال حاضر بصورت شرکت فناور در مرکز رشد فناوری سلامت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و پارک علم و فناوری یزد در حال فعالیت است. از شما دعوت می نماییم تا انتهای این مطلب ما را همراهی فرمائید.

دوره های آموزشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

بر اساس دسته بندی فعالیت های مرتبط با ایمنی، بهداشت و محیط زیست، در سامانه باماHSE دوره های رایگان آموزشی کاربردی HSE بسیار متنوع نظیر وسایل حفاظت فردی- استانداردهای آزمون و کاربرد آنها در کاهش حوادث و بیماریهای شغلی، استراتژی ارزیابی ارگونومی در صنعت، واکنش در شرایط اضطراری، مدیریت تغذیه کارگران در صنایع، مدیریت عملیات HazMat، آموزش کار با تجهیزات و روش سنجش آلاینده های محیط کار، اصول حمایت روانی اجتماعی در بلایا و حوادث غیر مترقبه، ایمنی برق، کار در ارتفاع، ایمنی لیفتراک، مدیریت فاضلاب های صنعتی، آشنایی با استاندارد سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی بر اساس استاندارد ISO۴۵۰۰۱: ۲۰۱۸ ، هیدرولیک آتش نشانی برای آتش نشانان، ارزیابی ریسک دستگاه های صنعتی، مدیریت ایمنی فرایند، تجزیه و تحلیل حوادث، آشنایی با سیستم های اعلام و اطفای حریق دستی و اتوماتیک، علت یابی حریق، مدیریت ریسک، کنترل عملیات در سیستم های ایمنی، بهداشت شغلی و محیط زیست و... توسط مدرسین با تجربه برگزار می گردد. به علاوه تعدادی از دوره های آموزشی ایمنی سامانه باماHSE در حوزه فن بیان، تفکر نقادانه، اصول و فنون مذاکره، خودشناسی، کوچینگ، کسب و کار و کارآفرینی و سایر مهارت های نرم است. حضور در این وبینارها عمدتاً رایگان می باشد. به علاوه فیلم وبینارهای گذشته نیز غالباً رایگان در این نمایشگاه (www.bamahse.com/workshops) در دسترس می باشد.

 

کسب و کارها و محصولات ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

در این نمایشگاه باماHSE به کسب و کارهای مرتبط با بهداشت، ایمنی و محیط زیست (شامل شرکت ها، کارخانجات، فروشگاه ها، انجمن ها و کانون ها، سازمان های مردم نهاد، رسانه ها و حتی اشخاص حقیقی) یک غرفه مجازی دائماً رایگان اعطا می شود. تاکنون حدود ۵۰۰۰ کسب و کار­ حوزه بهداشت، ایمنی و آتش­نشانی، آب و فاضلاب، آلودگی هوا، مدیریت پسماند، آلودگی خاک، محیط زیست (منابع طبیعی و کشاورزی)، مدیریت انرژی، مدیریت HSE، ارزیابی زیست محیطی، طب کار و معاینات شغلی، مدیریت بحران و شرایط اضطراری، آموزش و مشاوره HSE، انجمن ها و کانون های ایمنی و نرم افزارهای HSE در گروه های مجزا توانمندی های خود را بطور رایگان در نمایشگاه مجازی باما بارگذاری نموده اند. به علاوه این کسب و کارهای می توانند محصولات خود را نیز بطور جامع در این پلتفرم معرفی نمایند. دسترسی به این بانک اطلاعات جامع برای کلیه مراکز صنعتی و معدنی و کشاورزی، به ویژه واحد HSE صنایع و حتی عامه جامعه ارزشمند بوده و از طریق وب سایت (www.bamahse.com) قابل بهره­برداری است.

 

رشته های دانشگاهی مرتبط با بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

بررسی لیست رشته های دانشگاهی تحت پوشش وزارت بهداشت و وزارت علوم نشان می دهد که حدود ۱۱۰ رشته – مقطع دانشگاهی مختلف از کاردانی تا دکتری در حال حاضر در دانشگاه های مختلف کشور دایر می باشد که به بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) مرتبط است. بخشی از این رشته ها عبارتند از: مهندسی ایمنی و بازرسی فنی، مهندسی ایمنی- بهداشت و محیط زیست (HSE)، ایمنی صنعتی، مدیریت سلامت- ایمنی و محیط زیست (HSE)، مهندسی صنایع (ایمنی)، مهندسی بهداشت حرفه ای، طب کار، ارگونومی، مهندسی بهداشت محیط (بهداشت محیط، مدیریت پسماند، سم شناسی محیط، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری، بهداشت پرتوها)، اکولوژی انسانی، سلامت در بلایا و فوریت ها، مدیریت بحران، مهندسی در سوانح طبیعی، روانشناسی سلامت، بهداشت روان، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، بهداشت عمومی، مهندسی محیط زیست (آب و فاضلاب، آلودگی هوا، سواحل، منابع آب، مواد زائد جامد)، علوم و مهندسی محیط زیست (ارزیابی و آمایش سرزمین، آلودگی های محیط زیست)، محیط زیست (برنامه ریزی محیط زیست، آموزش محیط زیست)، علوم و مهندسی محیط زیست، علوم محیط زیست، تکنولوژی محیط زیست، علوم محیط زیست (محیط زیست دریا)، مهندسی فضای سبز، مهندسی طبیعت، اکوهیدرولوژی، علوم و مهندسی خاک،عمران (مدیریت منابع آب، محیط زیست، آب و سازه های هیدرولیکی)، مهندسی شیمی ، مهندسی معدن (معدن و محیط زیست) و...

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باماHSE (www.bamahse.com)، ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در طول دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­باشند. در واقع دانشجویان رشته­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی و... با شرکت­ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. یکی از جذابیت­های نوآورانه نمایشگاه مجازی باما، دسته­بندی شرکت­ها و مشاغل براساس رشته­های دانشگاهی است. همچنین با توجه به اینکه امکان دسترسی به اطلاعات دسته­بندی شده شرکت­های فعال در کشور متناسب با رشته های دانشگاهی وجود دارد، از این طریق گروه­های آموزشی حتی متناسب با استان محل استقرار دانشگاه می­توانند شرکت­های مرتبط با گروه را بیایند، با آنها تماس گرفته و ضمن بازدید، پروژه­های کاربردی موردنیاز واحدهای تحقیق و توسعه شرکت­ها معرفی شود. در این صورت برای دانشگاه­ها درآمد، برای اساتید تجارب کاربردی و برای دانشجویان درگیر در پروژه­ها، امکان اشتغال و برای کشور توسعه فناوری را خواهیم داشت.

 

کلام آخر:

در این مطلب شما را با گوشه ای از فعالیت های سامانه نمایشگاه مجازی باما HSE آشنا نمودیم و در خصوص انواع دوره های آموزش ایمنی HSE (www.bamahse.com/workshops) نیز مطالب مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه کردیم. در واقع شما در باماHSE به موارد زیر دسترسی دارید:

  • جامعترین بانک اطلاعات کسب و کارهای حوزه ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی (شامل حدود ۵۰۰۰ کسب و کار در گروه های مختلف)
  • وبینارهای علمی کاربردی رایگان در حوزه های مختلف HSE
  • فیلم رایگان اغلب وبینارهای گذشته
  • بازار کار و آینده شغلی رشته های دانشگاه مرتبط با بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)

امیدواریم که این سامانه برای شما عزیزان مفید باشد و با نظرات ارزشمند خود ما را در بالا بردن کیفیت محتوای سایت یاری نمائید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر