|
کدخبر: 151078 مسعود رمضانی

در گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با، مدیر واحد HSEE آلومینای ایران مطرح شد: ‌

آلومینای ایران پیشگام در بهینه‌سازی مصرف انرژی

اجرای ممیزی HSEE از سوی ایمیدرو اقدامی مثبت به شمار می‌رود به طوری که در هر دوره شاهد افزایش کیفیت آن هستیم ضمن اینکه شاخص‌های تعریف شده در آن به حدی بالاست که کسب ممیزی سیستم‌های مدیریتی نظیر (ایزوها) را آسان‌تر می‌کند.

معدن آلومینای ایران پیشگام در بهینه‌سازی مصرف انرژی

مهم‌ترین بخش در هر واحد صنعتی و معدنی بخش بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و انرژی است که به اختصار HSEE نامیده می‌شود اهمیت این بخش از آن جهت مورد توجه است که شرکت‌هایی که در این راستا تلاش می‌کنند بهره‌وری بیشتری دارند ضمن اینکه با انجام درست این دست از اقدامات می‌توانند میزان حوادث ناشی از کار، بیماری‌های شغلی و همچنین اثرات ناشی از تخریب محیط‌زیست را به حداقل ممکن برسانند. در همین ارتباط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) چند سالی است که با انجام ممیزی بر واحدهای تابعه خود عملکرد شرکت‌ها در حوزه HSEE را می‌سنجند و بر اساس شاخص‌های تعریف شده رتبه‌بندی می‌کند. در همین راستا شرکت آلومینای ایران در چهارمین دوره ممیزی توانست رتبه دوم را کسب کند به همین منظور گفت‌وگویی با محمدرضا رمضانی، مدیر واحد HSEE شرکت آلومینای ایران (مجتمع جاجرم) ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند با ما همراه شوید: ‌

رمضانی-آلومینا

کارشناسی دقیق در چهارمین دوره ممیزیHSEE ایمیدرو

محمدرضا رمضانی در ارتباط با نحوه برگزاری دوره ممیزی HSEE ایمیدرو گفت: اجرای ممیزی از سوی ایمیدرو اقدامی مثبت به شمار می‌رود به طوری که در هر دوره شاهد افزایش کیفیت آن هستیم ضمن اینکه شاخص‌های تعریف شده در آن به حدی بالاست که کسب ممیزی سیستم‌های مدیریتی نظیر (ایزوها) را آسان‌تر می‌کند.

وی در ادامه به نحوه ممیزی HSEE ایمیدرو پرداخت و افزود: در انجام آن چک‌لیست متوازن، کامل و دقیقی در تمامی حوزه‌های بهداشت، ایمنی، بهداشت و محیط‌زیست بالغ بر ۵۰ صفحه وجود دارد که در آن تمامی موارد موجود سیستمی شامل زیرساخت‌ها، ساختار سازمانی، تعهد مدیریت ارشد، اهداف و برنامه‌ها و اقدامات در حوزه HSE مورد پایش و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر واحد HSEE آلومینای ایران اظهارکرد: این شرکت در دوره‌های قبلی ممیزی HSEE ایمیدرو نیز حضور داشته و باید گفت که انصافا در این دوره کارشناسان HSE بسیار دقیق، با تسلط بالا و منصفانه نسبت به انجام ممیزی اقدام کردند. این دوره بر خلاف دوره‌های قبلی به دلیل شیوع ویروس کرونا و احتمال ابتلای ممیزان و انتشار بیشتر بیماری کرونا به‌صورت مجازی و آنلاین انجام شد ضمن اینکه باید از تلاش‌های مدیریت و کارشناسان HSEE ایمیدرو که توانستند با تدابیر لازم در شرایط کرونایی چهارمین دوره آن را نیز برگزار کنند تشکر کرد.

توجه مناسب به مقوله آموزش

مدیر بخش HSEE شرکت آلومینای ایران توجه به آموزش در HSEE را لازم و ضروری دانست و گفت: ما طی سال گذشته و امسال حدود ۱۳۰۰ نیروی جدید به مجموعه اضافه کرده‌ایم که تمامی‌‌ این افراد آموزش‌های لازم را طی کرده‌اند. ضمن اینکه هرسال و بنا بر شرایط، دوره‌های آموزشی مختلفی در این بخش برگزار می‌شود. در امسال نیز با توجه به قرارگیری در شرایط کرونایی برخی از دوره‌ها به صورت آنلاین و برخی دیگر به صورت حضوری در سالن آتش‌نشانی که داری فضای باز و بیشتری است برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که آموزش‌ها چقدر توانسته‌اند میزان حوادث ناشی از کار در مجموعه را کاهش دهد گفت: قطعاً آموزش در پیشگیری از حوادث و بیماری‌های شغلی مؤثر است. به همین دلیل ما خود را موظف به برگزاری آموزش‌های لازم به نیروهایی که به تازگی استخدام شده‌اند و همچنین نیرو‌های قدیمی می‌دانیم.

رمضانی ادامه داد: با وجود آموزش‌های مختلف، داشتن تجربه نیروهای قدیمی در پیشگیری از وقوع حوادث بسیار مؤثر است به همین منظور و برای ارتقای سطح ایمنی در مجموعه آلومینای جاجرم، این شرکت مدیران و سرپرستان واحدهای مختلف مجتمع را موظف کرده تا نیروهایی که به تازگی استخدام شده‌اند را در کنار نیروهای مجرب و قدیمی به کار گرفته تا فرآیند انتقال تجربه به‌خوبی انجام شود و ما شاهد کاهش حوادث ناشی از انجام کار باشیم.

آلومینای ایران پیشگام در بهینه‌سازی مصرف انرژی

مدیر واحد HSEE آلومینای ایران به موضوع بهینه‌سازی انرژی اشاره کرد و گفت: آلومینای ایران یک شرکت پیشرو در بحث انرژی به شمار می‌رود چرا که این شرکت حرکت به سمت استفاده بهینه از انرژی را از سال ۸۹ آغاز کرد و در سال ۹۴ توانست با ایجاد بهبود و پیاده‌سازی آن گواهینامه ISO ۵۰۰۰۱ سیستم مدیریت انرژی نسخه ۲۰۱۱ را کسب کند. ضمن اینکه در تلاش است تا ورژن ۲۰۱۸ این گواهینامه را اخذ کند که به همین منظور ممیزی‌های داخلی آن را انجام داده و تا یک ماه دیگر نیز نسبت به انجام ممیزی‌های خارجی آن اقدام خواهد کرد.

رمضانی به برخی از اقدامات صورت گرفته در زمینه مدیریت انرژی اشاره کرد و گفت: از جمله پروژه‌های شاخص ما در این زمینه ساخت نیروگاه‌ خورشیدی ۱۰۰ کیلوواتی، پروژه تعویض و تعمیر تله‌های بخار معیوب، تعمیر نسوزهای کوره‌ها، ترمیم عایق‌های خطوط دما بالا، دور متغیر (FC) کردن الکتروموتور‌ها است که تاکنون بیش از ۸۰ الکتروموتور به صورت دور متغیر درآمده و مابقی نیز در حال اجرا است. همچنین به‌منظور استفاده بهینه از انرژی در ساختمان‌ها و معابر از لامپ‌های کم‌مصرف و با بازدهی بالا استفاده شده است.

مدیر واحد HSEE آلومینای ایران افزود: این شرکت به منظور مدیریت انرژی نرم‌افزار تحت وبی را اجرا کرده که در آن تمامی مدیران از جمله مدیرعامل و مدیر مجتمع و سایر مدیران و سرپرستان مرتبط با انرژی به آن دسترسی دارند و می‌توانند بر عملکرد واحد خود نظارت کنند. در این نرم افزار اطلاعات مختلف انرژی از قبیل راندمان انرژی تجهیزات، مصارف انرژی واحدها و مجتمع، خط مبنای مصرف انرژی هرکدام و غیره ثبت شده و در دسترس قرار می‌گیرد.

پیشنهاد برای ارتقاء و بهبود ممیزی HSEE ایمیدرو در سال‌های آتی

رمضانی در پایان به نحوه عملکرد ممیزی در ایمیدرو اشاره کرد و گفت: یک موضوع مهم که باید در بررسی عملکرد شرکت‌های تابعه ایمیدرو مورد توجه قرار بگیرد بحث انرژی است در همین راستا نیز شرکت آلومینای ایران بارها به انجام ممیزی انرژی در واحدهای تابعه ایمیدرو تأکید داشته است به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مقوله انرژی به‌تازگی وارد حیطه HSEE شده است نیاز است تا چک‌لیست‌های ممیزی انرژی نیز در آن گنجانده شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها