|
کدخبر: 268668

ضربه مهلک چندنرخی بودن ارز به صنعت دارو

رییس سندیکای تولیدکنندگان داروی انسانی کشور گفت: چندنرخی بودن ارز آسیب زیادی به صنعت دارو وارد کرد و مشکلات متعددی در تولید و عرضه صنایع دارویی بوجود آورده بود.

محمد عبدزاده افزود: طرح «دارویار» کار بزرگ و درستی بود چرا که چندنرخی بودن ارز عاملی برای قاچاق معکوس دارو و جلوگیری از صادرات آن شده بود.

وی اظهارداشت: اجرایی شدن طرح دارویار به به همت دولت و وزارت بهداشت کار کارشناسی و درستی است و باعث افزایش پوشش بیمه ای دارو و کاهش دغدغه های بیماران برای تهیه داروهای مورد نیاز می شود.

عبدزاده ادامه داد: وزارت بهداشت در این طرح هماهنگی هایی با سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و سازمان‌های بیمه‌گر انجام داده تا مشکلات ناشی از بهای داروها کاهش یابد و بیماران بدون پرداخت هزینه‌ اضافی داروهای مورد نیاز را تهیه کنند.

رئیس سندیکای تولید کنندگان داروی انسانی تصریح کرد: بالاخره با اجرای طرح دارویار تکلیفی که قانون بودجه ۱۴۰۱ تاکید کرده پرداخت از جیب مردم از شهریور افزایش نیابد، به سرانجام رسید و سقف پوشش سازمان‌های بیمه ای در حوزه دارو افزایش یافت.

به گفته وی، قیمت داروها مانند سال گذشته است و در حال حاضر تامین نقدینگی صنعت دارویی کشور را پیگیری می‌کنیم و جلسات مداوم در این زمینه برگزار می شود.  

عبدزاده خاطرنشان کرد: امسال بیمه شدن حدود ۶ میلیون نفر تعهد بزرگی بوده که دولت انجام داده و سازمان های بیمه گر متعهد شدند داروها بدون افزایش قیمت به دست بیماران برسد.

وی اظهار داشت: همچنین باید مطالبات داروخانه ها توسط سازمان برنامه و بودجه ماهانه پرداخت شود تا به شرکت های پخش بدهی نداشته باشند.

«دارویار»؛ طرحی که قرار است با انتقال یارانه دارو از طریق بیمه‌ها به مردم، پوشش بیمه‌ای داروها را افزایش داده، اقلام بیشتری از داروها را زیر چتر بیمه‌ها برده و در عین حال قیمت دارو را به سمت واقعی شدن سوق دهد، با این شرط که "پرداختی از جیب بیمار" نه تنها افزایش نیابد، بلکه در برخی اقلام کاهش قیمت نیز خواهد داشت.

در اجرای طرح دارویار اشاره شده است که تمامی داروهای تولید داخل ۱۶۰۰ قلم کد ژنریک دارو مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی خواهد بود که افزایش قیمت ۱۴۰۰ کد ژنریک توسط بیمه ها پوشش داده می شود و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نخواهد داشت.

بر این اساس، افزایش قیمت ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف بیماران و ۴۲ ملکول داروی otc شامل ۱۱۹ قلم دارو که تاکنون تحت پوشش بیمه نبوده نیز در قالب این طرح با نسخه پزشک تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها