|
کدخبر: 196811

احتمال وجود جهش های خطرناک کرونا در ایران

شروین شکوهی گفت: ساز و کاری برای شناسایی واریانت های موجود در ایران وجود ندارد اما در کمیته کشوری حرف هایی زده شد که شاید بتوانیم در ایران واریانت های ایرانی را جدا کنیم که مطمئنا ما هم این واریانت های خودمان را به دیگر کشور های دنیا صادر می کنیم.

جامعه احتمال وجود جهش های خطرناک کرونا در ایران

شروین شکوهی گفت: ساز و کاری برای شناسایی واریانت های موجود در ایران وجود ندارد اما در کمیته کشوری حرف هایی زده شد که شاید بتوانیم در ایران واریانت های ایرانی را جدا کنیم که مطمئنا ما هم این واریانت های خودمان را به دیگر کشور های دنیا صادر می کنیم.

او با بیان اینکه اگر ما خودمان در ایران دنبال جهش های جدید ویروسی بگردیم، ویروس هایی خطرناک تر از لامبدا داریم، افزود: هر جایی که انتقال بیماری زیاد باشد جهش ویروسی نیز اتفاق می افتد و در ۲ ماه گذشته بیشترین میزان انتقال بیماری در ایران بوده است که نشان می دهد جهش جدیدی در این منطقه وجود دارد اما ما دنبال آن نمی گردیم.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان تصریح کرد: از واریانت لامبدا و غیره نترسید چرا که ما در ایران واریانت هایی اژدها تر از این موارد را داریم.

شکوهی ادامه داد: ساز و کاری برای شناسایی واریانت های موجود در ایران وجود ندارد اما در کمیته کشوری حرف هایی زده شد که شاید بتوانیم در ایران واریانت های ایرانی را جدا کنیم که مطمئنا ما هم این واریانت ها را به دیگر کشور های دنیا صادر می کنیم.

او گفت: اینکه عنوان می شود بعد از تزریق دُز دوم واکسن، افراد بیمار می شوند صحت ندارد اما چون میزان ابتلا و بیماری زیاد است، ایمنی زایی واکسن شاید جوابگو نباشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان ادامه داد: کار درست این بود که تعداد بیماران را با قرنطینه های سفت و سخت کاهش می دادیم و در دو الی سه ماه واکسیناسیون با سرعت انجام می شد که این وضعیت بهترین و ایده آل ترین حالت ممکن می شد. در حال حاضر این اقدام شدنی نیست و بهترین گزینه واکسیناسیون است.

شکوهی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد بدون آنکه اطلاع داشته باشند، بیمار هستند و واکسن دریافت می کنند، تصریح کرد: تزریق واکسن برای این افراد مشکلی ایجاد نمی کند اما به مثابه ی این است که واکسن را در جوی ریخته باشیم و هیچ اثری برای دریافت کننده ندارد.

او ادامه داد: اینکه قبل از واکسیناسیون از تمامی افراد تست کرونا دریافت شود درست نیست چرا که از لحاظ هزینه ای مقرون به صرفه نیست و از طرفی تست کرونای ۴۰ درصد مردم مثبت می شود و مابقی جواب منفی کاذب دارد.

شکوهی گفت: میزان روند کاذب شدن تست های منفی تغییر نداشته است و زمانی که از تغییر در محل ویروس صحبت می شود به این معنی است که بسیاری از تست های پی سی ار محل های تغییر ویروس را نمی سنجند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان افزود: عدد و رقم های میزان ابتلا و بیماری در روند رو به بالایی متوقف شده است اما به نظر می آید احتمالا سیر بیماری کمی رو به نزول است که در چند روز آینده آمار دقیق آن مشخص می شود.

او گفت: اگر رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم محقق نشود ما در آستانه ی ورود به پیک ششم بیماری قرار می گیریم.

منبع: برنا

ارسال نظر