|
کدخبر: 196762

اعلام مشمولان جدید واکسیناسیون به وزارت بهداشت

سراج گفت: افرادی که دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند هم باید تحت پوشش قرار گیرند.

جامعه اعلام مشمولان جدید واکسیناسیون به وزارت بهداشت

مصطفی سراج سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور در خصوص واکسیناسیون معلولین اظهار کرد:به دلیل اینکه جامعه هدف سازمان بهزیستی از افراد پرخطر هستند در ستاد ملی مقابله با کرونا افرادی که در مراکز شبانه روزی توانبخشی بوده اند واکسیناسیون آنها در فاز اول انجام شد یعنی همزمان با کادر درمان که در مواجهه مستقیم با بیماران قرار دارند، این گروه نیز واکسینه شدند.

وی افزود: در دنیا نیز روند به همین شکل است. کار واکسیناسیون در مراکز سالمندان و مراکز معلولین شبانه روزی که بالغ بر ۷۱ هزار نفر از در این مراکز حضور دارند آغاز شده است .در مراکز سالمندان بهزیستی حدود ۱۴ هزار نفر ساکن هستند با احتساب پرسنل حدود ۲۱ هزار نفر می‌شوند. ۹۵ درصد پرسنل و سالمندان واکسینه شده اند و عمدتاَ هم دز دوم را دریافت کرده اند؛ در خصوص افراد دارای معلولیت اعم از بیماران روانی مزمن یا افرادی که دارای معلولیت‌های ذهنی و جسمی نیز این افراد هم با پرسنل این مراکز که بیش از ۵۰ هزار نفر هستند کار واکسیناسیون آنها آغاز شده است و طبق آخرین آمار ۸۹ درصد این افراد واکسن دریافت کرده اند و ۷۷ درصد هم دز دوم را دریافت کرده اند.

سراج بیان کرد: نکته قابل توجه این است که با پوشش واکسیناسیون در مراکز شبانه روزی هم میزان ابتلا و هم میزان مرگ و میر به ویژه در مراکز سالمندان کاهش چشم گیری داشته است، ما یک مقایسه در دو بازه زمانی همزمان در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ که واکسیناسیون انجام شد انجام دادیم که تقریبا ۵۷ درصد میزان ابتلا و ۷۵ درصد میزان مرگ و میر در مراکز سالمندان کاهش داشته است .

وی ادامه داد:این آمار کاملا قابل دفاع است و علاوه بر مکانیزم‌هایی مانند قرنطینه، برنامه عملیات، ساختار‌ها و امکانانت و تجهیزاتی که در مراکز قرار گرفت ما با آموزش‌هایی که با همکاری وزارت بهداشت داشتیم، آمار بسیار خوبی است که بار‌ها در رسانه‌ها به آن اشاره شد که این اهمیت واکسیناسیون را نشان می‌دهد.

سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور گفت: چون بخشی از جامعه هدف ما در مراکز شبانه روزی هستند و تعدادی نیز در منازل حضور دارند و عمده افراد تحت پوشش بهزیستی در حوزه توانبخشی و پیشگیری و نیز حوزه اجتماعی، زنان سرپرست خانوار و کودکانی که فاقد سرپرست هستند در منازل سکونت دارند، توقع ما از وزارت بهداشت به ویژه در این زمان این است که فاز سوم واکسیناسیون را آغاز کند تا افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات معلولیت دارند در این مرحله تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند.

سراج گفت:طبق هماهنگی هایی که ما با  وزارت بهداشت انجام دادیم با توجه به سهمیه‌ای که در اختیار ما قرار گرفته است، واکسیناسیون افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید را در اولویت قرار دادیم که اسامی و شماره ملی بالغ بر ۵۱۷ هزار نفر را ما به وزارت بهداشت اعلام کردیم که واکسیناسیون آنها شروع شده است.

وی تصریح کرد: افراد دارای معلولیت می‌توانند در سامانه‌ای که وزارت بهداشت اعلام کرده است ثبت نام کنند و پس از انتخاب زمان و مکان، تحت پوشش واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

سراج درباره اینکه افراد معلول خودشان خودشان باید برای واکسیناسیون اقدام کنند، گفت: ما اسامی این افراد را به وزارت بهداشت اعلام کردیم. البته ممکن است یک فرد دارای معلولیت از نظر سنی ۲۵ سال داشته باشد طبق اولویت بندی که وزارت بهداشت اعلام کرده در حالت عادی و معمول این فرد در اولویت واکسیناسیون قرار ندارد، ولی به دلیل اینکه این فرد دارای معلولیت شدید است، واکسن شامل حال این فرد می‌شود؛ یعنی در این مرحله ما دیگر محدودیت سنی را نداریم.

وی افزود: این روند برای ۵۱۷ هزار نفر شروع شده و مشکل خاصی وجود ندارد، مشکل در دو وجود دارد، مشکل اول شامل مراکز شبانه روزی حوزه‌های دیگر ما مانند مراکز اقامتی کمپ ها، مراکز شبانه روزی شبه خانواده و مراکز آسیب‌های اجتماعی می شود که در حوزه‌های دیگر هستند طبق اولویت بندی که وزارت بهداشت اعلام کرده در این مرحله باید تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند که ما آمار این مراکز را با پرسنل مستقر در آنها به وزارت بهداشت اعلام کردیم.انتظار داریم از وزارت بهداشت زودتر پاسخ بگیریم.

سراج ادامه داد: گروه بعدی افراد دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند که بیش از ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت خفیف تحت پوشش بهزیستی هستند که نیمی معلولیت شدید و خیلی شدید دارند و بیش از حدود ۵۰ درصد نیز دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند. در حال حاضر کار واکسیناسیون افراد دارای  معلولیت شدید و خیلی شدید شروع شده است که تعداد آنها ۵۱۷ هزار نفر است.

سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور گفت:افرادی که دارای معلولیت خفیف و متوسط هستند هم باید تحت پوشش واکسیناسیون قرار گیرند؛ گروهی از افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ما بسترگرا هستند که این افراد تا حدی شرایط معلولیتشان شدید است و امکان مراجعه به مراکز درمانی را ندارند البته ما تمهیداتی را مانند سرویس ایاب و ذهاب برای رفت و آمد معلولان در نظر گرفته ایم، سیستم مددکاری تا جایی که امکان پذیر است این افراد را پشتیبانی می کنند.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت نیز مصر است که این موضوع کار واکسیناسیون معلولان شدید انجام شود. ما اعلام کردیم ۱۰۰ هزار نفر از ۵۱۷ هزار معلولی که به وزارت بهداشت معرفی شده اند بستر گرا هستند و امکان مراجعه به مراکز را ندارند؛ اگر وزارت بهداشت اعلام کند از این ۵۱۷ هزار نفر که ما آمارشان را در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم چه تعداد تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند ما میتوانیم یک قدم جلوتر برویم و می توانیم با کمک مراکز بهداشتی برای افراد جامانده تدابیری اتخاذ کنیم. بنابراین از وزارت بهداشت درخواست داریم که به ما اعلام کنند از  ۵۱۷ هزار نفر چه تعدادی نتوانسته اند واکسن دریافت کنند تا ما آن‌ها را شناسایی کنیم و واحد‌های ما بازدید میدانی از منازلشان داشته باشند.

سراج درباره آسیب پذیری گروه‌های دارای معلولیت در برابر افرادی که معلولیت ندارند، بیان کرد: اگر در تمام دنیا  بررسی کنیم تعداد زیادی از افراد فوتی حتی در کشور‌های توسعه یافته مربوط به افراد سالمند و افراد دارای معلولیت است، زیرا سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در مواجهه با بیماری‌های این چنینی بیشتر در معرض خطر هستند و در تمام دنیا به این گروه‌ها معمولا زودتر رسیدگی می شود و تحت پوشش واکسیناسیون قرار میگیرند و ما خواهشمان این است که به هر حال در این بخش به ویژه افرادی که بستر گرا هستند بیشتر همکاری شود.

وی همچنین گفت: برخی درباره نوع واکسن سوال می‌کنند؛ تجربه ما در سازمان بهزیستی نشان می‌دهد که هر نوع واکسنی که ما برای جامعه هدف تزریق کرده ایم اثر بخش بوده است البته در مراکز شبانه روزی ما واکسن های اسپوتنیک، سینوفارم و این اواخر آسترازنکا تزریق شده است زیرا در فاز اول واکسن‌های ایرانی عرضه نشده بود.

سراج ادامه داد:در حال حاضر ما اثر بخشی واکسیناسیون را می‌بینیم بخصوص افرادی که در منازل هستند، بسیاری از افراد دارای معلولیت مانند یک فرد نابینا که با خانواده اش زندگی می‌کند اگر بخواهد در سطح شهر تردد کند باید سطوح را لمس کند یا یک فرد ناشنوا زمانی که می‌خواهد سوار تاکسی شود اگر بخواهد با زبان اشاره صحبت کند یا لب خوانی کند باید ماسک خود را بر دارد و یا فردی که دارای معلولیت ذهنی است و یا افراد دارای اختلالات روانی کمتر  شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می کنند.

سخنگوی ستاد کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: آمار جهانی نشان می‌دهد که بسیاری از موارد ابتلا و فوتی‌ها در مراکز تجمعی بوده است لذا ضرورت واکسیناسیون این گروه‌ها اجتناب ناپذیر است و خواهش ما این است که وزرات بهداشت با توجه به همکاری‌هایی که در این زمینه داشته است در کار واکسیناسیون این مراکز تسریع به عمل آورند؛ امیدواریم که گروه‌های دیگری که تحت پوشش جامعه هدف هستند تحت پوشش واکسن قرار گیرند.

سراج گفت:البته واکسیناسیون خانواده های معلولان نیز اهمیت دارد زیرا آنها در ارتباط با افراد معلول هستند و ممکن است آنها را مبتلا کنند.

وی افزود: بنابر این خواهش ما این است که مجموعه خانواده‌های جامعه هدف ما در فاز سوم در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند به ویژه افرادی که بستر گرا هستند بعد از رسیدن آمار بررسی میدانی خواهیم داشت و برای تعدادی که مانده اند ان شاءالله بتوانیم با ظرفیت‌های موجود در وزارت بهداشت واکسیناسیون را پوشش دهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر