|
کدخبر: 194263

منتظر ورود واکسن جدید نباشید!

مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با تأکید بر اینکه صبر کردن برای واکسن‌های دیگر مانند ایرانی_کوبایی، رازی و یا فایزر اشتباه است؛ زیرا زمان دسترسی به این نوع واکسن مشخص نیست، گفت: از ابتدای واکسیناسیون هدف و پیام اصلی ما این بوده که بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است؛ زیرا سرنوشت سایر واکسن‌ها مشخص نیست.

جامعه منتظر ورود واکسن جدید نباشید!

محمدتقی سلطانی، مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در رابطه با میزان استقبال مردم از واکسیناسیون عنوان کرد: گروه‌های سنی در یک‌زمان اعلام نشده‌اند به همین خاطر نمی‌توان مشخص کرد که میزان استقبال در کدام گروه بیشتر بوده است.

وی ادامه داد: گروه سنی ۸۰ سال به بالا بیشترین واکسن را دریافت کردند چون اولین گروه اعلام شده بودند و مدت‌زمان بیشتری برای دریافت واکسن داشتند؛ البته گروه‌هایی که در ابتدا هم اعلام شدند درصد استقبالشان به میزان مطلوب نبوده و میزان مراجعه به ۷۰ درصد هم نرسیده است.

وی بیان کرد: به گروه‌های سنی پایین‌تر که نزدیک می‌شویم درصد افرادی که مراجعه نکردند بیشتر می‌شود به طوری که فقط حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد از متولدین دهه ۶۰ مراجعه کردند.

مدیر گروه آموزش و سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: افراد هر نوع واکسنی که در نوبت اول تزریق می‌کنند در نوبت دوم هم باید همان نوع واکسن را دریافت کنند و اگر نیاز به دز یادآوری باشد باید از زمان دریافت دز دوم حداقل از شش ماه گذشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه صبر کردن برای واکسن‌های دیگر مانند ایرانی_کوبایی، رازی و یا فایزر اشتباه است؛ زیرا زمان دسترسی به این نوع واکسن مشخص نیست، افزود: از ابتدای واکسیناسیون هدف و پیام اصلی ما این بوده که بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است؛ زیرا سرنوشت سایر واکسن‌ها مشخص نیست.

سلطانی ادامه داد: اگر افراد وقت خود را در انتظار سایر واکسن‌ها صرف کنند قطعاً زنجیره انتقال واکسن قطع نخواهد شد و مبتلا خواهند شد همچنین باعث می‌شوند سوهای جدید ایجاد شود و پیک‌های بعدی را شاهد باشیم.

وی بابیان اینکه بیماری صبر نمی‌کند و اگر واکسن نزده باشید در مرز خطر بیماری و مرگ هستید، تصریح کرد: اگر واکسنی ۳۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند بهتر از ایمنی صفر درصد است؛ زیرا از بستری شدن و مرگ ومیر پیشگیری می‌کند.

مدیر گروه آموزش سلامت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم اظهار کرد: ۳۰ درصد ایمنی بهتر است یا اینکه در زمانی که منتظر واکسن جدید هستید دچار بیماری شوید و خدایی نکرده منجر به فوت شود؟ افراد باید بررسی کنند که عقل کدام را حکم می‌کند.

عراق همه واکسن ها را هم قبول دارد

وی در رابطه با شرط کشور عراق برای پیاده‌روی اربعین مبنی بر اینکه افراد باید واکسینه شده باشند، عنوان کرد: برای سفر به عراق همه واکسن‌ها اعم از برکت، سینوفارم و...مورد قبول کشور عراق است؛ اما افراد نباید خارج از گروه سنی اعلام شده به مراکز مراجعه کنند تا به خاطر سفر به عراق واکسیناسیون انجام بدهند.

وی ادامه داد: هر گونه سفر و تجمع ممنوع است و تفاوتی در  سفر زیارتی، سیاحتی و... وجود ندارد؛ زیرا همه آن ها سبب شیوع بیماری می‌شود و خطرناک است.

وی یادآور شد: لطفاً شهروندان اخبار و اطلاعات در خصوص واکسن، عوارض، تنوع واکسن و... را از منابع مورد وثوق به دست بیاورند و به هر شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود توجه نکنند و با علم و دانش نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا با میزان پوشش بالای واکسیناسیون بتوانیم بیماری را مهار کنیم.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها