|
کدخبر: 193786

پاییز کم باران در راه است

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: کاهش بارندگی در فصل پاییز منجر به تاخیر کشت می شود و کشت پاییزه متناسب با بارش ها باید انجام شود.

جامعه پاییز کم باران در راه است

احد وظیفه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه امسال یکی از سال های خشک و کم بارش را تجربه کردیم، اظهار کرد: با توجه به بارش های محدود تابستان و تداوم کم بارشی در فصول پاییز، در فصل زمستان و بهار خسارت قابل توجهی به جامعه کشاورزی وارد می شود.

وی با اشاره به اینکه امسال شرایط بارش در جنوب و جنوب شرق جزء سال های استثنایی بوده است، افزود: در فصل تابستان بارش ها محدود به سواحل شمالی و جنوب شرق کشور است.

وظیفه ادامه داد: بنابر آمار تا ۲۴ مرداد، ۶۰ درصد آب کشور تامین شده است که این امر بیانگر کاهش ۴۰ درصدی آب ناشی از کمبود بارش در فصل زمستان و بهار است.

این مقام مسئول با اشاره با اینکه دما بالاتر از نرمال بوده است، بیان کرد: افزایش دما بالاتر از نرمال منجر به ذوب برف زودتر از موعد و کاهش دبی رودخانه ها شد، همچنین خیلی از رودخانه ها که در اغلب سال ها دائمی بودند، کم آب شدند یا دیگر آبی ندارند.

وی با بیان اینکه بارش های تابستانه درصد کمی از بارش سالیانه را تشکیل می دهد، افزود: در فصل تابستان بارش های نرمال هر سال را داشتیم.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از متوسط کاهش ۳۸.۲ درصدی بارش خبر داد و گفت: بنابر آمار بارش استان هرمزگان ۷۰ درصد، کرمانشاه ۵۲ درصد، کرمان ۶۰ درصد و سیستان و بلوچستان ۶۵ درصد کمتر از نرمال است که به علت محدودیت بارش در تابستان، درصد کسری بارش تا پایان سال چندان تغییر نمی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: براساس خروجی مدل های عددی به احتمال ۶۰ تا ۷۰ درصد، برای فصل پاییز کم بارشی پیش بینی می شود.

به گفته رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، دما در اغلب نقاط کشور در فصل پاییز یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.

بارش های پاییز کمتر از نرمال خواهد بود

وظیفه با اشاره به اینکه انتظار بارش نرمال در فصل پاییز نداریم، بیان کرد: کاهش بارندگی کمتر از نرمال در فصل پاییز منجر به تاخیر کشت می شود که با این وجود انتظار می رود، کشت پاییزه متناسب با بارش ها در نظر گرفته شود؛ چرا که حداکثر کشت می تواند خسارت قابل توجهی وارد کند.

وی با بیان اینکه دمای بالاتر از نرمال بیانگر میزان پوشش برف کمتر از نرمال است، افزود: گرچه در فصل پاییز نیاز آبی به اندازه تابستان نیست و به شدت کاهش می یابد، اما کسری بارش پاییز روی هم انباشت و به فصل بعد منتقل می شود.

رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه بارش فصل پاییز برای مناطق شمال غرب، غرب و شمال شرق کمتر از نرمال خواهد بود، تصریح کرد: گرچه از الان نمی توان بارش های فصل زمستان را پیش بینی کرد، اما با مساعد بودن شرایط بارش تا حدودی وضعیت معتدل می شود‌.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر