|
کدخبر: 144842

وزیر آموزش و پرورش خبر داد

بازگشایی مدارس به صورت تدریجی

وزیر آموزش و پرورش گفت: باید به سمتی برویم که به تدریج مدارس مان را بازگشایی کنیم ،حتی با چند دانش آموز یا با یک روز در هفته حضور دانش آموز در مدرسه تا ارتباط او و مدرسه برقرار باشد.

جامعه بازگشایی مدارس به صورت تدریجی

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه گفتگوی تخصصی هفته با موضوع اجرای طرح کوچ با اشاره به اینکه آموزش و پرورش مسئول آموزش دانش آموزان در ساحت‌های مختلف تربیتی است، اظهار کرد: این ساحت‌ها شامل ساحت‌های اعتقادی، علمی، اقتصادی، اجتماعی، فناوری و تربیت بدنی و مراقبت از سلامت دانش آموزان است که در سند تحول این موضوع به طور متوازن دیده شده است.

او ادامه داد: امسال یک پروژه بزرگ ملی را اجرا کردیم که همه دانش آموزانی که ثبت نام کرده بودند توده بدنی شان را اندازه گیری کنیم به این ترتیب که قد و وزن دانش‌آموزان اندازه‌گیری شد و دانش‌آموزان را از جهت اینکه لاغر، خیلی لاغر، دارای وزن طبیعی، چاقی یا اضافه وزن هستند، دسته‌بندی کردیم که این کار یک کار بزرگ ملی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این کار بر مبنای داده‌های ثبتی است، تصریح کرد: این یعنی اطلاعات تک تک دانش آموزان محاسبه شده و برای ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار نفر از دانش آموزان شاخص‌هایی به دست آمده است.

حاجی‌میرزایی افزود: براساس نتایج به دست آمده ۶ درصد از دانش‌آموزان ما لاغر و خیلی لاغر هستند و حتی ممکن است دچار سوء تغذیه باشند که نیازمند مراقبت جدی هستند، ۶۴ درصد از دانش‌آموزان وزنشان طبیعی است و ۳۲.۱ درصد از دانش‌آموزان دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

او با اشاره به اینکه چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان هاست، گفت: افراد دچار این عارضه حتی با کاهش اعتماد به نفس مواجه هستند و هم اینکه به لحاظ فیزیولوژیک دچار مسئله می‌شوند، بنابراین مجموعه‌ای از عوارض و پیامد‌های که را تجربه می‌کنند که حتی در دوره شیوع کرونا طبق بررسی‌های انجام شده ۴۰ درصد ریسک بالاتری در ابتلا به این بیماری را در پی دارد.

حاجی‌میرزایی با اشاره به اینکه در این طرح به داده‌های بسیار ارزشمندی دست پیدا کردیم، تصریح کرد: این داده‌ها می‌تواند برای وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت صمت و صدا وسیما به منظور افزایش آگاهی‌های خانواده‌ها مفید و موثر باشد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: چاقی ۳۰ درصد از دانش‌آموزان یک خبر نگران کننده است که نیازمند به مراقبت جسمی دارد؛ در گذشته برای انجام دادن برنامه‌های مداخله‌ای در برنامه‌های تغذیه دانش آموزان یا تحرک بدنی آن‌ها بر پایه اطلاعات برآوردی اقدام کردیم و الان داده‌های تحقیق وجود دارد و یقین داریم کاملاً می‌دانیم کدام دانش آموز در مدرسه دچار این وضعیت هستند و بر این اساس دستگاه‌های مختلف می‌توانند به تناسب مسئولیتی که دارند هم برای کسانی که دچار پدیده لاغری و هم چاقی هستند مداخلات داشته باشند.

حاجی‌میرزایی با اشاره به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای دانش آموزان چاق شناسایی شده اظهار کرد: برای این دانش آموزان هم باید الگوی تغذیه تغییر پیدا کند که ما راهنمایی و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کنیم همچنین برای هر یک از دانش‌آموزان کارنامه‌ای صادر می‌شود که نشان می‌دهد موقعیت توده بدنی آن‌ها چگونه است و آن را ارزیابی می‌کند.

او ادامه داد: توصیه‌های در نظر گرفته شده هم برای خود دانش‌آموزان و هم خانواده‌هاست؛ به هر حال شرایط کرونا وضعیتی به وجود آورده ،کم تحرکی تشدید شده است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مطالعه‌ای را در سال ۱۳۹۵ داشتیم و نشان داد دانش آموزانی که با پدیده چاقی مواجه بودند ۲۱ درصد بوده و الان بیش از ٨ درصد افزایش پیدا کرده است و نشان می‌دهد پدیده چاقی پدیده فزاینده است و دوره کرونا آن را تشدید کرد.

حاجی‌میرزایی تصریح کرد: برنامه‌های متنوعی هم برای تحرک هم در شبکه شاد و هم در تلویزیون طراحی کردیم که فعالیت داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در نظر داریم تا پایان سال تحصیلی جاری ٣ درصد از اضافه وزن دانش آموزان بکاهیم، اظهار کرد: البته برنامه‌ای که برای این طرح پیش بینی شده بود تا پایان سال ۱۳۹۹ است، اما برخی از همکاران استانی ما پیشنهاد کردند که این طرح را تا اردیبهشت ماه به تاخیر بیندازیم تا بتوانند با دقت بیشتر این کار را دنبال کنند.

حاجی میرزایی از فعالیت یک کانال اختصاصی براز توجه به ورزش و تحرک دانش آموزان در شاد خبر داد و گفت: برخی از برنامه‌ها چند میلیون بار بازدید شده است که نشان می‌دهد این پدیده‌ای است که با تقاضای اجتماعی هم همراه است و هم خانواده‌ها علاقه‌مند به پیگیری آن هستند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: من به عنوان متولی دستگاه تعلیم و تربیت مخاطرات دور بودن بچه‌ها از مدرسه را گوشزد کردم و آن را به استحضار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا هم رساندم، اعتقادم بر این است مخاطراتی که از دوری دانش آموزان از مدرسه ایجاد می‌شود، سلامت روانی و سلامت اجتماعی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد همچنین سلامت جسمی آن‌ها را هم تهدید می‌کند.

او ادامه داد: باید به سمتی برویم که به تدریج مدارس مان را بازگشایی کنیم ،حتی با چند دانش آموز یا با یک روز در هفته حضور دانش آموز در مدرسه تا ارتباط او و مدرسه برقرار باشد که ستاد ملی کرونا توصیه‌های ما را بررسی کردند و بنا به نگرانی‌هایی که داشتند بازگشایی را به وقت دیگری موکول کردند تا شرایط مناسبی باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها