|
کدخبر: 122257

زیست بوم جدید آموزشی برای دانش آموزان

شرایط کرونایی باعث تغییر در شیوه های آموزشی دانش آموزان و حضور همیشگی آنها در مدرسه شده است.

آموزشی زیست بوم جدید آموزشی برای دانش آموزان

تولد کرونا زیست بوم جدیدی در راه آموزش به وجود آورد به‌گونه‌ای که شروع سال تحصیلی جدید به دغدغه‌ای بزرگ برای والدین، دانش آموزان و حتی معلمان و کادر اجرایی مدارس تبدیل شد، سردرگمی‌ها و نگرانی‌های موجود در میان والدین برای کنار آمدن با شرایط جدید تحصیلی، با بازگشایی غیرمنتظره مدارس به‌نوعی افزایش پیدا کرد.

از چند ماه گذشته طی جلسات متعددی شیوه‌نامه‌های آموزشی در وضعیت‌های مختلف سفید، زرد و قرمز پیش‌بینی، برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی شد به‌نحوی‌که هم‌زمان با نیمه شهریورماه به‌جز مناطقی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا قرمز اعلام شدند، تصمیم بر بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری گرفته شد خانواده‌ها نیز فراخور شرایط و اعلام وضعیت برای استقبال از سال جدید تحصیلی مهیا شدند.

اما تمامی شیوه‌نامه‌های ابلاغی در لحظات پایانی و چند روز مانده به بازگشایی مدارس زیر پا گذاشته شد و با یک بخش‌نامه جدید آموزش‌ها در کلیه مناطق با هر وضعیتی حضوری اعلام شد همین امر منجر به بلاتکلیفی و درگیری ذهنی اغلب خانواده‌ها شده است که آیا فرزندان خود را با این شرایط به مدرسه بفرستند یا خیر؟ به‌منظور درک بهتر موضوع نظرات تعدادی از والدین را در این رابطه جویا شدیم.

به گفته یکی از اولیاء بازگشایی حضوری مدارس بدون مقدمه و آماده‌سازی روانی خانواده‌ها صورت گرفت درحالی‌که اگر در فرصت سه‌ماهه بعد از پایان سال تحصیلی گذشته این تصمیم‌گیری انجام می‌شد قطعاً والدین نیز می‌توانستند با برنامه‌ریزی و انگیزه بهتری مهیای سال تحصیلی جدید شده و راهنمای خوبی برای فرزندان خود در سپری این مسیر پرتنش باشند.

ولی دیگری نیز نسبت به عادی جلوه دادن شرایط در بازگشایی مدارس و فرستادن دانش‌آموز هفت و هشت‌ساله به مدرسه که درک درستی از فاصله‌گذاری اجتماعی به نحو صحیح و اصولی ندارند ابراز نگرانی کرد این در حالی است که برای برگزاری آزمون چندساعته کنکور سراسری باوجود بالغ بودن داوطلبان و توانایی مراقبت از خود، شاهد نگرانی و حساسیت مسئولین بودیم.

فرضیه باطل نگاه مطلق به حضور یا عدم حضور دانش آموزان

 استاندار قم با اشاره به فاز بازگشایی مدارس اظهار داشت: برای تاب‌آوری نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سلامت باید رویکرد تلفیقی و ترکیبی را دنبال کرد ازاین‌رو از ابتکار عمل دولت می‌توان به اتخاذ رویکرد ترکیبی حضور و عدم حضور دانش آموزان اشاره داشت.

بهرام سرمست نگاه مطلق به حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مدارس را فرضیه‌ای باطل دانست و تصریح کرد: نظام اجتماعی ما بر روی سلامت روحی و روانی دانش آموزان تأکید دارد با تعطیلی مدارس سلامت جسمی دانش آموزان تأمین‌شده اما سلامت روانی آن‌ها مستلزم انجام فعالیت‌های جسمی و روانی است.

به گفته سرمست نسبت به بازگشایی مدارس و حضور دانش آموزان اقناع عمومی باید به نحو مطلوب‌تری صورت می‌گرفت و بسترها و برنامه‌ریزی در آموزش‌وپرورش از قبل انجام می‌شد تأکید ما بر تأمین زیرساخت‌های بهداشتی در مدارس است همچنین نظارت جدی حوزه سلامت بر تأمین این زیرساخت‌هاست.

وی جلب مشارکت همه دستگاه‌ها به‌ویژه خیرین را برای کمک به آموزش‌وپرورش بسیار مهم دانست و عنوان کرد: باید دوگانگی هر در دو حالت حضوری و غیرحضوری دانش آموزان در مدارس را توأمان داشته باشیم و همه دستگاه‌ها نیز فراخور امکاناتی که دارند به کمک آموزش‌وپرورش بشتابند.

هدف از آموزش‌وپرورش یادگیری توأم با تربیت

مجتبی رمضان بیگی با اشاره به نحوه بازگشایی مدارس اظهار داشت: شعارهای فناوری‌های نوین، استمرار یادگیری و تربیت تمام ساعتی، سه مؤلفه‌ای است که در آموزش‌وپرورش در قالب سال تحصیلی جدید پیش‌بینی‌شده است و امروز فناوری‌های نوین به ابزار مهمی برای آموزش تبدیل‌شده است.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش‌وپرورش استان قم بابیان اهداف آموزشی تصریح کرد: با توجه به این مسئله که در آموزش‌وپرورش بحث یادگیری باید توأم باتربیت انجام شود و هدف از آموزش یادگیری صرف نبوده لذا حضور دانش آموزان با رعایت نکات و موارد بهداشتی بسیار احساس می‌شود.

وی با اشاره به همه‌گیری این بیماری در سراسر دنیا عنوان کرد: باوجود بیماری منحوس کرونا زیست‌بوم جدیدی برای ما به وجود آمد که ما را ناگزیر به هم‌زیستی با آن بیماری و درنتیجه رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی منطبق با شرایط موجود کرونایی می‌کند.

رمضان بیگی با تأکید بر اهمیت اقدام به‌موقع در مواقع اضطراری افزود: هیچ مسئله‌ای در جوامع مختلف به‌صورت ریشه‌ای حل نخواهد شد مگر آن‌که اعضای تشکیل‌دهنده و درگیر آن مسئله یاد بگیرند به درک واحدی رسیده تا بتوانند مطابق با موازین آن تصمیم واحدی اتخاذ کنند.

استفاده از ماسک نمادی از مسئولیت‌پذیری و دین‌داری

به گفته این مسئول آموزشی در این شرایط بحرانی حوزه‌های اقتصادی آخرین و مؤسسات آموزشی و مدارس اولین مراکزی هستند که تعطیل شدند و در ادامه این روند، اقدامی بالعکس صورت گرفت؛ با شرایط حاضر زمانی تصمیم بر تعطیلی مدارس بود اما امروز بر بازگشایی تصمیم‌گیری شده است.

وی با اشاره به حساسیت بحث آموزش در ورود به پایه‌ها خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که مسیر سلامت از مسیر آموزش می‌گذرد بنابراین فرزندان ما باید با همزیستی با کرونا مراقبت از خود را یاد بگیرند لذا والدین اگر نسبت به فضای آموزشی احساس امنیت داشته باشند دغدغه‌های آن‌ها نیز از بین می‌رود.

رمضان بیگی سلامت دانش آموزان و همکاران آموزشی را در اولویت دانست و یادآور شد: حضور همکاران فرهنگی و دانش آموزان در محیط آموزشی طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی انجام‌شده فاصله گزاری اجتماعی و استفاده از ماسک با عنوان یکی از ضروریات مقابله با بیماری کاملاً رعایت شده است.

وی استفاده از ماسک را نمادی از مسئولیت‌پذیری و دین‌داری در محافظت از سلامتی خود و دیگران دانست و گفت: حضور در مدارس الزامی نداشته و دانش‌آموزانی که تمایل به آموزش غیرحضوری دارند می‌توانند از شبکه‌های آموزشی و فضاهای مجازی در این راستا بهره ببرند.

مدیریت 95 درصد مدارس قم به‌صورت دوگروهی

معاون تربیت‌بدنی آموزش‌وپرورش استان قم بابیان این مطلب که در هیچ کجای دنیا آموزشی جایگزین آموزش حضوری وجود ندارد ادامه داد: مراکز پیش‌دبستانی ما نیز تا به امروز به لحاظ شرایط خاص آموزش‌های آن‌ها اجازه بازگشایی نداشتند.

وی با اشاره به برنامه‌های آموزشی هفته پیش رو افزود: برنامه این هفته نیز بر همین منوال هفته گذشته پیش خواهد رفت البته در صورت تأیید شرایط نسبت به رعایت نکات بهداشتی محیط مدارس والدین به انتخاب و صلاحدید خود می‌توانند از آموزش حضوری یا غیرحضوری استفاده کنند.

به گفته رمضان بیگی بیش از 95 درصد مدارس ما طبق دستورالعمل‌های بهداشتی با تعداد محدود و به‌صورت دوگروهی اداره می‌شود خانواده‌ها نیز در صورت تمایل می‌توانند از خدمات حضوری یا برنامه دانش‌آموزی شاد در فضای مجازی به‌صورت رایگان استفاده کنند.

وی درزمینهٔ سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی و نحوه توزیع آن‌ها افزود: توزیع سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی طبق برنامه‌ریزی و مدیریت مدیران محترم مدارس بر عهده آموزشگاه‌ها قرار داده‌شده و اولیاء عزیز نیز با مراجعه به مدارس در روزهای مقرر می‌توانند اقدام به دریافت این سیم‌کارت‌ها کنند.

به نظر می‌رسد در فاز بازگشایی مدارس نیازمند تعریف سازوکارهای اساسی هستیم و در این راستا باید بر شیوه‌نامه‌های مکتوب نظارت دقیقی صورت بگیرد که به‌طورجدی اماکن و فضاهای آموزشی بازبینی و نکات لازم نیز تذکر داده شود چراکه امورات مدارس از حساسیت بالاتری نسبت به دیگر حوزه‌ها برخوردار است لذا با توجه به‌سلامت دانش آموزان که در اولویت قرار دارد باید نگرانی‌ها و دغدغه والدین نیز برطرف شود.

ارسال نظر