|
کدخبر: 144745

یک واکسن کرونای دیگر تاییدیه تزریق گرفت

واکسن کرونای ساخته شده توسط پژوهشگران دانشگاه «آکسفورد» و شرکت داروسازی «آسترازنکا» برای تزریق در انگلیس مورد تایید قرار گرفت.

تایید این واکسن یک نقطه عطف بزرگ محسوب می‌شود و می‌تواند به کارزار واکسیناسیون در انگلیس که هدف آن بازگشت زندگی به حالت عادی است، سرعت بخشد.

دولت انگلیس ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن را به شرکت داروسازی آسترازنکا سفارش داده است که این میزان برای واکسیناسیون ۵۰ میلیون نفر کافی است.

تصویب این واکسن توسط سازمان تنظیم‌کننده داروها و محصولات بهداشتی به معنای ایمن بودن و موثر بودن آن است.

واکسن کرونای محصول مشترک دانشگاه «آکسفورد» و شرکت داروسازی «آسترازنکا» در ماه‌های اول سال ۲۰۲۰ طراحی شد و در ماه آوریل بر روی نخستین داوطلب آزمایش شد و از آن زمان آزمایش‌های بالینی گسترده‌ای روی هزاران نفر انجام شده است.

این واکسن در ۲ نوبت به فاصله چهار هفته تزریق می‌شود. گمان می‌رود با اعطای مجوز واکسن کرونای آکسفورد- آسترازنکا، سرعت واکسیناسیون افزایش یابد، چرا که این واکسن ارزان و نگهداری آن آسان است.

واکسن آکسفورد بر خلاف واکسن کرونای شرکت امریکایی فایزر و شرکت آلمانی بایون تک که به نگهداری در دمای زیر ۷۰ درجه نیاز دارد را می‌توان در دمای یخچال نگه داشت.

تا کنون ۶۰۰ هزار نفر در انگلیس واکسن تزریق کرده‌اند. انگلیس واکسیناسیون گسترده کووید- ۱۹ را سه‌شنبه ۱۸ آذر(هشتم آذر) آغاز کرد و آن را روز پیروزی (V-Day) نامید. بنا بر اعلام دولت انگلیس، افراد مسن، ساکنان خانه‌های سالمندان و کارکنان بهداشت و مراقبت در اولویت دریافت واکسن قرار دارند.

مجوز واکسن جدید در حالی صادر می‌شود که انگلیس از شیوع ویروس جهش یافته کرونا در این کشور خبر داده بود و اکنون نیز با افزایش شدید شمار مبتلایان مواجه است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر