|
کدخبر: 141877

نکاتی درباره بهبودی مبتلایان به کرونا

فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هیچ مبتلا به کرونایی چنانچه وارد فاز سخت بیماری شود، قطعا و صرفا با یک دارو درمان نمی‌شود، گفت: فرآیند درمان مجموعه‌ای از مداخلات درمانی و بهداشتی است و صرفا یک دارو نمی‌تواند نجات دهنده باشد.

وی با تاکید بر این که درمان بیماران بدحال کرونایی در‌ای سی یوها موثرتر است، تاکید کرد: بیماران نباید فقط با حال عمومی وخیم به‌ای سی‌یوها منتقل شوند.

محمدرضا هاشمیان در این رابطه توضیح داد: بیشتر تجارب ناموفق درمانی مواردی هستند که یا بیماران خیلی دیر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند و یا از بخش‌های بستری دیر به بخش‌های مراقبت ویژه ارجاع داده شده‌اند.

این پزشک متخصص با اشاره به این که کووید ۱۹ با مجموعه‌ای از حملات ویروسی فرد را درگیر می‌کند، گفت: عارضه‌های خطرناک این بیماری همچنان درگیری ریه، کلیه، سیستم خونی و عوارض نورولوژی است.

این استاد دانشگاه، رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را تا زمان دسترسی به دارو و یا واکسن قطعی برای مهار کرونا خواستار شد.

هاشمیان در ادامه با بیان اینکه هر دارو یا واکسنی علاوه بر فواید فراون، ممکن است عوارضی هم در پی داشته باشد، اظهار کرد: به عنوان نمونه عارضه نادر بیماری‌های عصبی و عضلانی می‌تواند یکی از مضرات واکسن آنفولانزا باشد. البته عوارض واکسن آنفولانزا بسیار نادر و محدود است و در مورد واکسن‌های جدید تقریبا هیچ گزارشی در کشور مبنی بر ایجاد عارضه جدی ارائه نشده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه با تاکید بر این که سال گذشته ویروس آنفولانزا، مرگ و میر فراوانی به همراه داشت، از کاهش موارد ابتلا در امسال در سراسر دنیا خبر داد.

فوق تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری در مورد واکسن کرونا نیز توضیحاتی ارائه داد و با اشاره به این که حداقل دوام و ایمنی واکسن کرونا سه ماه است، افزود: مطالعات اخیر حاکی از این است که حداقل سه ماه یا یک فصل این واکسن ماندگاری و اثر بخشی دارد. در مورد واکسن هایی که مورد آزمایش انسانی قرار گرفته‌اند نیز حداقل تا شش ماه برگشت به بیماری گزارش نشده است.

هاشمیان، اطلاع رسانی صحیح و تلاش برای افزایش سطح سواد سلامت جامعه را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید سطح اطلاعات و سواد جامعه نسبت به واکسیناسیون، نحوه تاثیرگذاری و اثرات مطلوب آن ارتقا یابد.

عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه لازم است منافع مردم، دولت‌ها و بخش‌های درمانی در مورد واکسن، شفاف و به درستی تبیین شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم نسبت به استفاده از واکسن نگرانند، باید با آموزش‌های موثر و اطلاع رسانی صحیح اطمینان خاطر بیشتری برای عموم مردم مبنی بر واکسینه شدن ایجاد شود؛ چراکه واکسیناسیون خصوصا در برابر کرونا ضرورت دارد و باید هر چه زودتر شرایط برای این مهم تسهیل شود.

بنابراعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، وی اظهار امیدواری کرد که سایه تلخ تحریم ها، در مورد دارو، توزیع و ورود واکسن موثر کرونا تاثیر چندانی نداشته باشد و هر چه سریعتر مردم در برابر این ویروس واکسینه شوند

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها