|
کدخبر: 141721

آیا با ماسک هم به کرونا مبتلا می ‌شویم؟

برخی افراد معتقدند حتی باوجود استفاده از ماسک، بازهم احتمال ابتلا به کووید۱۹ وجود دارد اما این وسیله مهم، نقش پررنگی در چگونگی و شدت ابتلا ایفا می کند.

جامعه آیا با ماسک هم به کرونا مبتلا می ‌شویم؟

تاکنون دانشمندان و محققان تصور می کردند که اصلی ترین مزیت استفاده از ماسک ،‌محافظت از سلامت اطرافیان است. با این حال، اکنون دریافته اند که استفاده از ماسک نقش محافظتی برای فردی که ماسک پوشیده نیز دارد.  

کارشناسان معتقدند ممکن است مقدار ویروسی که وارد دستگاه تنفسی فرد می شود، در صورت پوشیدن ماسک، اندک خواهد بود و احتمال اینکه شدت بیماری زیاد باشد، بسیار اندک است. بدین معنا که کووید ۱۹ ممکن است با ابتلای سرتاسری در جامعه، زمینه ساز ایمنی گله ای شود بدون آنکه آسیبی چدی یا تاثیرات بد روی افراد داشته باشد.

در حقیقت می توان گفت استفاده از ماسک دلیلی است بر اینکه شاهد تعداد زیادی بیمار کرونایی بدون علامت یا با علائم خفیف هستیم، همه آنها در حالی به این بیماری مبتلا شده اند که ماسک به صورت داشتند. این لایه‌های ویژه ماسک است که ذرات تنفسی حاوی ویروس های بیماری‌زا را در خود نگه داشته و مانع ورود آن به دهان و بینی افراد می شود.

 اگر این قطرات در دهان یا بینی فرد دیگری که ماسک ندارد، بنشینند یا از هوا استنشاق شود ، بی تردید آن شخص را آلوده و بیمار می کند. طبق گفته رابرت اف گاری، دکترا و استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه تولان، ماسک یک مانع فیزیکی برای گرفتن این قطرات آلوده ویروسی است. ماسک های پارچه ای می توانند حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از قطرات آلوده به ویروس را مسدود کند.

 در این میان، ماسک های N۹۵ قابلیت محافظتی بیشتری داشته و ۹۵ درصد از ذرات ورودی از جمله ذرات ریز ویروسی را به خود می گیرد. پیش از آنکه تاثیر تعداد ویروس های ورودی به دستگاه تنفسی یک فرد با شدت بیماری آن، شناسایی شود تاثیر و اهمیت ماسک برای سلامتی فرد استفاده کننده چندان شناخته شده نبود. به گفته اف‌‌گاری، هرچه تعداد ویروس های وارد شده به بدن بیشتر باشد، علائم بیماری زودتر و با شدت بیشتری ظاهر می شود. به همین دلیل پیشنهاد شده که استفاده از ماسک می تواند به کاهش شدت و قدرت COVID-۱۹ در فرد بیمار کمک کند.

 این اطلاعات از طریق ازمایش ها و مطالعات اخیر دانشمندان نیز به اثبات رسیده است. در یکی از این آزمایش ها، تمامی افرادی که با ماسک در محیط های آلوده حضور داشته و مبتلا شده بودند، با علائم خفیف دوره بیماری خود را گذراندند. علاوه بر این ، شواهد اپیدمیولوژیک در محیط هایی مانند کشتی های مسافرتی، هواپیماها و کارخانه های تولید مواد غذایی نشان داده که با وجود استعمال ماسک توسط همه افراد، میزان بالاتری از عفونت ویروسی کرونا بدون علامت وجود دارد.

 استفاده جهانی از ماسک های مختلف در محیط هایی مانند بیمارستان ها منجر به بروز عفونت های بدون علامت شده است. طبق این مقاله ، بسیاری از کارکنان بخش مراقبت های بهداشتی آزمایش آنتی بادی کووید۱۹ را انجام داده و جواب مثبت گرفته اند، حتی آن نیروهایی که نمی دانستند آلوده شده اند(علامتی نداشتند).

 کارشناسان معتقدند استفاده گسترده و عمومی از ماسک در میان آحاد جامعه می تواند نقش مهمی در عبور از بیماری های همه گیری نظیر کرونا داشته باشد. ماسک ها انتقال ویروس را کاهش داده و در صورت ابتلا افراد، شدت بیماری ضعیف است. با این استراتژی می توان به تداوم کار در ادارات و سایر مشاغل و همچنین باز شدن مدارس امیدوار بود.

 

منبع: بهداشت نیوز
  • شهلا ارسالی در

    همه‌ی کسانی که امسال کرنا گرفته آمد عنوا ن کرده اند که ماسک هم می‌زده اند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها