|
کدخبر: 134355

هشدار‌ هواشناسی به کشاورزان

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی گفت: کلزاکاران شمال کشور نسبت به آبیاری مزارع خود اقدام کنند تا خسارت به حداقل برسد.

جامعه هشدار‌ هواشناسی به کشاورزان

مسعود حقیقت مدیرکل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی از فعالیت سامانه بارشی در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: امروز بارش در استان‌های شرق اردبیل، گیلان، مازندران، زنجان، شرق خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری و فارس از شدت بیشتری برخوردار است.

او از استمرار بارش در برخی نقاط کشور خبر داد و گفت: از اواخر وقت امروز تا روز جمعه در نواحی غربی زاگرس و خلیج‌ فارس رگبار و رعد و برق انتظار می‌رود.

 امروز کدام مناطق کشور بارانی است؟

این مقام‌مسئول با اشاره به اینکه روز جمعه از شدت بارش در غرب و شمال غرب کاسته می‌شود، بیان کرد: بنابر نقشه‌های هواشناسی روز جمعه در مناطق جنوب کشور همچون جنوب سیستان و بلوچستان بارش انتظار می‌رود.

او از فعالیت سامانه بارشی در شرق کشور خبر داد و گفت: روز شنبه با فعالیت سامانه بارشی در نقاط شرق کشور بارش خواهیم داشت که به‌تدریج این سامانه از کشور خارج می‌شود و روز یکشنبه در بیشتر نقاط کشور جو فعال است.

حقیقت ادامه داد: از روز پنج شنبه تا یکشنبه در اغلب نقاط کشور کاهش دما داریم که بیشترین کاهش دما مربوط به شمال کشور، شمال غرب استان واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، شرق و شمال شرق است.

مدیر کل شبکه پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه‌ای به دامداران گفت: با توجه به شرایط جوی به دامداران شرق کشور توصیه می‌شود که از رفتن به ارتفاعات اجتناب کنند.

به گفته او، با توجه به احتمال رگبار و رعد و برق در شرق، شمال شرق و غرب کشور به کشاورزان توصیه می‌شود که پاکسازی جوی و راه آب‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

حقیقت در توصیه دیگر به گلخانه‌داران گفت: با توجه به شرایط جوی به گلخانه داران شرق کشور توصیه می‌شود که به سبب کاهش دما، سوخت مناسب را در واحد‌های خود برقرار کنند و همچنین کلزاکاران شمال کشور در صورت داشتن آب کافی، آبیاری را در مزارع خود انجام دهند تا خسارت به حداقل برسد.

کاهش ۵۷ درصدی بارش نسبت به دوره بلندمدت

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت بارش کشور بیان کرد: بنابر آمار از ابتدای سال زراعی تاکنون مجموع بارش کشور ۸.۷ میلی متر بوده، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۲۹.۹ میلی متر و در دوره بلندمدت هم ۲۰.۳ میلی متر بوده که این امر بیانگر کاهش ۵۷ درصد یا ۱۳ میلی‌متری بارش نسبت به دوره بلندمدت است.

مدیرکل شبکه پایش هواشناسی در پایان تصریح کرد: از ابتدای سال زراعی تاکنون تمامی استان‌ها کمتر از نرمال بارش دریافت کرده‌اند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها