|
کدخبر: 130201

کشاورزی را با بی‌ کفایتی نابود نفرمایید!

سهراب بختیار - کارشناس اقتصاد

طی چند روز گذشته پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم درآمد مشمول مالیات سالانه اشخاص حاصل از فعالیت کشاورزی شامل تمام زیر بخش‌ها تا ۱۰۰میلیون تومان صفر و مازاد آن طبق مقررات فصول پنجم و هفتم مشمول مالیات در حال بررسی در کمیسیون اقتصاد دولت است تا پس از رایزنی با وزارت جهاد در مورد ضرایب مالیاتی بخش‌های مختلف کشاورزی به تصویب هیات دولت برسد.

سهراب-بختیار

طبق ماده ۸۱قانون مالیات‌های مستقیم فعالیتهای کشاورزی، دامپروری و دامداری، پرورش ماهی، زنبور عسل، باغداری، پرورش طیور، ماهیگیری، نوغان داری، احیای مراتع و..معاف از مالیات مستقیم بر درآمد هستند.

هیات محترم دولت ؛بر اساس آخرین سرشماری کشاورزی در ایران بیش از ۴ میلیون از جمعیت ایران مشغول فعالیت مستقیم در زمینه کشاورزی میباشند که از این بین ۷۵ درصد از آنها مالک کمتر از ۵ هکتار زمین میباشند که در اصطلاح کشاورز جزء محسوب میشوند و طبق تعاریف سازمان جهانی FAO کشاورز خرده پا نامیده میشوند که محروم از فناوری و دانش و فناوری روز دنیا و نیازمند حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌ها هستند.

بی شک یکی از اقشار ضعیف و فقیر جامعه کشاورزان هستند که رویکرد حمایتی دولت نسبت به این قشر شریف و زحمتکش ضرورتی غیر قابل انکار است در حالی که کمتر شاهد این حمایت به‌صورت جدّی و عملی بوده‌ایم.

دوست عزیز جناب آقای مهندس خاوازی بنده شما را انسانی متعهّد و دلسوز در بخش کشاورزی میدانم و قطعاً بهتر از هر شخصی نسبت به مشکلات و معضلات کشاورزان اهتمام دارید.

ریسک بالای تولید محصولات کشاورزی در ایران که فراتر از کشاورزان در سراسر دنیا است غیر از عوامل اقلیمی، جوی و جغرافیایی متاثر بر متغیرهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیز است.

افزایش چند برابری قیمت انواع بذر و سموم و...و عدم حمایت واقعی از کشاورزان با اتخاذ ممنوعیتها و تعرفه‌های خلق الساعه در صادرات و واردات ضربات سهمگینی را به بخش کشاورزی وارد کرده است و در شرایط وخیم کرونایی و تحریمی و ضرورت جهش تولید در کشاورزی در جهت تامین معیشت مردم، تصویب این قانون میتواند نفس‌های بیجان کشاورزی در ایران را نفس گیرتر نماید.

وزیر محترم جهاد کشاورزی ؛اجرای این طرح در شرایط فعلی بر خلاف اهداف توسعه پایدار و اجرای الگوی کشت و یکپارچگی اراضی و کاهش انگیزه در کشاورزان است.

ضمن اینکه سازمان مالیاتی نیز باتوجّه به پراکندگی زیاد کشاورزی و عدم دسترسی این قشر به حسابرسی و دفاتر و مصرف عمده بخشی از تولیدات کشاورزان جزء برای معیشت خویش و ده‌ها دلیل موجّه دیگر نیازمند نیرویی معادل با چند برابر ظرفیت موجود می‌باشد که غیر محتمل به نظر میرسد.

لذا خواهشمندم هیات دولت و نمایندگان محترم شورای اسلامی با توجّه به تبعات زیان بار این طرح از تصویب آن ممانعت و فرآیند نابودی کشاورزی را متوقف سازند.

در پایان نطق صریح بزرگواری در صحن مجلس که چند روز پیش می‌فرمود دشمن هیچ برنامه‌ای برای نابودی اقتصاد ما ندارد جز آنکه چشمش به اشتباهات درونی و استراتژیک ما باشد در ذهنم تجلّی بست.

نویسنده: سهراب بختیار

ارسال نظر