|
کدخبر: 131533 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

پرنده سودآوری که برنج‌ کاران باید پرورش دهند

اردک‌ها به خوبی با شرایط زندگی در این شالیزار، منطبق می‌شوند. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که بهره‌وری شالیزارهایی که در آنها اردک پرورش داده می‌شود به طرز معناداری بیشتر از شالیزارهای عادی است.

اقتصاد پرنده سودآوری که برنج‌ کاران باید پرورش دهند

چینی‌ها، ژاپنی‌ها، ویتنامی‌ها و برنج‌کاران بعضی کشورهای دیگر آسیایی مدت‌هاست که در شالیزارهای خود اردک پرورش می‌دهند. این روش ترکیبی دو فایده بزرگ دارد: درآمد اقتصادی و افزایش بهره‌وری در تولید برنج. اصول پرورش اردک در شالیزار چیست؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

پرورش اردک در فضای بسته

کشاورزان بعضی کشورهای آسیایی، پیشرو «پرورش ترکیبی» هستند. آنها کشاورزی و پرورش طیور و آبزیان را همزمان انجام می‌دهند. برای مثال در مزارع و شالیزارهای برنج، ماهی و اردک هم پرورش می‌دهند. قبلاً در یکی از گزارش‌های خود از مزایای پرورش ماهی در شالیزارها سخن گفتیم؛ در اینجا به پرورش اردک می‌پردازیم.

دیدن این صحنه برای برنج‌کاران کشورهای دیگر عجیب است: دسته‌های بزرگی از اردک‌ها مشغول شنا در شالیزار هستند. اما برای کشاورزان کشورهای جنوب آسیا سوال است که چرا در مناطق دیگر جهان، شالیزارها خالی از اردک است؟ پرورش هم‌زمان اردک و برنج در ژاپن یک رسم و سنت دیرینه است. به جوجه اردک‌های چندروزه، حدود دو هفته غذا داده می‌شود و بعدازآنکه کمی بزرگ شدند به سکونت‌گاه جدیدشان منتقل می‌شوند. محوطه پرورشی با فنس فلزی محصور می‌شود و کانال‌های متعددی برای شنای گله احداث می‌شود. بنابراین این روش جز روش‌های پرورش در فضای بسته به‌حساب می‌آید.

کتاب محبوب کشاورزان ژاپنی

 اردک‌ها از حشرات درون آب شالیزار و روی ساقه‌های برنج تغذیه می‌کنند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هنوز به مزایای این روش مفید پی نبرده‌اند. البته این به آن معنا نیست که نیازی به تغذیه دستی نیست. بخشی از جیره غذایی روزانه اردک‌ها توسط مزرعه‌دار به آنها داده می‌شود.

اردک‌ها به خوبی با شرایط زندگی در این زیست‌گاه منطبق می‌شوند. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که بهره‌وری شالیزارهایی که در آنها اردک پرورش داده می‌شود به طرز معناداری بیشتر از شالیزارهای عادی است. بخش عمده گوشت تولیدشده روانه بازارهای محلی می‌شود. این روش ترکیبی علاوه بر آنکه به امنیت غذایی و درآمدی کشورهایی مثل ژاپن و ویتنام کمک می‌کند مصرف سموم مضر را به حداقل می‌رساند. اردک‌ها از حشرات و آفات مختلف تغذیه می‌کنند و فضولات آنها کودی عالی است. در اصل پرورش هم‌زمان برنج و اردک که ژاپنی‌ها به آن روش آیگامو می‌گویند برای مقابله با اثراث سموم شیمایی رونق گرفت. در دهه ۱۹۵۰ میلادی زن کارآفرینی به نام تاکائو فورنو به این روش قدیمی که کم‌کم در حال فراموشی بود رونق داد و آن را احیا کرد. در آن سال‌ها کتابی که فورنو دراین‌باره نوشت (به نام قدرت اردک و انقلاب اردک‌ها) به کتاب محبوب کشاورزان ژاپنی تبدیل شد. رشد برنج به‌کندی اتفاق می‌افتد و رقابت غذایی این گاه با آفات دوره رشد و باردهی را به‌مراتب به تعویق می‌اندازد. به راه‌حلی نیاز بود که بدون استفاده زیاده از حد از سموم و آفت‌کش‌ها، دوره باردهی برنج به حداقل برسد. اردک‌ها بهترین راه‌حل برای این مشکل بزرگ بودند. اردک‌ها اگر از حد مشخصی بزرگ‌تر نشده باشد می‌توانند ارزان‌ ترین و کارآمدترین و البته مفیدترین پاسخ برای این مشکل باشند. اردک‌ها برگ‌های برنج را نمی‌خورند و کوچکی جثه باعث می‌شود ساقه‌ّها را خرد و له نکنند. گله اردک‌ها بین ۶ تا ۸ هفته در شالیزار پرورش داده می‌شود. البته وقتی محصول برنج رسید اردک‌ها آنها را خواهند خورد بنابراین قبل از آغاز دوره برداشت باید اردک‌ها را به کشتارگاه رساند.

مزایای زیست‌محیطی این روش باعث شده است که سازمان غذا و داروی ملل متحد جز حامیان آن باشد و به کشورهایی که این روش را در مقیاس بزرگ اقتباس می‌کنند کمک آموزشی و مالی ارائه کند. دسته اردک‌ها باید حداقل هزار مترمربع فضا برای حرکت و گردش آزادانه در اختیار داشته باشند.

ارسال نظر