|
کدخبر: 133990

روزانه معادل ۱۰ اتوبوس کشته می دهیم

شیوع گسترده کرونا در ایران معنادار است ولی دور از انتظار نیست. روزانه معادل ظرفیت 10‌اتوبوس اسکانیا کشته می‌دهیم اما شوک و تاثیرگذاری آن یک دهم این رخداد غم‌انگیز نیست.

جامعه روزانه معادل ۱۰ اتوبوس کشته می دهیم

عادی شدن این عددها برای مردم و مسوولان مساوی است با دست دوستی دادن با ویروس کرونا؛ اگرچه در اواخر بهار امسال آمار فوتی‌های کرونا به ناگهان کاهش یافت و در مرز دو رقمی شدن قرار گرفت اما این آمارهای رو به کاهش چندان دوام نیاورد و روز‌به‌روز به تعدادشان افزوده شد تاکنون که در نیمه آبان‌ماه روزانه مرگ‌های ۴۰۰‌نفری را تجربه می‌کنیم.

آمار جان‌باختگان کرونا در ۱۰روز گذشته بارها از مرز ۴۰۰‌نفر گذشته و هر‌بار با عددی بالاتر از روزهای گذشته، هشدار شدیدتری را به مردم و مسوولان می‌دهد.بالاترین آمار فوت بر اثر ابتلا به کرونا تا به امروز مربوط به فوت ۴۵۹‌نفر است. روز گذشته نیز بیش از ۱۰‌هزار فرد مبتلا به ویروس شناسایی شدند که با احتساب آن آمار کل مبتلایان به مرز ۶۸۳‌هزار نفر رسیده است. با این اتفاق ستاد ملی مبارزه با کرونا تلاش کرد تغییر قابل توجهی در افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی ایجاد کند تا با بازگشت محدودیت‌ها به تهران و ۸۹‌شهرستان دیگر و تعطیلی برخی فعالیت‌ها و صنوف شیب تند بیماری را مهار کند.

البته برخی از کارشناسان بر این باورند دلایل اصلی افزایش مرگ‌و‌میرهای افراد مبتلا به کرونا مواردی همچون نارسایی‌های تنفسی و ریوی به‌عنوان اصلی‌ترین عامل و همچنین علائم دیگری همچون بیماری‌های زمینه‌ای به‌ویژه در افراد بالای ۶۵‌سال موجب مرگ بیماران کرونایی است. اما برخی دیگر همزمانی آلودگی هوا در تهران و شیوع آنفلوآنزا را با شیب صعودی مرگ‌و‌میر‌ها مرتبط می‌دانند.

به هر ترتیب آنچه مسلم است عادی شدن تعداد مبتلایان و فوتی‌های این بیماری مصری در بین عموم جامعه و مسوولان است.دیگر کمتر کسی به این موضوع دقت می‌کند مگر اپیدمیولوژیست‌ها یا کادر درمانی که ارتباط تنگاتنگی با بیماران دارند. درخواست‌های این افراد از مردم و ستاد ملی مبارزه با کرونا برای تعطیلی شهرهایی نظیر تهران و البته بی‌پاسخ ماندن این درخواست‌ها نشان می‌دهد که این موضوع تا چه اندازه برای کادر درمان مهم و برای مسوولان فاقد اهمیت است.

البته مردم نیز در این ماجرا بی‌تقصیر نیستند. برپایی دورهمی‌ها، افزایش سفرها و ترددهای غیرضروری در سطح شهر نشان می‌دهد عموم مردم نیز از رعایت کردن صرفاً ماسک زدن را آموخته‌اند و دیگر به کمتر مسأله‌ای توجه می‌کنند.شاید به نظر برسد آمارهای ابتلا و مرگ روزانه نسبت به روزهای شیوع پاندمی کرونا الگوی ثابت و مشخصی ندارد.به این معنا که در تعداد مبتلایان به کووید۱۹ تغییر معنادار زیادی اتفاق نیفتاده اما افزایش موارد حاد بیماران کرونایی و تعداد مرگ‌و‌میرها در روزهای گذشته این سؤال را ایجاد می‌کند که چرا با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی آمار جان‌باختگان همچنان سیر صعودی دارد؟چرا با وجود همه هشدارها و صحنه‌های دردناک فوت همنوعان و خانواده‌هایی که روزانه عزادار می‌شوند، هنوزعده‌ای هستند که این ویروس کشنده را باور نداشته و روز‌به‌روز نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بی‌خیال‌تر می‌شوند؟چرا هنوز دورهمی‌های خانوادگی در بسیاری از مناطق ادامه دارد، چرا مجالس ختم و عروسی مخفیانه و زیرزمینی پا برجاست، چرا عده‌ای حتی ماسک را هم قبول ندارند و هزاران سؤال بی‌جواب دیگر که در اذهان بی‌پرسش است.

البته ستاد ملی مقابله با کرونا تنها راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت را بازگشت برخی محدودیت‌ها می‌داند اما متخصصان حوزه سلامت تأکید دارند با تشدید مداخلات لازم است تا آمار فوتی‌ها ظرف سه تا چهار هفته آینده دوباره نزولی ‌شود.همانطور که گفته شد رکوردار مرگ روزانه ناشی از کرونا به مرز ۴۶۰‌نفر رسیده که این معادل سقوط سه هواپیمای بویینگ‌۷۳۷ است.یعنی روزانه سه هواپیمای بویینگ با تمام سرنشینان خود سقوط کنند و در دم جان دهند. اما آیا انعکاس خبری این تعداد مرگ هموطنان و شوک ناشی از آن در جامعه با هم یکسان است؟ ۴۶۰‌نفر مرگ ناشی از کرونا در روز معادل تصادف ۱۰‌اتوبوس اسکانیا و فوت تمام سرنشینان آن‌هاست.

سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند افزایش حساسیت عمومی نسبت به عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از رفتارهای اجتماعی خطر‌آفرین هستیم.»برای مبارزه با کرونا چه کنیم؟این روزها اپیدمیولوژیست‌ها و اساتید دانشگاه‌های معتبر در نامه‌هایی به ستاد ملی مبارزه با کرونا تنها راه مقابله با شیوع بیشتر این ویروس را قرنطینه شهر تهران و عدم ورود خودرو از سایر شهرها و استان‌ها، اجرای دورکاری برای کارمندان، برخورد قضایی و قهری با افرادی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، بستن درهای رستوران‌ها، کافه‌ها و فست‌فودها می‌دانند.

اما هنوز هستند کسانی که برای دورهمی امشب‌شان در حال تدارک و برنامه‌ریزی زیر یک سقف و خوش‌گذرانی بدون توجه به ویروس کرونا هستند. در گوشه و کنار این شهر هنوز هم عروس و دامادی مشغول برنامه‌ریزی برای برپایی جشن خود دور از چشم مسوولان هستند، بدون آنکه خبر فوت دامادی را شنیده باشند که روز بعد از عروسی‌اش بر اثر کرونا فوت کرده است. عده‌ای هم احتمالا بار سفر بسته‌اند.

هنوز هستند کسانی که برای دورهمی امشب‌شان در حال تدارک و برنامه‌ریزی زیر یک سقف و خوش‌گذرانی بدون توجه به ویروس کرونا هستند. در گوشه و کنار این شهر هنوز هم عروس و دامادی مشغول برنامه‌ریزی برای برپایی جشن خود دور از چشم مسوولان هستند

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر