|
کدخبر: 89525

آخرین وضعیت بازگشایی مرزهای کشور

پیگیری‌ها از گمرکات مرزی کشور نشان می‌دهد، درحال‌حاضر مرز ارمنستان و ترکمنستان بسته، صادرات از اقلیم کردستان و افغانستان ادامه دارد.

گسترش‌نیوز: درحال‌حاضر مرز اقلیم کردستان باز است، ولی مابقی مرزهای عراق از جمله چذابه و شلمچه و مهران و خسروی تعطیل است. تا یکشنبه هفته آینده مهلت دولت عراق برای تعطیلی است و باید منتظر ماند و دید آیا این وضعیت تمدید خواهد شد یا خیر.

ترکیه مرزهای خود را به سمت کامیون‌های ایرانی که از کشور ثالث مانند یونان و گرجستان قرار بود وارد ایران شوند، باز کرده و همچنین کامیون‌های ترک به سمت ترکیه ترخیص شدند.

مرز با ارمنستان همچنان بسته است، اما در حوزه مسافری ارمنستان به سه گروه اجازه تردد می‌دهد، ایرانی‌های مقیم ارمنستان، ارمنی‌هایی که در ایران هستند و می‌خواهند به کشورشان برگردند یا ایرانی‌هایی که در ارمنستان هستند و می‌خواهند به ایران بازگردند. مرز مسافری نخجوان متوقف است اما در حوزه کالا از روز سه شنبه جابه‌جایی کالا از سر گرفته شده و شاهد انتقال کالای تجاری ایران از این مسیر هستیم.

مرز آذربایجان در حوزه مسافری برگشت از طرفین باز است. در حوزه تجاری، کامیونهای ایرانی به صورت ترانشیپنس (جابه‌جایی کالا در مرز با کامیونهای طرف مقابل) صادرات داریم. در حوزه ترانزیت نیز کامیونهای ایرانی که می‌خواهند از خاک آذربایجان به مقصد روسیه عبور کنند، با اسکورت از این خاک عبور می‌کنند.

عمده مقصد مرزهای دریایی آذربایجان، روسیه و قزاقستان هستند که اخیرا قزاقستان اعلام کرده پذیرای شناورهای ایرانی نیست. قرقیزها اعلام کردند کامیونها از مسیر آذربایجان و از طریق مرز آستارا بروند، تراکم کامیونها از این مرز چندبرابر و در نتیجه باعث توقف در مرز آستارا شده است.

در همین خصوص سخنگوی گمرک اعلام کرد، مرزهای مرزهای زمینی با ترکمنستان بسته است. این توقف در تمام حوزه‌های مسافری، ریلی و تجاری است و تنها کامیون‌های ترکمن می‌توانند به کشور خود بازگردند. انتظار می‌رود همکاری بیشتری بین راه آهن ایران با ترکمنستان انجام شود تا کالاهایی که فسازا نیستند بتوانند از مرز اینچه برون وارد ترکمنستان شوند. تاکنون حدود حدود ۵۰ واگن منتظر هستند راه آهن طرفین در این زمینه به نتیجه برسند.

مرزها با افغانستان در تمام حوزه‌ها باز است. سرعت در این مرزها کاهش یافته، چرا که نظارت روی کالاهای خروجی بیشتر شده تا اقلام مورد نیاز بهداشتی از کشور خارج نشوند و از طرف دیگر، کنترل افغان‌ها هم روی کالای ورودی و هم افرادی که وارد این کشور می‌شوند به دلیل شرایط بهداشتی بیشتر شده است.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها