|
کدخبر: 284293

شرایط ترخیص بار هوایی و دریایی از گمرکات کشور

مقدمه

ترخیص کالا از گمرک یکی از مراحل ضروری و مهم در واردات و صادرات کالا به شمار میرود. در هر شرایطی که نیاز به ورود یا خروج کالا از گشور داشته باشید و محموله شما وارد قلمروی گمرکی شده باشد، ملزم به انجام تشریفات گمرکی خواهید بود. تنها تفاوت در تهیه برخی مدارک و مجوزها و هزینه ها برای انواعی از کالاها یا گمرکات کشور خواهد بود. برای شما عزیزانی که تجربه و دانش کافی در این حوزه را ندارید، قطعا بدون آشنایی با شرایط ترخیص کالا ، این فرایند تقریبا غیرممکن و پرهزینه میباشد. لازم به ذکر است، روند ترخیص بار دریایی و ترخیص بار هوایی نیز تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارند؛ بنابراین روش حمل بار شما به کشور هم در این فرایند موثر است.

نکته قابل توجه اینجاست که تیم ققنوس ترخیص با ارائه خدمات تخصصی ترخیص کالا در تمامی گمرکات کشور، همراه شماست تا صفر تا صد این پروسه را برعهده بگیرند. پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، ادامه این مقاله از ققنوس ترخیص را از دست ندهید.

مراحل ، اسناد و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

منظور از ترخیص کالا چیست؟ تمامی مراحل و روندی که به جهت آزادسازی و خروج محموله ها از گمرک صورت میگیرد، ترخیص کالا گفته میشود. شما به عنوان صاحب کالا یا نماینده قانونی شما با داشتن وکالت نامه، موظف به تهیه اسناد و مدارکی هستید که باید به گمرک ارائه شوند تا این روند آغاز شود. در صورتی که بار وارداتی شما به یکی از گمرکات سراسر کشور از جمله گمرک فرودگاه امام خمینی، گمرک بازرگان، گمرکات بندرعباس و.. وارد شده است، میتوانید از تیم ترخیص کار مجرب ققنوس ترخیص کمک بگیرید تا به سرعت فرایند حق العملکاری و ترخیص بار دریایی یا ترخیص بار هوایی را به انجام میرسانند. صفر تا صد مراحلی که باید به ترتیب انجام دهیم، به شرح زیر است:

مرحله اول : ورود کالا به قلمروی گمرکی و اخذ قبض انبار

با ورود کالا به صورت دریایی یا هوایی به گمرک مورد نظر، برای شروع مراحل ترخیص کالا لازم است تا محموله به یکی از انبارهای گمرکی انتقال داده شود و قبض انبار گمرکی را دریافت کنیم. قبض انبار برای ادامه تشریفات گمرکی ضروری است.

مرحله دوم : تهیه اسناد و مدارک ترخیص کالا

این مرحله را به عنوان یکی از مهمترین مراحل ترخیص بار دریایی یا ترخیص بار هوایی میشناسیم؛ چرا که بسیاری از این مدارک باید جهت تنظیم اظهارنامه در سامانه جامع تجارت آپلود شوند یا به بانک عامل برای بررسی و تائید ارسال شوند. بارنامه، ترخیصیه، قبض انبار، فاکتور خرید، پکینگ لیست، مجوز ثبت سفارش، گواهی مبدا، گواهی بازرسی، بیمه نامه، بروشور کالا، پروانه بهره برداری (برای شرکت های تولیدی) و مجوزها از جمله مهمترین مدارکی هستند که جهت ترخیص کالا به آنها نیاز داریم.

مرحله سوم : ثبت اظهارنامه در سامانه جامع امور گمرکی

با اطمینان از درستی و صحت اسناد و مدارک مورد نیاز جهت واردات و ترخیص کالا، باید نسبت به تنظیم اظهارنامه در سامانه epl اقدام کنیم. دراین مرحله لازم است تا اطلاعات و مشخصاتی نظیر ارزش کالا، تعداد دقیق کالا و تعرفه های گمرکی و محاسبات اظهارنامه درج شوند. از آنجا که پر کردن دقیق و بدون نقص فرم اظهارنامه بسیار حساس و مهم است، کارشناسان ققنوس ترخیص با تخصص و مهارت خود میتوانند مجوز معتبر ثبت سفارش را دریافت کرده و این مرحله را بدون هیچ گونه مشکلی پشت سر بگذارند.

مرحله چهارم : دریافت شماره کوتاژ اظهارنامه و تعیین مسیر گمرکی

در صورتی که اظهارنامه ثبت شده توسط کارشناسان تائید شود، شماره ای تحت عنوان شماره ثبت اظهارنامه یا شماره کوتاژ دریافت خواهیم کرد. بلافاصله بعد از اختصاص شماره کوتاژ به کالای وارداتی شما، به صورت خودکار کالا در یکی از مسیرهای سبز، زرد یا قرمز گمرکی قرار میگیرد. تعیین مسیر گمرکی برای کالا بستگی به نوع کالا، کشورساخت، وزن، تعرفه کالا، اعتبار صاحب کالا و غیره صورت میگیرد و کاملا اتفاقی است.

مرحله پنجم : کنترل و بازرسی کالا

اگر کالا در مسیر سبز گمرکی قرار گرفته باشد، اظهارنامه به طور مستقیم به مرحله صندوق خواهد رفت و دیگر نیازی به مجوزهای خاص و پرداخت حقوق گمرکی و عوارض کالا نخواهیم داشت. در مسیر زرد گمرکی، با توجه به تشخیص کارشناس مجازی گمرک ممکن است به ارزیابی کالا نیاز باشد. در مسیر قرمز گمرکی، محموله توسط ارزیاب گمرک بازرسی میشود و با اسناد ارائه شده، مطابقت داده میشود.

مرحله ششم : اخذ مجوزهای خاص

مجوزهای تجهیزات پزشکی، قرنطینه، بهداشت، مخابرات، جهاد کشاورزی، استاندارد، انرژی اتمی، راهداری، مالیات و.. از جمله انواع مجوزهای ضروری برای ترخیص کالا هستند که بسته به نوع کالای خود جهت ترخیص بار دریایی یا ترخیص بار هوایی باید اخذ شوند.

مرحله هفتم : صندوق و پرداخت حقوق گمرکی و عوارض کالا

زمانی که اظهارنامه توسط کارشناسان مورد بررسی قرار میگیرد، مبلغی به عنوان حقوق و عوارض گمرکی از سمت گمرک مشخص خواهد شد. برای پرداخت این مبلغ، خود صاحب کالا یا نماینده قانونی باید اقدام کند و پس از پرداخت، فیش را به همراه داشته باشد. برای اطلاع از هزینه ها و تعرفه های گمرکی، شما عزیزان میتوانید با کارشناسان ققنوس ترخیص تماس بگیرید.

مرحله پایانی : خروج کالا از گمرک

با انجام تسویه حساب ها، میتوانیم محموله را از انبار گمرکی خارج نماییم. در درب خروج گمرک، مجددا کنترل های نهایی انجام میگیرد تا در نهایت با تائید ارزیاب گمرک، مراحل ترخیص کالا به پایان برسد و کالا از گمرک خارج شود.

شرایط ترخیص کالاهای هوایی و دریایی از گمرک چگونه است؟

برای ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی چندین روش مختلف وجود دارد که ترخیص بار دریایی و ترخیص بار هوایی از جمله این روش ها میباشند. اگر قصد واردات از چین، امارات متحده و سایر کشورهایی که ارتباط آبی به ایران دارند را دارید، حمل بار دریایی روشی مقرون به صرفه و اقتصادی برای شما میباشد. در این حالت، برای ترخیص کالاها نیازمند انجام تشریفات ترخیص بار دریایی با استفاده از بارنامه دریایی هستیم. ترخیص بار هوایی نیز به همین شکل است. در صورتی که حمل و نقل هوایی را برای نقل و انتقال بار خود انتخاب کرده باشید، موظف به انجام تشریفات ترخیص بار هوایی با استفاده از بارنامه هوایی هستیم.

هزینه های لازم جهت ترخیص بار دریایی

هزینه های ترخیص کالا چه به صورت دریایی باشد و چه هوایی، مشابه یکدیگر است و فقطدر جزئیات ممکن است تفاوت هایی با هم داشته باشند. مهمترین هزینه های ترخیص کالا که ملزم به پرداخت آنها هستید، حقوق ورودی کالا، سود بازرگانی، هزینه های انبارداری، هزینه اخذ مجوزهای واردات و ترخیص، هزینه کارت بازرگانی، قبت سفارش و دستمزد ترخیص کار میباشند. برای استعلام قیمت ترخیص کالا میتوانید از کارشناسان ققنوس ترخیص کمک بگیرید.

جمع بندی

ققنوس ترخیص با برخورداری از پروانه حق العملکاری، به عنوان یکی از معتبرترین کارگزاری های رسمی گمرک آماده ارائه خدمات تخصص ترخیص کالا به روش های مختلف میباشد. در صورتی که شما عزیزان به خدمات ترخیص کالا اعم از ثبت سفارش، تعیین تعرفه، ارزش گذاری کالا و غیره نیاز دارید، میتوانید با کارشناسان ما از طریق شماره  02148000110 یا وبسایت www.fnxcustoms.com در ارتباط باشید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها