|
کدخبر: 245647

بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد برای تسریع فرآیند گمرکی

وزیر اقتصاد برای تعیین‌تکلیف ذرت‌های آلوده و برنج‌های غیراستاندارد موجود در بندر امام خمینی (ره) ضرب‌الاجل تعیین کرد. بر اساس اعلام این عضو کابینه، چنانچه تا ۲۸اسفندماه این کالاها تعیین‌تکلیف نشوند، نسبت به معدوم‌سازی آنها اقدام خواهد شد. آمارهای اعلامی نشان می‌دهد که در کل گمرکات کشور ۲میلیون و ۹۰۰‌هزار تن کالای اساسی موجود است که از این میزان ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار تن مربوط به گمرک بندر امام خمینی (ره) است. بیشترین کالاهای رسوبی در این بندر ذرت و برنج است که بیشتر آنها از نظر استاندارد مشکل دارد. از این رو مجوز ترخیص برای آنها صادر نشده و در گمرکات مانده‌اند.

تجارت بسته پیشنهادی وزیر اقتصاد برای تسریع فرآیند گمرکی

البته به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، ورود کالاهای اساسی ۲۸‌درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته؛ اما رسوب کالاهای اساسی با کاهش ۲۲درصدی روبه‌رو بوده است. وزیر امور اقتصادی و دارایی پس از بازدید از بندر امام‌خمینی(ره) اعلام کرد: ذرت‌‌‌های آلوده دپوشده در بندر امام خمینی(ره) باید تا پایان اسفندماه سال‌جاری تعیین‌تکلیف و در غیر‌این صورت تا فروردین‌ماه سال آینده معدوم شوند.

سیداحسان خاندوزی در این بازدید با رانندگان حمل کالاهای اساسی و استراتژیک که ساعت‌های زیادی را در صف سپری می‌کنند، گفت‌وگو کرد و پس از شنیدن حرف‌ها و مشکلات آنها دستورات میدانی اصلاح برخی روندها را به مدیران حاضر در این بازدید صادر کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین آخرین وضعیت ترخیص این کالاها را رصد و از انبار برنج‌‌‌های دپوشده و ذرت‌های آلوده (خوراک دام) که به دلیل مجوزهای استاندارد امکان ترخیص آنها وجود ندارد، بازدید کرد.

او اظهار کرد: بندر امام‌خمینی(ره) بزرگ‌ترین مبدأ واردات کالاهای اساسی کشور به‌ویژه غلات است که به‌تنهایی سهم عمده‌‌‌‌ای از آن از طریق این بندر وارد کشور می‌شود. متاسفانه به دلیل برخی ناکارآمدی‌‌‌ها، در ماه‌‌‌های قبل حجم رسوب و ماندگاری کالایی بالایی در این بندر وجود داشت؛ هدف از بازدید حاضر، این است که مسوولان بنادر، گمرکات و اموال تملیکی استان توضیحات لازم را ارائه دهند تا بتوانیم از منظر دولت این دغدغه را تعیین‌تکلیف کنیم.

خاندوزی اظهار کرد: نسبت به سال گذشته و ماه‌‌‌های قبل همچنان ۲میلیون و ۱۰۰‌هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره) تعیین‌تکلیف نشده و این امر به اضافه آن مواردی است که در لنگرگاه منتظر هستند، از منظر دولت این میزان زمان ماندگاری کالا قابل قبول نیست. وی اظهار کرد: بخش زیادی از کالاهای اساسی و غلات از طریق شرکت بازرگانی دولتی و شرکت‌های وابسته به دستگاه‌‌‌های دولتی انجام می‌شود، بنابراین هزینه تاخیر و ماندگاری به بودجه عمومی و کشور تحمیل می‌شود که این امر قابل پذیرش نیست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: دستورات لازم در خصوص دو دسته از کالاهایی که حجم زیادی از انبارها را اشغال کرده‌اند (ذرت و برنج) و استاندارد از همان ابتدا گواهی بهداشتی این کالاها را رد کرده بود، داده شده و باید تا ۲۸ اسفندماه تعیین‌تکلیف شود؛ در غیر‌این صورت تا اوایل فروردین‌ماه قطعا باید فرآیند معدوم شدن به‌سرعت انجام شود تا مساله انبار شدن کالاهای اساسی تا فروردین‌‌‌ماه خاتمه پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بررسی‌ها نشان داد که تلاش بسیار خوبی صورت گرفته و در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با وجود اینکه ۲۸‌درصد افزایش ورودی کالاهای اساسی داشتیم؛ ولی ۲۲‌درصد کاهش رسوب کالاهای اساسی در بندر محقق شده است. خاندوزی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های مهم دولت مساله کاهش ماندگاری و رسوب کالاها در گمرکات کشور، سرعت رسیدن کالاها به دست مردم و کاهش هزینه تمام شده کالاها در بازارهای اقتصادی است. مهم‌ترین مبدأ واردات کالاهای اساسی به‌ویژه غلات بندر امام خمینی (ره) بود که لازم شد با توجه به هفته‌های پایانی اسفندماه رسیدگی ویژه‌ای در این خصوص صورت بگیرد. او با اشاره به اینکه برای بازدید از مجموعه گمرکی و بندری امام خمینی(ره) گزارش ویژه‌ای برای دولت آماده می‌شود، افزود: بررسی‌ها نشان داد که تلاش بسیار خوبی صورت گرفته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: به دلیل اینکه بیش از ۲میلیون تن کالاهای اساسی در بندر امام دچار رسوب و ماندگاری است، انجام چند اقدام فوری و آنی لازم بود که با انجام آنها در دو ماه آینده شاهد کاهش سریع این میزان رسوب کالا باشیم.

خاندوزی عنوان کرد: دستوراتی در خصوص برخی کالاهای رسوبی دارای ایراد از سوی استاندارد در بندر صادر شد تا مشکل حل و فصل شود؛ همچنین در خصوص مجموع فرآیندی که باعث این رسوب کالا شده پیشنهادهایی آماده شده که در جلسه با وزرای صنعت، کشاورزی، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و دیگر مسوولان کشوری ارائه می‌دهم؛ امیدواریم به زودی شاهد تصویب این تدابیر از سوی هیات دولت باشیم.او بیان کرد: پیشنهادی از سوی استاندار خوزستان و معاون هماهنگی امور اقتصادی برای تخصیص بخشی از درآمدهای گمرک به این استان مطرح و مقرر شد تا در یک کارگروه ویژه مورد بررسی قرار بگیرد؛ حتما نیاز داریم تا استان‌هایی از جمله خوزستان که نقش جدی هم در تولید و درآمد ملی کشور و هم در حوزه تجاری و ترانزیتی کشور دارند، به شکل ویژه‌تری مورد توجه قرار بگیرند.

مصوبه جدید برای کالاهای ته‌لنجی و ملوانی

خاندوزی یادآور شد: یکی از نکات مورد توجه از نظر رئیس‌جمهور سامان‌دهی و حل و فصل سریع مشکل کالاهای ملوانی و ته‌لنجی است که استان‌های جنوبی کشور بسیار با آن درگیر هستند؛ برای سامان‌دهی این حوزه مطالبات متعددی از سوی مرزنشینان وجود داشت و رئیس‌جمهور برای این مورد دستور ویژه داد تا معیشت مرزنشینان تقویت شود. او خبر داد: دو هفته قبل در کمیسیون اقتصادی دولت آیین‌نامه‌ای را برای کالاهای ته‌لنجی و ملوانی مصوب کردیم که امیدواریم هفته آینده در جلسه هیات وزیران مطرح و تصویب شود تا فروردین‌ماه سال آینده گشایش خوبی در حوزه معیشت مرزنشینان به‌ویژه در استان‌های جنوبی صورت بگیرد.

وزیر اقتصاد همچنین در نخستین جلسه کارگروه فرماندهی واردات و رسوب کالا در مبادی ورودی کشور، گفت: برای جلوگیری از توقف مبادلات بازار در ماه پایانی سال، ثبت‌سفارش و تخصیص ارز در بانک مرکزی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. خاندوزی در این جلسه نیز عنوان کرد: برای روندهای ناظر بر ترانزیت کالا هم برای ماه پایانی سال، تدابیری اندیشیده شده تا کالا در گمرکات رسوب کمتری داشته باشد و نیاز به فروش اموال تملیکی نداشته باشیم. او گفت: برای سرعت بخشیدن به فرآیندهای گمرکی، متن پیشنهادی تهیه شده که پس از تهیه متن تخصصی به هیات‌دولت ارسال می‌شود تا پس از تصویب برای همه دستگاه‌‌‌ها لازم‌الاجرا باشد. البته اصلاح قوانین و رویه‌‌‌های گمرکی و تجاری که در حوزه اختیارات هیات دولت باشد، به مجوزهای خاص و قانون نیاز ندارد.

خاندوزی افزود: همچنین بر اساس پیشنهادهای کارگروه تخصصی مربوط، برای اصلاح رفتار بازرگانان و سامان‌دهی واردات باید با کمترین تغییر در رویه‌‌‌های تجاری و گمرکی برای شبکه تجاری و بازرگانان اطمینان خاطر بیشتری درباره ثبات رویه‌‌‌ها فراهم کرد.او ادامه داد: با رویه‌‌‌های ثابت در بلندمدت شبکه بازرگانی تلاش خواهد کرد با کمترین هزینه فرآیند تجاری کشور را اصلاح کند تا شاهد رسوب کالاها در بنادر نباشیم و کالاهای وارداتی به‌سرعت فرآیند گمرکی خود را طی کنند و کالا وارد بازار شود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها