|
کدخبر: 269107

یک فعال اقتصادی :

واردات الزاماً وابستگی نیست

یک بازرگان و فعال اقتصادی گفت: محدود بودن ظرفیت‌های کشور در بخش تولید و صادرات یک موضوع کاملاً پذیرفته‌شده در مکاتب اقتصادی جهان است که هم به لحاظ علمی و هم تجربی به اثبات رسیده است.

تجارت واردات الزاماً وابستگی نیست

حسین وثوقی ایرانی در گفتگو با «روزگارما» با اشاره به لزوم برقراری توازن و تناسب در تجارت با کشورهای دیگر، گفت: متاسفانه هنوز درک درستی از مفهوم تجارت در کشور وجود ندارد تا جاییکه بسیاری از مسئولان واردات را یک نقص برای کشور می‌دانند و معتقدند کشور باید در تمام اقلام، صادرکننده باشد.

وی افزود: بسیاری از این مسئولان خودکفایی را در انحصار بازار می‌دانند و اعتقاد دارند تمام نیازهای بازار داخلی باید از طریق صنعت و کشاورزی و دیگر بخش‌های داخلی تامین شود که البته این موضع به هیچ وجه نه پایه علمی دارد و نه با منطق اقتصادی همگن است.

وثوقی ایرانی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات کشور به دلیل همین نگاه و دیدگاه ناشی از فهم نادرست و درک ناقص اقتصاد است، ادامه داد: محدود بودن ظرفیت‌های کشور در بخش تولید و صادرات یک موضوع کاملاً پذیرفته‌شده در مکاتب اقتصادی جهان است که هم به لحاظ علمی و هم تجربی به اثبات رسیده با این حال همچنان برخی از افراد ذی‌نفوذ دچار اپیدمی طرد واردات شده‌اند و معتقدند واردات هر محصولی کشور را به بیگانه وابسته می‌کند و کشور باید به نقطه‌ای برسد که همه نیازهای خود را با توان داخلی پوشش دهد. این در حالیست که منطقاً تولید بسیاری از محصولات (حتی اگر توان و تجیهزات کافی برای تولید آن در کشور وجود داشته باشد) هدررفت منابع و از بین بردن زیرساخت‌های کشور و نقاط قوت در بخش‌های دیگر است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: هنوز کشور یک برنامه‌ اقتصادی بلندمدت بر مبنای آمایش سرزمین و ظرفیت‌ها و نیازها ندارد و به همین دلیل است که فضای اقتصاد در سیاست‌گذاری تا این حد متناقض و متضاد است

منبع: اکوناپرس

ارسال نظر