|
کدخبر: 238295

توسعه تجارت، مشروط به احیای برجام

حسین وثوقی – عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اردبیل

امروزه که حدود ۶ ماه از آغاز فعالیت دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی می‌گذرد فضای تجاری کشور شاهد گشایش به صورت عملیاتی نبوده است. البته نباید فراموش کرد که سیاست‌های کشور مجموعه ای از اقتصاد، تجارت، امنیت و ... به شمار می رود. به طور حتم بدون حل مسائل سیاسی کشور، رشد فوق‌العاده در حوزه اقتصاد و تجارت خارجی اتفاق نخواهد افتاد. از آنجا که در شرایط سیاسی کشور گشایشی حاصل نشده به تبع آن ما نباید چشم‌انتظار گشایشی در حوزه تجارت کشور باشیم. بدون تعارف باید اذعان داشت که تا شرایط برجام مشخص نشود نمی‌توان چشم‌انداز روشن و مثبتی را در حوزه تجارت خارجی کشور متصور بود.

حسین-وثوقی

موضوع تبادلات بانکی یکی از چالش های جدی صادرکنندگان از دولت گذشته تاکنون است که حتما باید راه حلی فوری و اساسی برای آن پیدا کرد. در دولت دوازدهم به دلیل شرایط سیاسی پیرامون، خروج آمریکا از برجام از مشکلات متعددی برای صادرکنندگان به وجود آورده بود که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و سیاست‌های بازگشت ارز صادراتی صادرکنندگان به کشور اشاره کرد. دولت دوازدهم ناچار بود برای مبارزه با آثار خروج آمریکا از برجام سیاست هایی به زعم ما غلط را در پیش بگیرد. اما امروزه بحران های خارجی تحمیل شده به کشور وجود ندارد و کشور، خود را با بحران هایی که قبلا به وجود آمده بود وفق داده است. از طرفی در دولت سیزدهم اتفاق یا بحران ویژه ای در حوزه سیاست خارجی کشور  رخ نداده است. بنابراین طبیعی است که مشکلات و چالش های موجود در مسیر فعالیت صادرکنندگان در دولت دوازدهم را در این دولت نداشته باشیم.

در زمینه تجارت خارجی نباید از تحولات منطقه نیز غافل بود. امروزه به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی، چالش‌هایی در منطقه قفقاز به وجود آمده است. بنابراین شرایط ایجاب می‌کند که سیاستگذاران کشور مخصوصا در حوزه سیاست خارجی با مذاکره با مسئولان این منطقه تلاش کنند تا مشکل تجارت ایران با قفقاز حل شود. امید که مسیر تجارت خارجی کشور روز به روز هموارتر شود.

نویسنده: حسین وثوقی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها