|
کدخبر: 235885

اتفاقی خوب برای اقتصاد ایران

عباس آرگون - عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

خوشبختانه به دلیل مدیریت شیوع ویروس کرونا و کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان به این ویروس و از طرفی تحمیل سبک زندگی کرونایی به زندگی روزمره مردم و به دنبال آن کاهش محدودیت‌های ناشی از این معضل به دلیل واکسیناسیون گسترده، شرایط کشور نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.

عباس-آرگون

 از طرفی دنیا نیز سبک فعالیت خود را با این ویروس هماهنگ کرده و محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع این ویروس در مرزها و تجارت میان کشورها به وجود آمده بود از بین رفت. بنابراین تجارت خارجی کشور ما نیز نسبت به سال گذشته با پیشرفت قابل ملاحضه ای روبرو شده است. فشار حداکثری تحریم ها که در دوران ریاست جمهوری ترامپ به کشور ما تحمیل شده بود پس از خروج وی از کاخ سفید رو به کاهش نهاد و این موارد موجب شد که شرایط تجارت خارجی کشور رو به بهبود حرکت کند. نباید فراموش کرد که تحریم ها هزینه های قابل ملاحظه‌ای را در حوزه های تولید و صادرات بر صنعتگران و صادرکنندگان، کشور تحمیل کرده است. افزایش قیمت مواد اولیه موجب بالا رفتن قیمت نهایی محصول می‌شود. این موضوع ضربه شدیدی را به تجارت خارجی کشور وارد می کند؛ چرا که با بالا رفتن قیمت نهایی محصول مشتریان در بازارهای هدف صادراتی از دست می روند و صادرکنندگان کشور ناچار خواهند بود که تنها با تعداد محدودی از این مشتریان ارتباط تجاری داشته باشند.

هزینه جابه جایی پول و ریسک هایی که در این میان وجود دارد نیز از دیگر مشکلات و محدودیت هایی است که تحریم ایجاد کرده است. امیدواریم با توجه به دیپلماسی فعال دولت، مذاکرات به نتیجه خوبی برسد تا صادرات کشور با افزایش چشمگیر روبرو شود و وابستگی دولت به درآمدهای نفتی کاهش پیدا کند.

گفتنی است یکی از اتفاقات خوبی که این روزها در فضای اقتصادی کشور شکل گرفته پیمان تهران و شانگهای است. امید می رود که بتوان از ظرفیت های این پیمان مهم نیز بهره برداری‌های خوبی را به نفع اقتصاد و تجارت کشور به عمل آورد. امیدواریم در دولت سیزدهم نیز شاهد ثبات بیشتری در فضای کسب و کار باشیم و با رفع موانع پیش رو شاهد افزایش تجارت خارجی کشور باشیم.

نویسنده: عباس آرگون

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها