|
کدخبر: 180303 سهیل فرزین

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

دولت جدید با صادرکنندگان چه خواهد کرد؟

مقیمی گفت: همواره بانک ها از صادرکنندگان انتظار دارند که با سرعت نسبت به بازگرداندن ارز صادراتی خود اقدام کنند اما نکته ای که وجود دارد این است که در کشور ما امکانات و سازوکار بانکی برای این مهم وجود ندارد.

تجارت دولت جدید با صادرکنندگان چه خواهد کرد؟

صادرات از طریق روش های مختلفی مانند ایجاد درآمد های ارزی، افزایش ظرفیت‌ های تولیدی و اشتغال‌ زایی سبب رشد و توسعه اقتصادی کشورها می‌ شود. اهمیت توسعه صادرات و ضعف بخش صادراتی کشور، مسئولان و سیاستگذاران اقتصادی را بر آن داشته است که با برنامه‌ هایی از قبیل تلاش برای یافتن بازارهای جدید صادراتی و رفع موانع پیش روی صادرات، شکوفایی در این بخش را فراهم کنند. اهمیت توسعه صادرات تا حدی است که در سیاست‌ های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد توجه قرار گرفته و دستیابی به صادرات با ارزش افزوده و خالص ارزآوری مثبت، به عنوان یک هدف قرار داده شده است.

از طرفی تجارت آزاد مایه پیشرفت کشورها تلقی می شود و دولت ها به دخالت حداقلی در این امر توصیه می شوند. بسیاری از کارشناسان معتقدند کشورها باید در تولید کالاهایی که در آن‌ها دارای مزیت نسبی هستند، تخصص یابند. درنتیجه همه کشورهای جهان از فعالیت در فضای تجارت آزاد بین‌ الملل، منتفع می‌ شوند و نیازی به دخالت دولت نیست. اما در کشور ما به دلایل شرایط خاص ناشی از تحریم ها دولت دخالت مستقیمی در امر تجارت دارد. بر همین اساس نقش دولت در ارتقاء و توسعه صادرات بسیار مهم و اساسی است. اما دولت دوازدهم در این زمینه چه اقداماتی انجام داد و نقاط ضعف سیاست های تجاری دولت کدام بود؟

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با فاطمه مقیمی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

مقیمی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: در شرایطی که دنیا تصمیمات نامطلوبی را علیه ما اتخاذ می کند پیدا کردن یک بازار صادراتی و عقد قرارداد با مشتریان صادراتی کار راحتی نیست. بنابراین از دولت جدید انتظار داریم که در مقابل اقداماتی که صادرکنندگان و تولیدکنندگان برای افزایش میزان صادرات کشور انجام می دهند تمهیدات مربوط به عملکرد صحیح، درست و سالم را با سرعت عمل به کار بگیرند.

فاطمه-مقیمی

ایجاد سازوکار برای بازگشت ارز صادراتی

عضو هییت رییسه اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: موضوع بازگشت ارز صادراتی نیز بحث مهمی است که باید حتما مورد توجه دولت بعدی قرار بگیرد. همواره بانک ها از صادرکنندگان انتظار دارند که با سرعت نسبت به بازگرداندن ارز صادراتی خود اقدام کنند اما نکته ای که وجود دارد این است که در کشور ما امکانات و سازوکار بانکی برای این مهم وجود ندارد. بنابراین دولت جدید باید در اسرع وقت امکانات بازگشت ارز صادراتی را فراهم کند. این امر نباید بر صادرکننده مشتبه شود و خود را در بازگشت ارز صادراتی متخلف بداند.

وی چند نرخی کردن ارز را یکی مهمترین ضعف های عملکرد تجاری دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: مسائل بانکی در خصوص بازگشت های ارزی و همچنین ساز و کار این امر نیز از مشکلاتی بود که با سیاست های بانک مرکزی موجب بروز چالش های متعددی در مسیر فعالیت صادرکنندگان شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در بخش دیگری از صحبت های خود به چشم انداز تجارت خارجی ایران در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و گفت: اگر شرایط به همین منوال پیش برود در کمال تأسف باید اذعان داشت که آینده روشنی را نمی توان برای تجارت خارجی کشور متصور بود. البته اگر تمهیدات خاصی در خصوص تجارت خارجی کشور در نظر گرفته شود و شاهد مدیریت و سیاست گذاری های صحیح تجاری و اقتصادی در کشور باشیم می توان به حفظ بازارهای هدف صادراتی امیدوار بود.

فرصت بزرگ صادراتی که از دست رفت

مقیمی در پایان با اشاره به ظرفیت های تجاری کشورهای همسایه گفت: کشورهای همسایه بهترین فرصت برای صادرات هستند. با بررسی عملکرد میزان ارسال کالاهای صادراتی شاهد کاهش این مقدار هستیم. این موضوع نشان دهنده آن است که ما این فرصت صادراتی بزرگ را هم از دست داده ایم. متاسفانه کشورهایی از فاصله های دورتر کالایی که توانایی ساخت آن در کشور وجود دارد را به کشورهای همسایه ما صادر می کنند و بازار این کشور را قبضه کرده اند. نباید فراموش کرد این موضوع ناشی از عدم مدیریت صحیح در حوزه تجارت خارجی کشور است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها