|
کدخبر: 221054

آخرین جزییات از واردات کالاهای اساسی

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد دولت در ۸‌ ماه سال‌جاری ۲۰.۳ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۱۲.۴ میلیارد دلار وارد کرده تا بلکه جلوی پیشروی قیمت‌ها را بگیرد.

تجارت آخرین جزییات از واردات کالاهای اساسی

به‌گفته مهدی میراشرفی، رئیس‌کل گمرک ایران ۷۵ درصد از وزن کالاهای وارد شده و ۳۸ درصد ارزش واردات در این ۸‌ ماه به کالاهای اساسی اختصاص داشته است. در این دوره ۱۷.۸ میلیون تن کالای اساسی به ارزش ۹.۹ میلیارد دلار با ارز ترجیحی، براساس دلار ۴۲۰۰ تومان، وارد ایران شده است.

دولت براساس قانون بودجه امسال اجازه داشته فقط ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی، به واردات کالاهای اساسی ازجمله دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص دهد ولی حالا گمرگ می‌گوید: ۱.۹ میلیارد دلار بیش از مجوز قانونی واردات کالای اساسی وارد شده است. تازه‌ترین آمار گمرک ایران نشان می‌دهد: ارزش کل تجارت خارجی ایران در ۸‌ ماه امسال، به ۶۳.۱ میلیارد دلار رسیده که ۳۱.۱ میلیارد دلار از ایران به کشورهای جهان صادر و در مقابل ۳۲ میلیارد دلار کالا وارد کشور شده که به این ترتیب تراز تجاری ایران در ۸‌ ماه امسال منفی شده است.

چین، عراق، ترکیه، امارات و افغانستان ۵ کشور اصلی خریدار کالاهای ایرانی بوده‌اند و در مقابل کشورهای امارات، چین، ترکیه به همراه ۲ کشور اروپایی آلمان و سوئیس بیشترین کالا را به ایران صادر کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: درحالی‌که کالاهای اساسی وزن بالایی در واردات کالاها به کشور را به‌خود اختصاص داده، ۴۷ درصد از وزن کالاهای صادراتی و ۴۳ درصد از ارزش کل صادرات ۸ ماهه ایران مربوط به صادرات محصولات پتروشیمی بوده است.

رئیس‌کل کمرگ ایران می‌گوید: در ۸‌ ماه سال‌جاری ۸ میلیون‌ و ۱۰۱ هزار تن کالا از قلمرو ایران ترانزیت شده است که نسبت به‌مدت مشابه پارسال ۸۰ درصد رشد داشته است که حتی از میزان ترانزیت کل سال ۹۹ یا کل سال ۹۸ هم بیشتر شده است، این امر به‌نوبه ‌خود یک رکورد تازه برای عبورکالا از ایران به‌حساب می‌آید. اینفوگرافیک زیر نمای کلی تجارت خارجی ایران در ۸‌ ماه امسال را به تصویر می‌کشد.

تجارت-خارجی

منبع: همشهری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها