|
کدخبر: 194922

آخرین جزییات از صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر

لطیفی، سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران از صادرات ۴۶۵ میلیون و ۷۶۸ هزار و ۴۹ دلاری کالاهای ایرانی به مقصد چهار کشور حاشیه دریای خزر در چهار ماهه نخست سال جاری خبر داد.

«سیدروح الله لطیفی» افزود: در این مدت از نظر وزنی یک میلیون و ۳۱۱ هزار و ۱۵۰ تن کالای ایرانی به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان صادر شده است.

لطیفی با بیان اینکه در این مدت بیشتر صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر و به روسیه انجام شده است، اظهارداشت: در چهار ماهه نخست امسال در مجموع ۳۶۸ هزار و ۲۶۳ تن کالای ایرانی به کشور روسیه صادر شده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: ارزش کالاهای صادراتی ایران به مقصد روسیه معادل ۱۸۶ میلیون و ۴۵۶ هزار و ۷۰۲ دلار در این مدت بوده است.

لطیفی بیان کرد: صادرات ایران از نظر وزنی نیز به روسیه ۲۸ درصد کالاهای ایرانی را به خود اختصاص داده است، اما از نظر ارزش ۴۰ درصد صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر به روسیه انجام شده است.

وی گفت: در این مدت ۸۵ درصد کالاهای صادراتی ایران به کشور روسیه به محصولات کشاورزی و میوه اختصاص داشته است و واردات ایران نیز از این کشور به محصولات کشاورزی از جمله گندم، ذرت، نهاده‌های دامی، جو و حبوبات بود.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: در ۴ ماه نخست سال جاری در مجموع معادل ۲۴ میلیون دلار سیب تازه، ۱۵ میلیون دلار پسته با پوست، ۱۷ میلیون دلار آلبالو، ۷.۵ میلیون دلار فلفل، ۷.۴ میلیون دلار کیوی، و ۴ میلیون دلار هندوانه به کشور روسیه صادر شده است.

لطیفی گفت: در این مدت معادل ۴ میلیون دلار گوجه ‌فرنگی، ۳.۹ میلیون دلار انگور، ۳ میلیون دلار رب گوجه فرنگی، ۲.۹میلیون دلار سیمان، ۲.۸ میلیون دلار سیر، ۲.۹ میلیون دلارهلو، ۲.۷ میلیون دلار لیمو و ۲.۵ میلیون دلار خرما به مقصد کشور روسیه صادر شده است.

وی در ادامه به میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشور جمهوری آذربایجان به عنوان دومین کشور حاشیه خزر اشاره کرد و گفت: پس از روسیه بیشترین میزان کالاهای صادراتی ایران به جمهوری آذربایجان انجام شده است.

لطیفی افزود: در چهار ماهه نخست امسال در مجموع ۲۵۷ هزار و ۲۴۱ تن کالای ایرانی به جمهوری آذربایجان صادر شده است که ارزش این کالاها معادل ۱۲۹ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۴۹۲ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک یادآورشد: در چهار ماه نخست امسال از نظر وزنی ۱۹.۶ درصد کالاهای ایران به کشورهای حاشیه خزر به جمهوری آذربایجان صادر شده است که از نظر ارزش ۲۸ درصد این کالاها را به خود اختصاص داده است.

لطیفی با بیان اینکه شرکت با بیان اینکه ترکمنستان سومین کشور حاشیه خزر است که بیشترین محصولات ایران به این کشور صادر شده است گفت: در مجموع در چهار ماهه نخست امسال ۵۳۲ هزار و ۸۹۴ تن کالای ایرانی به این کشور در شرق خزر صادر شده است.

لطیفی یادآورشد: ارزش کالاهای صادراتی ایران در چهار ماه نخست امسال به کشور ترکمنستان معادل ۹۶ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۲۳ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: از نظر وزنی ۴.۶ درصد صادرات به کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان اختصاص دارد که از نظر ارزش نیز معادل ۲۰.۷ درصد بوده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: قزاقستان چهارمین کشور حاشیه خزر است که در مدت چهار ماه نخست امسال ۱۵۲ هزار و ۸۵۱ تن کالای ایرانی به این کشور صادر شده است که ارزش صادرات محصولات ایرانی به این کشور معادل ۵۲ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۸۳۲ دلار بوده است که از نظر وزنی نیز ۱۱.۶ درصد صادرات ایران به کشورهای حاشیه خزر مربوط به قزاقستان بوده است.

واردات ایران از کشورهای حاشیه خزر

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ادامه با اشاره به واردات ایرانی از کشورهای حاشیه خزر، افزود: در چهار ماهه نخست امسال در مجموع  ۸۷۴ و ۹۸۳ هزار تن کالا از این کشورها به ایران وارد شده است.

وی یادآورشد: ارزش کالاهای وارداتی از کشورهای های حاشیه خزر در ۴ ماه نخست امسال، معادل ۴۸۲ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۶۸۰ دلار بوده است.

این مقام مسئول درگمرک جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: در این مدت بیشترین واردات ایران از کشور روسیه بوده است که از نظر وزنی ۷۵۴ هزار و ۸۴۹ تن بوده و از نظر ارزش معادل ۴۲۹ میلیون و ۷۸۴ هزار و ۹۳ دلار بوده است.

سخنگوی گمرک تصریح کرد: آمارها نشان می دهد که در چهار ماه نخست امسال بیشترین واردات ایران از بین چهار کشور حاشیه خزر از روسیه بوده است، اما دومین کشور قزاقستان بود که ۹۱ هزار و ۶۷۸ تن کالا به ارزش ۲۸ میلیون و ۶۰۸ هزار و ۴۸۱ دلار کالا به ایران صادر کرده است.

لطیفی خاطرنشان کرد: پس از روسیه و قزاقستان سومین کشور صادر کننده کشورهای حاشیه خزر به ایران در این مدت ترکمنستان بوده است که ۱۹ هزا و ۴۷۹ تن کالا به ارزش ۱۳ میلیون و ۷۲۱ هزار و ۱۹۴ دلار کالا به ایران صادر کرده است.

سخنگوی گمرک جمهوری اسلامی ایران افزود: در چهار ماهه نخست امسال جمهوری آذربایجان نیز معادل ۸ هزار و ۹۷۷ تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۷۵ دلار به ایران صادر کرده است.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها