|
کدخبر: 194917

چقدر ارز صادراتی به کشور بازگشته است؟

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: در بازه زمانی ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ تا پایان مردادماه سال جاری، صادرات غیر نفتی به استثنای گاز و فرآورده های نفتی ۶۹ میلیارد یورو بوده که ۵۶.۶ میلیارد یورو به چرخه اقتصاد کشور بازگشته و مابقی فرآیند پرداخت را دنبال می‌کنند.

تجارت چقدر ارز صادراتی به کشور بازگشته است؟

حمید زادبوم با اشاره به سخنان رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، این سخنان را نویدبخش فصل تازه ای در مسیر توسعه صادرات غیر نفتی دانست و اظهار داشت: هماهنگی بیش از پیش بخش های مختلف دستگاه های اجرایی و بدنه تصمیم ساز کشور در رفع موانع توسعه صادرات تآثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه توجه ویژه رئیس جمهوری به صادرات غیرنفتی در شرایط تحریم و مشکلات صادرات نفت خام را ناشی از استراتژی حساب شده و اثر بخش توصیف و خاطرنشان کرد: اولویت تولید صادراتی از نگاه رئیس جمهوری توسعه اشتغال را در پی داشته و در نهایت منتج به رونق اقتصادی و توسعه صادرات غیر نفتی خواهد شد که با مطالعه دقیق، مشورت های متعدد و بررسی دغدغه های صادرکنندگان برنامه ریزی شده است.

زادبوم با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین راه های توسعه اقتصادی کشور توجه به توسعه صادرات غیرنفتی است، افزود: تمرکز دولت سیزدهم بر ثبات در بخش تجارت خارجی نشان از اهمیت مضاعف این بخش برای رئیس جمهوری داشته که موجب آسودگی خاطر صادرکنندگان را فراهم می آورد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص تجارت جهانی هم گفت: در سال ۲۰۲۰ تجارت خارجی دنیا به رقمی بیش از ۱۷.۵ تریلیون دلار رسید که در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش هشت درصدی را نشان می دهد.

زادبوم تصریح کرد: در دو فصل نخست از سال جاری میلادی، تجارت جهانی رشد بیش از پنج درصد را تجربه کرده و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۱ به هشت درصد افزایش یابد.

وی در تشریح  تجارت خارجی ایران عنوان کرد: ایران با توجه به ظرفیت های تولیدی و صادراتی می‌تواند در تعامل با اقتصاد جهانی، به ویژه، کشورهای دوست و همسایه و شرکای تجاری مهم، نقش قابل توجهی در تجارت بین‌المللی داشته باشد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: مبادلات تجاری ایران در چهارماهه نخست سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۹ میلیارد دلار رسید که در این میان صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد و از نظر وزنی ۲۷ درصد رشد داشته است.

زادبوم در خصوص آرایش بازار هدف و شرکای تجاری کشور گفت: بیشترین میزان صادرات ایران به ترتیب به کشورهای چین با ۴.۴ میلیارد دلار، عراق با ۲.۸ میلیارد دلار، امارات متحده عربی با ۱.۶ میلیارد دلار، ترکیه با ۹۲۱ میلیون دلار و افغانستان با ۷۲۸ میلیون دلار بوده است.

وی تصریح کرد: در این مدت ترکیب واردات از نظر ارزشی حدود ۸۴ درصد کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و ۱۶ درصد کالاهای مصرفی بوده که بیشترین واردات به ترتیب از کشورهای امارات به میزان ۴.۷ میلیارد دلار، چین به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار. ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار، آلمان با ۵۶۲ میلیون دلار و سوئیس به میزان ۵۳۸ میلیون دلار صورت گرفته است.

زادبوم با اشاره به سیاست های اتخاذ شده برای رفع تعهدات ارزی با توجه به اختیارات کمیته اقدام ارزی مستقر در سارمان توسعه تجارت ایران و سیاست‌های دولت سیزدهم پیش بینی کرد تا پایان سال جاری  صادرات غیر نفتی به میزانی بیش از رشد صادرات سال ۹۸ خواهد رسید.

منبع: برنا

ارسال نظر