|
کدخبر: 181678

چرا در حفظ بازار هدف صادراتی مشکل داریم؟

هادی حق شناس – کارشناس اقتصادی

مبادلات پولی مهم ترین چالش پیش روی صادرات و صادرکنندگان کشور است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه علیه کشور اگر فعالان تجاری و صادرکنندگان ما موفق به امر صادرات شوند نیز، برگشت ارز صادراتی مهم ترین چالشی است که با آن روبرو خواهند شد. یکی از دلایل این که میزان صادرات غیرنفتی ما طی دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است عدم مراودات پولی و بانکی بوده و به نظر می رسد تا زمانی که روند مراودات پولی و بانکی به شرایط عادی بازنگردد صادرکنندگان ما با مشکل و چالش روبرو خواهند بود.

هادی-حق شناس

در همه جای دنیا صادرکنندگان به حمایت دولتی احتیاج دارند و به پشتوانه دولت اقدام به صادرات می‌کنند اما همان طور که همه می دانیم دولت و مقامات دولتی و کشوری ما تحت تاثیر تحریم ها هستند. بنابراین وقتی خود دولت تحت تحریم است طبیعی است که کمک به صادرکنندگان کار سختی خواهد بود. مگر اینکه دولت بتواند در داخل کشور به صادرکنندگان کمک کند. به عنوان مثال اگر در خارج از کشور پول صادرکنندگان را پرداخت نمی کنند دولت می‌تواند اجازه واردات کالاهای مورد نیاز کشور را صادر کند یعنی به جای پول، کالا وارد کشور شود. همچنین دولت می تواند با یک سیاست صادرات و واردات منعطف کمک کند تا در بخش تجارت، صادرات و واردات به شکل تهاتری انجام شود.

ما بازارهای کشورهای همسایه را به خوبی فتح کرده ایم اما متاسفانه تجار ما به صورت روزمره تجارت می‌کنند و راهبرد طولانی مدت و برنامه ریزی بلند مدت در این خصوص ندارند. در داخل کشور نیز بسیاری از سیاست‌ های پولی، مالی و مالیاتی بلندمدت نیستند. بنابراین برآیند این رفتارها موجب شده که سهم ما در بازارهای همسایه نه تنها افزایشی نباشد بلکه در برخی مواقع کاهشی نیز باشد. پس اشکال کار در وهله اول نوع سیاست گذاری کوتاه مدت و در وهله دوم نوع رفتار خود تجار است. به عبارتی می‌توان گفت ما بازار هدف صادراتی را به خوبی پیدا می‌کنیم اما در حفظ و نگهداری آن بازار با مشکل روبرو هستیم. امروزه دنیا برخی محصولات تولیدی کشور را به عنوان کالای استاندارد می شناسد و برخی از تولیدات داخلی ما نیز هنوز به استانداردهای لازم نرسیده اند. در همین رابطه یکی از دلایلی که ما در حفظ بازار هدف صادراتی خود با مشکل روبه‌رو می‌شویم همین مسئله است. چراکه ما تمام پروتکل های صادراتی و استانداردهای لازم در تولید محصولات صادراتی را رعایت نمی کنیم. بنابراین اگر این موارد نیز مورد بررسی و دقت عمل قرار بگیرد قطعا ماندگاری ما در بازارهای هدف صادراتی روند افزایشی و رو به رشد خواهد داشت.

نویسنده: هادی حق شناس

ارسال نظر