|
کدخبر: 193664

بسته شدن یک مسیر تجاری بزرگ به دست طالبان

طالبان مرز تجارت زمینی با پاکستان را بسته و به این ترتیب مانع انتقال کالاها به هند، بزرگترین بازار افغانستان در جنوب آسیا، از طریق پاکستان شده است.

 طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان تجارت این کشور با هند از طریق پاکستان را متوقف کرده و دو پایانه اصلی تجاری در مرز دو کشور را بسته است.

طبق گفته مدیر کل فدراسیون سازمان‌های صادراتی هند:«طالبان مرز تجارت زمینی را بسته و مانع حرکت محموله‌ها در مسیر ترانزیتی با پاکستان شده است».

این فدراسیون اعلام کرد مسیر تجاری با دبی هنوز باز است.

  هند بزرگترین بازار افغانستان در جنوب آسیا است. صادرات هند به افغانستان در ۲۰۲۱ شامل دارو، تجهیزات پزشکی، کامپیوتر، سیمان، لباس و شکر به ارزش ۸۲۵ میلیون دلار می‌شود. اصلی ترین صادرات افغانستان عبارتند از میوه، آجیل و عصاره سبزیجات. کل صادرات افغانستان در ۲۰۲۱ به ۵۰۹  میلیون دلار می‌رسد.

هند امیدوارم است این توقف موقت بوده و تجارت بین دو کشور از سر گرفته شود.

سخنگوی طالبان در اوایل همین هفته گفت هند همچنان می‌تواند پروژه‌های زیرساختی در افغانستان را تکمیل کند.

قبل از از روی کار آمدن طالبان، هند، ترکمنستان و پاکستان یک پروژه مشترک برای ساخت خط لوله گاز ترکمنستان- افغانستان- پاکستان- هند جهت عرضه گاز ترکمن به این کشورها در دست داشتند. این کشورها همچنین بر روی ساخت یک بزرگراه و راه آهن جهت اتصال افغانستان به بندر چابهار ایران کار می‌کردند که قرار بود ترانزیت کالا از طریق افغانستان را تسهیل کند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر