|
کدخبر: 189922 سهیل فرزین

رییس اتاق ایران و افغانستان در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

طالبان با تجارت ایران و افغانستان چه می کند؟

سلیمی با اشاره به تاثیر طالبان گفت: برای بررسی شرایط تجارت با کشور افغانستان باید کماکان صبور باشیم تا ببینیم که سرنوشت طالبان چگونه خواهد شد.

تجارت طالبان با تجارت ایران و افغانستان چه می کند؟

قدرت گرفتن سیاسی طالبان در کشور افغانستان موجب شده تا بازار صادراتی این کشور برای فعالان تجاری ایران نا امن شود. اما این اتفاق چه تاثیری بر میزان حجم تجارت ایران با افغانستان گذاشت؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با سیدحسن سلیمی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

کاهش تجارت ایران و افغانستان

سلیمی در ابتدای این گفتگو با بیان اینکه متاسفانه میزان تجارت ایران و افغانستان کاهش یافته است، اظهار داشت: امنیت تجارت در مرزهای ایران و افغانستان با توجه به قدرت گرفتن طالبان در این کشور بسیار ناامن شده است. صادرکنندگان ایران که به افغانستان صادرات داشتند در حال حاضر در بلاتکلیفی به سر می برند. سابق بر این خریدارانی کالاهای ایرانی گروه های دیگری بودند و سلامت رفتاری آنها در قبال صادرکنندگان ایرانی تایید شده بود ولی امروزه مشخص نیست که وضعیت به چه صورت خواهد بود. به طور حتم در هر کجای دنیا که چنین تغییراتی رخ دهد نا امنی و بلاتکلیفی به وجود خواهد آمد. بنابراین برای بررسی شرایط تجارت با کشور افغانستان باید کماکان صبور باشیم تا ببینیم که سرنوشت طالبان چگونه خواهد شد.

سیدحسن-سلیمی

چه کسی سوخت ایران را قاچاق می کند ؟

وی در بخش دیگری از صحبت های خود به قاچاق سوخت از ایران به افغانستان اشاره کرد و گفت: سابق بر این شخصی افغانستانی که در داخل ایران اقدام به خرید سوخت می کرد فرد معتبری بود. من به شخصه شناخت خاصی از این شخص ندارم ولی تا جایی که اطلاع دارم این قاچاق از طریق مرز هرات انجام می شود. این مرز نیز در حال حاضر به علت قدرت گرفتن طالبان وضعیت نامشخصی دارد.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه ایرانی ها سرمایه گذاری قابل توجهی در کشور افغانستان انجام نداده اند، گفت: فعالان تجاری ایران بیشتر به این کشور صادرات می کنند. در حوزه سرمایه گذاری بسیار محدود عمل کرده ایم و این سرمایه گذاری بیشتر در زمینه ساخت پل و مواردی از این قبیل بوده است. بنابراین نباید نگران از بین رفتن سرمایه گذاری ها با احتمال قوت گرفتن قدرت طالبان در کشور افغانستان باشیم.

چرا ایران از افغانستان واردات ندارد؟

سلیمی همچنین به موضوع واردات ایران از افغانستان اشاره کرد و گفت: عموما واردات ما از این کشور هیچگاه بیش از ۵۰ میلیون دلار در سال نبوده است. بنابراین نگرانی نیز از این بابت وجود ندارد. چراکه رقم واردات ما از این کشور بسیار پایین است. البته گفتنی است که طرف های افغان در نشست هایی که قبل از قدرت گرفتن طالبان با فعالان تجاری کشور ما برگزار می کردند همواره از این موضوع ناراحت بودند و گلایه خود را با ما مطرح می کردند.

وی افزود: طرف افغان گلایه دارد که چرا با توجه به امکان خرید بسیاری از کالاها توسط ایران از افغانستان ایران تنها ۵۰ میلیون دلار از افغانستان خرید دارد و این در صورتی است که میزان واردات افغانستان از ایران حدود ۲۳ میلیارد دلار است. در این زمینه باید گفت برخی مشکلات و چالش ها موجب شده که واردات ایران از افغانستان تا این اندازه پایین باشد. مهمترین مورد در این زمینه نیز وجود کالاهای مشابه کشور افغانستان با کلاهای داخلی ما است. از آنجایی که کشور افغانستان کشوری صنعتی نیست ما به ناچار باید محصولات کشاورزی را از این کشور وارد کنیم و این در صورتی است که ما اکثر محصولات کشاورزی افغانستان را در کشور خودمان کشت می کنیم.

رییس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان با اشاره به اینکه از نظر حجمی بیشترین کالایی که به افغانستان صادر می کنیم مواد غذایی است، گفت: مصالح ساختمانی،‌ فولاد، ورق، سیمان و مواردی از این قبیل رده های بعدی را در اختیار دارند.

انتظارات از دولت رئیسی

سلیمی در بخش دیگری از صحبت های خود به روی کار آمدن دولت جدید در کشور اشاره کرد و گفت: مماشات و افزایش مبادلات تجاری با کشورهای همسایه اولین هدف ما است. اگر ما کشوری که از مرزهای ما نیم ساعت فاصله دارد را دریابیم بهتر است تا برای صادرات خود کشورهای دور مانند چین یا استرالیا را انتخاب کنیم. از آنجایی که کشور افغانستان هم مرز ما است از نظر هزینه های حمل و نقل برای ما ارزان تر تمام می شود. در ضمن کیفیت مواد غذایی ما به طبع مردم افغانستان نزدیک تر است. بنا به این دلایل بازار افغانستان فرصت بسیار خوبی برای برای فعالان تجاری کشور ما محسوب می شود.

وی در ادامه گفت: ترکیه مرزی با کشور افغانستان ندارد ولی روز به روز سهم بازار خود در این کشور را افزایش می دهد ولی ما که دارای صدها کیلومتر مرز مشترک با افغانستان هستیم در حال واگذاری این بازار بزرگ به کشور ترکیه هستیم. از همین رو از دولت جدید درخواست داریم که سریعا ارتباطات سیاسی کشور با دنیا را تقویت کند تا ما بتوانیم مسائل بانکی خود را رفع کنیم. چالش نقل و انتقال پول در حال حاضر به یکی از بزرگترین چالش های فعالان تجاری کشور تبدیل شده است. تا وقتی این چالش بزرگ حل نشود و قانون FATF تصویب نشود ما موفق نخواهیم شد که از طریق بانکی نقل و انقال داشته باشیم. بنابراین امیدواریم که دولت جدید و تیم اقتصادی دولت به این موضوع مهم توجه ویژه داشته باشد.

  • ناشناس ارسالی در

    دیوانه چو دیوانه ببیند خوشش آید طالبان ب ا اینوریا فرقی ندارند با هم کنار میان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها