|
کدخبر: 193658

امریکایی‌ها قدرت گرفتن طالبان را پیش‌بینی کرده بودند

مقام‌های سفارت آمریکا در کابل به وزیر خارجه کشورشان اطلاع داده بودند کابل ممکن است اندکی پس از خروج نظامیان آمریکا سقوط کند.

بین‌الملل امریکایی‌ها قدرت گرفتن طالبان را پیش‌بینی کرده بودند

بیش از ۲۰ مقام سفارت آمریکا در کابل ماه گذشته میلادی با ارسال یک یادداشت محرمانه به «آنتونی بلینکن» به او هشدار داده‌اند کابل ممکن است اندکی بعد از خروج نظامیان آمریکا سقوط کند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال این خبر را بامداد جمعه به نقل از یک مقام آمریکایی و فرد دیگری که از این مکاتبه مطلع است منتشر کرده است.

این مکاتبه از طریق یکی از کانال‌های محرمانه وزارت خارجه آمریکا ارسال و در آن به پیشروی‌های سریع طالبان و فروپاشی نیروهای امنیتی افغانستان اشاره شده است.

این مقام‌های سفارت آمریکا راهکارهایی برای جلوگیری از بحران و تسریع روند خروج نیروهای آمریکا از افغانستان مطرح کرده‌اند.

در این نامه که تاریخ آن مربوط به ۱۳ جولای (مصادف با ۲۲ تیرماه) است از وزارت خارجه آمریکا خواسته شده «لحن سخت‌گیرانه‌تری» در قبال اقدامات طالبان به کار ببرد.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نوشته این نامه محرمانه، جدیدترین شاهدی است که نشان می‌دهد به دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره پیشروی‌های سریع طالبان اطلاع‌رسانی شده است.

گروه طالبان یکشنبه (۱۵ اوت/۲۴ مردادماه) بعد از خروج «اشرف غنی»، رئیس‌جمهور سابق افغانستان وارد شهر کابل شد. تحلیلگران ورود نیروهای طالبان را به منزله خاتمه تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای بازسازی افغانستان به شکل مطلوب جهان غرب می‌دانند.

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند.

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

تحولات افغانستان باعث انتقاد از «جو بایدن» شده. رسانه‌ها روز چهارشنبه گزارش دادند تصمیم‌های بایدن درخصوص افغانستان و فرار نظامی عجولانه از این کشور که باعث سقوط دولت کابل به‌دست طالبان شد، قانون‌گذاران آمریکایی را به فکر تحقیق از وی انداخته است.

اعضای کنگره آمریکا شامل نمایندگان دموکرات که متحدان بایدن نیز محسوب می‌شوند، بامداد چهارشنبه ضمن ابراز نارضایتی شدید از تحولات افغانستان، گفتند که درباره دلایل وقوع این بحران تحقیق می‌کنند.

بایدن در یک سخنرانی بامداد سه‌شنبه تلاش کرد از بار مسئولیت صحنه‌ای که امروز افغانستان با آن مواجه است، شانه خالی کند. او تسلط سریع و کامل طالبان بر افغانستان را با اشاره به توافق دولت ترامپ با طالبان به گردن سلف خود انداخت، از «اشرف غنی» رئیس‌جمهور متواری افغانستان ابراز ناامیدی کرد و بابت عملکرد نیروهای امنیت ملی افغانستان که تا همین چند هفته قبل می‌گفت قادر به حفظ کشور هستند، تاسف خورد.

در حالی که آمریکا سال ۲۰۰۱ در قالب مأموریتی به نام «آزادی ماندگار» وارد افغانستان شده بود بایدن مدعی شد که مأموریت آمریکا در افغانستان هیچ‌گاه برقراری دموکراسی یا آزادی در این کشور نبوده است.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها