|
کدخبر: 189927

صادرات حلال چیست؟

از آنجایی که صادرات سهم بزرگی در چرخه اقتصادی ایران دارد، هر روزه گزینه‌های جدیدی برای صادرات محصولات مختلف به وجود می‌آید. البته این مساله که ایران یکی از قطب‌های نفتی دنیاست نیز در این نوع صادرات، بی‌تاثیر نیست. یکی از این گزینه‌ها که یک محصول کاربردی در صنعت رنگ نیز می‌باشد، صادرات حلال است.

حلّال در واقع ریشه لغوی عربی داشته که به معنای چیزی است که در آن حل می‌شود، ترجمه شده است. حلال‌ها معمولا در صنایع مختلف کاربردهای عمیقی دارند و پایه اصلی تولید آن‌ها نفت و مواد نفتی است. در این مقاله همراه ما باشید تا هم با صادرات حلال بیشتر آشنا شوید هم با کاربرد حلال در صنعت رنگرزی.

سایت کارخانه تولید کننده رنگ این متن آموزشی را آماده کرده است. برای اطلاعات بیشتر و دیتای فنی در مورد انواع رنگ ها، رنگ های صنعتی، رنگ های ساختمانی و رزین ها به صفحه سایت ما مراجعه کنید.

انواع رنگ ها

آنچه می‌خوانید

  • حلّال چیست؟
  • انواع حلال صنعتی در ایران
  • کاربرد حلال
  • بهترین حلال برای صادرات
  • کدام پالایشگاه‌ها حلال تولید می‌کنند؟
  • از کجا بهترین حلال برای صادرات را تهیه کنیم؟
  • جمع بندی

حلّال چیست؟

همانطور که اشاره شد، حلال یک ماده صنعتی است که با توجه به معنای آن، ماده‌ای است که مواد دیگر را در خود حل می‌کند. جالب است بدانید که میزان تولید حلال، به دلیل تولید بالای نفت، در ایران به قدری زیاد است که بسیاری از تولیدکنندگان آن، به سمت صادرات حلال روی آورده‌اند.

ماده حلال بر اثر برش کروزن نفت خام بدست می‌آید. یعنی سرمایه اصلی کشورمان ایران که همین مساله سبب می‌شود حلال یک محصول ایده‌آل برای صادرات باشد. این مواد که به وایت اسپریت نیز معروف هستند دارای میزان زیادی هیدروکربن‌های آروماتیک و آلیفاتیک بوده که بر اساس درصد ترکیب این دو مواد، به انواع مختلفی از حلال صنعتی می‌توان دست یافت.

انواع حلال صنعتی در ایران

حلال 402 یکی از مهم‌ترین انواع حلال صنعتی در ایران است که برای صادرات نیز کاربرد فراوانی دارد. در این نوع حلال، میزان درصد آروماتیک بسیار کمتر است (حداکثر 25 درصد کل ترکیب شامل هیدروکربن آروماتیک است). بد نیست نگاهی دقیق‌تر به این نوع حلال محبوب بیاندازیم. اما قبل از آن به چند مورد از حلال‌های دیگر نیز اشاره می‌کنیم:

  1. اتانول
  2. متانول
  3. استون یا پروپانون
  4. مورفولین
  5. تولوئن

حلال 402 چیست؟

این حلال از خانواده حلال‌های تینر است که به mineral spirit یا Stanford solvent نیز معروف است. باید بدانید که حلال‌ها همگی اشتعال‌زا هستند از این رو شرایط نگهداری آن باید کمی ویژه‌تر باشد تا به صورت خود به خودی فعال و مشتعل نشود.

حلال 402

در مورد حلال 402، دمای خوداشتعالی 232 درجه سانتی‌گراد براورد شده است. یعنی اگر این ماده در دمای 232 درجه قرار بگیرد، به صورت خودکار مشتعل می‌شود. از این رو می‌توان حلال 402 را از جمله حلال‌های ایمن دانست (به دلیل بالا بودن دمای خود اشتعالی) و البته باید خاطر نشان کرد که این نوع حلال خاصیت خورندگی ندارد.

حلال 402 در سه گرید  B, Aو C تولید شده که هر یک کاربرد ویژه‌ای دارند.

  1. استفاده در صنعت چاپ و رنگ و...
  2. استفاده در وارنیش‌ها، چاپ پارچه، واکس خانگی، روکش کف و...
  3. تولید حلال روان‌کاری سطح فلزات و اسپری‌های تمیز کننده و...

درباره خانواده تینر

تینر یک ماده شیمیایی بر است که بیشتر در رقیق سازی رنگ‌های پایه روغنی کاربرد دارد. البته در موارد زیادی، هنگامی که اشتباها رنگ بر روی جاهایی که نباید، ریخته می‌شود، تینر حلال مشکل است! به طور کلی خانواده تینرها یا همان حلال‌های تینری به 6 دسته تقسیم می‌شوند.

درباره خانواده تینرها

  1. تینرهای آلکیدی
  2. تینرهای فوری
  3. تینرهای اپوکسی (برای رنگهای اپوکسی)
  4. تینرهای پلی اورتان (برای رنگهای پلی اورتان)
  5. تینرهای سیلیکونی (برای رنگهای سیلیکونی)
  6. تینرهای شستشو (برای شستشو سطوح به منظور زدودن آلودگی‌ها)

بد نیست بدانید، زمانی که مشغول به رنگ آمیزی یک سطح هستید، میزان تینر مخلوط شده با رنگ تعیین می‎‌کند که زمان خشک شدن، میزان مسطح بودن و یک دست بودن رنگ به چه میزان باشد. اگر مقدار زیادی تینر همراه رنگ مخلوط کنید ممکن است رنگ یکدستی (از لحاظ رنگی) خود را از دست بدهد. به همین ترتیب اگر میزان تینر کمتر از حد نیاز باشد، ممکن است منجر به ایجاد حباب‌های مختلف و مسطح نبودن رنگ شود.

از این رو مهم است که میزان رنگ و تینر به نسبت اندازه ترکیب شود تا یک رنگ با کیفیت حاصل شود.

کاربرد حلال

حلال در صنایع مختلفی کاربرد دارد اما اگر بخواهیم به طور کلی به آن نگاهی بیاندازیم، می‎توان به کاربرد آن در:

  • واکس
  • رنگ‌های صنعتی و غیرصنعتی
  • لاک
  • پولیش کف و کفش
  • جوهرهای مختلف
  • صنعت خشک شویی
  • مواد تمیزکننده عمیق
  • اسپری‌های سطوح
  • براق کننده‌ها
  • ساخت مبلمان
  • صنایع لاستیک و تولید آسفالت
  • و...

اشاره کرد.

بهترین حلال برای صادرات

حلال 402 یکی از بهترین انتخاب‌های صادراتی است که می‌توان سودآوری ویژه‌ای را برای آن در نظر گرفت. یک نگاه اجمالی به میزان صادرات حلال توسط ایران، به شما خواهد گفت که چیزی حدود 50 درصد سهم صادرات حلال در دنیا، به ایران اختصاص دارد که اکثر این سهم به حلال 402 نسبت داده می‌شود.

البته در داخل ایران نیز این نوع حلال به عنوان تینر رنگ از کاربردی‌ترین گزینه‌ها است.

کدام پالایشگاه‌ها حلال تولید می‌کنند؟

در حال حاضر پالایشگاه‌های زیر تولیدات گسترده‌ای در زمینه حلال‌های صنعتی دارند که حلال 402 از عمده‌ترین تولیدات آن‌ها است.

  1. پالایشگاه تهران
  2. پالایشگاه تبریز
  3. پالایشگاه اصفهان
  4. پالایشگاه بندرعباس
  5. و...

از کجا بهترین حلال برای صادرات را تهیه کنیم؟

شرکت روشان فام یکی از مطرح‌ترین برندهای تولید رنگ و حلال در ایران است که به شما کمک می‌کند بهترین کیفیت محصولات رنگ صنعتی و خانگی را تهیه و استفاده کنید. البته باید گفت که امکان صادرات از طریق روشان فام نیز وجود دارد که به شما این قابلیت را می‌دهد تا برای مصارف خارجی خود صادرات حلال یا رنگ انجام دهید.

اگر شما هم قصد صادرات حلال با کیفیت به سراسر نقاط دنیا دارید، حتما با این مجموعه در ارتباط باشید تا محصولی مطابق با نیازتان تهیه و صارد کنید.

شایان ذکر است که صادرات حلال به سایر کشورها، خصوصا کشورهای اروپایی و امریکایی تا سال 2029 با رشد سالانه 4% تخمین خورده است. این یعنی در 8 سال آینده، شاهد 32 درصد رشد صادرات حلال از سوی ایران خواهیم بود. پس سهم بزرگ ایران در صادرات حلال، بیشتر و بیشتر خواهد شد.

جمع بندی

حلال‌های صنعتی به خصوص حلال‌های صنعت رنگ، از کاربردی‌ترین محصولات در سراسر دنیاست که قطب‌های نفتی عمده تولید آن را به عهده دارند. از آن‌ جایی که ایران یکی از کشورهای نفت‌خیز خاورمیانه است، سهم بزرگی در تولیدات مشتق آن یعنی حلال‌های مختلف دارد. همین امر سبب می‌شود تولیدات گسترده منجر به صادرات آن نیز شود. در این مقاله به انواع حلال و کاربردهای آن در صنایع مختلف اشاره شد و سپس اینکه بهترین حلال برای صادرات چیست مطرح گردید. امیدواریم چنانچه قصد صادرات حلال به نقاط مختلف دنیا را دارید، این مقاله برایتان مفید بوده باشد.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها