|
کدخبر: 189498 نسیم حکم آبادی

مدیر بازرگانی شرکت چادرملو در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

فولاد گران نشده!

با توجه به قطعی برق در صنعت فولاد عملا تولیدی صورت نمی‌گیرد و بنابراین محصولی وارد رینگ بورس کالا و میدان صادراتی نیز نمی‌شود که بخواهد شاهد افزایش قیمتی باشیم. در نتیجه افزایش قیمت‌های محصولات فولادی واقعی نیستند و فقط روی کاغذ با اعداد و ارقام دست و پنجه نرم می‌کنیم.

معدن فولاد گران نشده!

بی‌برنامگی برخی ارگان‌ها آسیب‌های جدی به بدنه صنعت کشور وارد کرده است که در این بین فولادی‌ها بیشترین آسیب را از جانب قطعی برق داشته‌اند که تمام تلاش تولیدکنندگان این است که با وصل شدن مجدد برق تمام آنچه را که از دست داده‌اند را تولید کنند و دوباره برای برگشت به بازارهای جهانی تلاش را در پیش بگیرند.

حسن اطمینان در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهارکرد: قطعی برق در صنعت فولاد موجب شد تمام برنامه‌هایی که برای صادرات محصولات فولادی در نظر گرفته شده است، تحت شعاع قرار گیرند و تقریبا تمام واحدهای تولیدکننده فولاد نتوانستند به اهداف صادراتی خود دست یابند که در این میان شرکت چادرملو نیز شرایط مشابهی را داشته است. در نتیجه این خاموشی‌ها در قسمت تولید شمش فولادی چیزی حدود ۱۰۰ هزار تن معادل ۴۰ میلیون دلار را از دست دادیم و به عبارت بهتر به این میزان کسری صادراتی عایدمان شد و متضرر شدیم. در مجموع قطعی برق موجب شد که نتوانیم صادرات را به موقع انجام دهیم و بازارهایی که به سختی تصاحب کرده‌ بودیم به دلیل عدم تناوب عرضه در عرصه صادراتی را از دست دادیم و سایر کشورها به راحتی توانستند جایگاه ما را به چنگ بیاورند.

حسن_اطمینان

وی افزود: ما وضعیت مناسبی در بخش صادرات فولاد داشتیم که با شرایط پیش آمده بازار را به رقبای خود واگذار کردیم و موقعیت خوبی برای تولیدکنندگان ایرانی رقم نخورد. قطعی برق در کارخانه‌های تولیدکننده سیمان و فولاد اعمال شد و تمام مجموعه‌هایی که با این چالش مواجه بودند تقریبا شرایط کم و بیش یکسانی دارند. تمام واحدهای تولیدی با شروع خاموشی‌ها دست از تولید کشیده‌اند و خط تولید شرکت چادرملو نیز متوقف شده و در بخش تولید شمش همچنان با مشکل مواجه هستیم. ناگفته نماند که این شرایط در تمام مجموعه‌های تولیدی حاکم است که چرخه تولید را به شدت تضعیف کرده است.

مدیر بازرگانی شرکت چادرملو تصریح کرد: هترین راهکارهای واحدهای تولیدی بای مقابله با چنین شرایطی، راهکارهای تکنیکی است که کارخانه‌های فولادی از این فرصت قطعی برق استفاده می‌کنند و تعطیلات و تعمیرات سالیانه خود را جلو می‌اندازند، اما برنامه خاموشی‌ها فراتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده، بوده است و فرصت زیادی نیز نیست که بخواهیم تعمیرات را انجام دهیم. شرکت چادرملو در چنین شرایطی تنها راهکاری را که در دستور کار خود قرار داد این بود که انبارها را سر و سامان بخشید تا با وصل شدن برق و فشار آوردن به خط تولید، بتوان این کمبودها را تا حد زیادی جبران کرد.

اطمینان ادامه داد: متاسفانه معادل ۱۰ درصد تولید برنامه‌ریزی شده را بر اساس قطع برق از دست داده‌ایم که طبق این روال حدود ۱۰ درصد از صادرات خود را نیز از دست دادیم که انتظار داریم با عادی شدن شرایط و وصل شدن مجدد برق بتوانیم میزان تولید و صادرات را جبران کنیم اما در عمل سختی و دشواری‌های خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه قطع برق موجب شده تولید متوقف شود عملا عرضه‌ محصولات فولادی در بازار انجام نمی‌شود که بخواهد وارد بورس کالا و بازار شود و حتی مورد معامله نیز قرار گیرد. بنابراین افزایش قیمت‌ها روی کاغذ هستند و در واقع معامله‌ای صورت نمی‌گیرد که بخواهد رشد قیمت چندین درصدی را نیز اعمال کرد. نظام عرضه و تقاضا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تا زمانی تولیدی صورت نگیرد و محصولی عرضه نشود بازار دچار شوک می‌شود و موجب می‌شود افزایش قیمت‌های مقطعی را در بحث فولاد شاهد باشیم، اما در مجموع نمی‌توان گفت که فولاد افزایش قیمت رسمی داشته یا نداشته است.

اطمینان در پایان خاطرنشان کرد: اگر این افزایش قیمت محصولات فولادی اتفاق بیفتد با عادی شدن شرایط روند نزولی را در پیش خواهد گرفت و قیمت فولاد نیز همچون گذشته خواهد شد. با توجه به اینکه این عدم عرضه مقطعی خواهد بود و تولید از سر گرفته خواهد شد این افزایش قیمت غیر رسمی نیز مقطعی خواهد بود و به روال سابق بازخواهد گشت. به نظر می‌رسد که مسئولان و متولیان صنعت برق هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از بروز آسیب‌های اقتصادی و فولادی و همچنین صنایع پایین دستی اقدامات لازم را انجام دهند و بر اساس مذاکراتی که انجام شده اعلام کرده‌اند که این شرایط تا نیمه اول مرداد ماه ادامه خواهد شد و پس از آن صنایع فولادی با شرایط با ثباتی از نظر برق روبه‌رو بوده و چرخه تولید همچون سابق به حرکت درمی‌آید.

 

ارسال نظر