|
کدخبر: 186007 سهیل فرزین

رئیس اتاق صنعت و معدن تهران در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

مشکلات تجاری مقدم بر مشکلات تولید است!

زهره وندی گفت: صنایع کوچک برای اینکه تجاری سازی صنعتی داشته باشند در وهله اول باید موانع زیرساختی را رفع کنند.

تجارت مشکلات تجاری مقدم بر مشکلات تولید است!

تجاری سازی محصولات صنعتی کشور موجب افزایش کیفیت، کاهش هزینه ها،‌ ارز آوری و کمک قابل توجه به فعالیت اقتصادی کشور خواهد کرد. متاسفانه این موضوع مهم بنا به دلایل متعدد در کشور ما به ثمر نرسیده است. اما عمده مشکلات و چالش های موجود در این مسیر چیست؟

خبرنگار سرویس گسترش نیوز برای دریافت پاسخ این سوال گفتگویی را با محمدرضا زهره وندی، عضو اتاق بازرگانی و رئیس اتاق صنعت و معدن تهران ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

زهره وندی در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: صنایع کشور ما به ۳ دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم می شوند. عمده بار اشتغالزایی و ایجاد ارزش افزوده در کشور ما بر دوش صنایع کوچک است. این در حالی است که کمترین امکانات نیز در اختیار این حوزه است. صنایع کوچک برای اینکه تجاری سازی صنعتی داشته باشند در وهله اول باید موانع زیرساختی مانند موانع تولید در حوزه های مختلف مانند آب، گاز، مخابرات، جاده و مواردی از این قبیل هستند را رفع کنند.

حمیدرضا-زهره-وندی

چالش های موجود در تهیه مواد اولیه

وی افزود: بعد از رفع موانع موجود در زیرساخت ها به موانع موجود در تهیه مواد اولیه مورد نیاز صنایع کوچک می رسیم. تهیه مواد اولیه در سال های اخیر به شدت سخت شده و احتیاج به نقدینگی های بالایی دارد. از طرفی این مواد اولیه به صورت روزانه دچار تغییر قیمت می شوند. با وجود این موانع آیا می توان به رونق و جهش تولید رسید؟ اگر رشد کارخانه ای وجود نداشته باشد چگونه می توان به رشد صنعتی رسید؟

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در ادامه گفت: موانع مالیاتی، تامین اجتماعی و موانع اقتصادی موجود در مسیر فعالیت بنگاه ها مانند دست انداز های بزرگ در مسیر صنعتگران و تولیدکنندگان کشور قرار دارد. برای رسیدن به تجاری سازی تولیدات صنعتی کشور باید در وهله اول مشکلات غیرتولیدی را حل و فصل کنیم و سپس نسبت به رفع چالش ها و مشکلات تولید اقدام کنیم. امروزه می توان به جرات اذعان داشت که ۷۰ درصد مشکلات موجود در مسیر صنعت و تولید کشور غیرتولیدی و ۳۰ درصد باقی مانده مربوط به مسائل تولیدی است.

زهره وندی در ادامه با بیان اینکه تولیدات کشور به جای اینکه صنعتی باشند گلخانه ای هستند،‌ گفت: صنایع بزرگی که امروزه وجود دارند در شرایطی قادر به ادامه فعالیت و رشد خواهند بود که منابعی مانند بورس و بانک ها منابع مالی مورد نیاز خود را تامین کنند.

چالش های موجود در مسیر صادرات محصولات تولید داخل

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه افزایش تیراژ تولید با نگاه بازار داخل محکوم به شکست خواهد بود، گفت: تولید در کشور باید با نگاه به بازارهای خارجی و صادراتی باشد. البته چالش ها و مشکلات متععدی نیز در این حوزه وجود دارد که صدور قوانین صادراتی متعدد و در برخی مواقع متضاد با یکدیگر از عمده ترین این چالش ها است. آیا مسئولان در جریان هستند که پیدا کردن یک بازار هدف صادراتی در شرایط کنونی برای صادرکنندگان تا چه اندازه دشوار است؟ مگر می توان پس از پیدا کردن بازار هدف صادراتی به دلیل مسائل داخلی نسبت به صدور بخش نامه های خلق الساعه اقدام کرد؟ موانع گمرکی و انتقال پول، مسائل پیرامون رفع تعهدات، مسائل مربوط به کپی رایت، موارد حقوقی، عدم ثبات در قیمت دلار و... مشکلاتی هستند که هیچ ارتباطی به تولید ندارند ولی چاله های بزرگ در مسیر فعالیت فعالان تجاری کشور به حساب می آیند.

وی افزود: دو سال گذشته ما سال سختی را در صنعت و اقتصاد کشور سپری کردیم. حال که باید شاهد حمایت های دولت و متولیان امر باشیم با افزایش ۴۸ درصدی مالیات روبرو شده ایم. این مالیات از شرکت های فعال و شفاف گرفته خواهد شد. آیا این موضوع کمر تولیدکننده و صادرکننده کشور را نمی شکند؟

شکست دیپلماسی سیاسی کشور در تجارت خارجی

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در پایان اظهار داشت: متاسفانه دیپلماسی تجاری ما تابعی از دیپلماسی سیاسی ما شده است. متاسفانه دوستان تجاری ما در دنیا فوق العاده اندک هستند. کشورها بر اساس رشد منافع ملی خود روابط اقتصادی و سیاسی خود را تعریف می کنند. اما متاسفانه ما در سال های اخیر با وضعیتی خلاف این موضوع روبرو بوده ایم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها