|
کدخبر: 188387 سهیل فرزین

عضو اتاق بازرگانی ایران و ترکمنستان در گفتگو با گسترش نیوز:

بازار بزرگ صادراتی ایران به یغما رفت!

قره باش گفت: بر اساس بررسی‌ها میزان تجارت میان دو کشور ایران و ترکمنستان در طی بیست سال گذشته به کمترین میزان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که متاسفانه بازار صادراتی ما از دست رفته است.

تجارت بازار بزرگ صادراتی ایران به یغما رفت!

کشور ترکمنستان به عنوان دروازه ورود به کشورهای آسیای میانه محسوب می‌شود و همین موضوع اهمیت مراودات تجاری با این کشور را بیش از پیش می‌کند. در سال‌های اخیر ترکمنستان بعد از عراق و افغانستان سومین بازار صادراتی ایران به شمار می‌رفت اما شیوع ویروس کرونا موجب شد تا این کشور قوانین بسیار سختگیرانه‌ای را برای تجارت و عبور و مرور در مرزهای خود در پیش بگیرد. 

اما آخرین وضعیت تجارت ایران با این کشور به چه صورت است؟ خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با رحمان قره باش عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان ترتیب داده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید. 

قره باش در ابتدای این گفتگو به تشریح تاثیر شیوع ویروس کرونا بر میزان تجارت ایران و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: شیوع این ویروس بر عملکرد تجاری تمام کشورهای دنیا تاثیرگذاشت. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. نباید فراموش کنیم که تنها ویروس کرونا موجب کاهش میزان تجارت ایران با کشور ترکمنستان نشد بلکه نباید از بروز برخی سو تفاهمات میان دو کشور نیز غافل بود. 

اختلاف نظر بنیادی میان ایران و ترکمنستان 

وی تصریح کرد: اختلاف نظر میان دو کشور در خصوص بدهی‌ های گازی، اختلاف پرداخت هزینه‌ های برق و راه آهن ایران و ترکمنستان از جمله دلایل عمده کاهش تجارت میان دو کشور است. البته روز گذشته خبرهای خوبی در خصوص موضوع اختلافات راه آهنی میان ایران و ترکمنستان شنیده شد و نخستین قطار باری خط عریض، به صورت آزمایشی وارد ایستگاه اینچه برون شد. 

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان همچنین گفت: بر اساس بررسی‌ها میزان تجارت میان دو کشور در طی بیست سال گذشته به کمترین میزان رسیده و به عبارتی می‌توان گفت که متاسفانه بازار صادراتی ما از دست رفته است. 

رحمن_قره_باش

واردات گاز از ترکمنستان به کجا رسید؟ 

قره باش با اشاره به اینکه صادرات گاز ترکمنستان به ایران قطع شده است، گفت: سرمایه‌گذاری زیرساختی این پروژه به صورت کامل انجام شده است اما به دلایل اختلافات موجود که اشاره شد صادرات گاز ترکمنستان به ایران قطع شده و زیرساخت‌های موجود نیز بلا استفاده مانده است. در حال نیز مشکل صدور ویزا در ترکمنستان مشکلی بر چالش‌های موجود اضافه کرده است. این کشور در حال حاضر بنا به دلیل شیوع پاندمی کرونا نه ویزای شخصی صادر می‌کند نه ویزای تجاری. البته این موضوع در خصوص تمام کشورهای جهان صدق می‌کند و تنها ایران نیست که درگیر موضوع‌عدم صدور ویزا توسط ترکمنستان شده است. 

ریزش شدید میزان تجارت ایران و ترکمنستان

عضو اتاق بازرگانی گرگان افزود: ما هزاران کیلومتر مرز مشترک آبی، زمینی و هوایی با ترکمنستان داریم اما میزان تجارت میان دو کشور به شدت پایین است. نباید فراموش کرد که تجارت ایران به این کشور هنوز به صورت کامل قطع نشده است. اما از آنجا که ورود ما به ترکمنستان ممنوع است صادرکنندگان ما کالاهای صادراتی که بیشتر گل و گیاه و مصالح ساختمانی هستند را به مرز سرخس می‌فرستند و وسایل نقلیه ترکمنستان در این مرز کالاها را بار زده و به کشور خود می‌برند. ما در روزگاری نه چندان دور بیش از ۳ میلیارد دلار گردش مالی با ترکمنستان داشتیم اما در حال حاضر این رقم به ۲۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است! 

عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکمنستان در ادامه به تماس تلفنی رییس جمهور منتخب ایران با رییس جمهور ترکمنستان در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: امیدواریم این ارتباطات در راستای توسعه تجارت ایران مثمرثمر واقع شوند. 

وی با اشاره به از دست رفتن بازار صادراتی ترکمنستان خاطرنشان کرد: تاثیر شیوع ویروس کرونا، مدیریت ناقص ما در کشور و طبیعت ذاتی ترکمنستان از جمله دلایل مهم این موضوع است. سابق بر این کشور ترکمنستان بسیاری از کالاها را از ایران خریداری می‌کرد اما امروزه خود، به تولیدکننده آن کالاها تبدیل شده است. ما در مواجهه با این موضوع باید روش‌های بازاریابی و تجارت خود را تغییر می‌دادیم اما متاسفانه در این زمینه اقدام خاصی انجام ندادیم. 

لزوم تغییر سیاست‌ تجاری در مواجهه با قدرت صنعتی کشورها

قره باش در پایان گفت: ترکمنستان کشوری با جمعیت اندک است که با دارا بودن منابع طبیعی و ثروت زیاد وضعیت معیشتی خوبی را برای مردم خود ایجاد کرده است. در چنین شرایطی رشد صنعت امری کاملا طبیعی است. ما باید سیاست‌های خود را مبتنی بر رشد این کشور تغییر می‌دادیم اما درگیر حواشی شدیم.

  • Bs ارسالی در

    خوب به جای غرغر برای پس گرفتنش بجنگین

  • ناشناس ارسالی در

    با ایران چه کردید

ارسال نظر