|
کدخبر: 187387 سهیل فرزین

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با گسترش نیوز عنوان کرد:

تاثیر قدرت کشورهای همسایه بر میزان تجارت خارجی ایران

صدیق اظهار داشت: متاسفانه شبکه جهانی که امروزه علیه ایران شکل گرفته کشورهای همسایه ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

تجارت تاثیر قدرت کشورهای همسایه بر میزان تجارت خارجی ایران

در سال های اخیر، متولیان تجارت خارجی کشور، بر توسعه تجارت با همسایگان تمرکز ویژه ای داشته اند و این موضوع را در دستورکار قرار داده ‌اند. بسیاری از فعالان تجاری کشور بر این باورند که باید نفوذ در بازارهای دیگر، مخصوصا بازار صادراتی کشورهای همسایه را افزایش داد. اما این امر تا حد زیادی منوط به نتیجه مذاکرات برجام و لغو تحریم ‌ها است. حال آنکه در صورت تداوم شرایط بین‌المللی کنونی، ۱۵ کشور همسایه همچنان اصلی‌ترین هدف تجارت ایران است. اما قدرت سیاسی پایین این کشورها موجب شده تا قدرت های بزرگ دنیا با تاثیر بر سیاست های آنها موجب شوند تا نتوان از این ظرفیت بزرگ استفاده کرد.

خبرنگار سرویس تجارت گسترش نیوز در همین رابطه گفتگویی را با مرسل صدیق عضو سابق اتاق بازرگانی تهران ترتیب داده و نظر وی را در این خصوص جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد. با گسترش نیوز همراه باشید.

صدیق در ابتدای این گفتگو اظهار داشت: بعد از وقوع انقلاب اسلامی ما در حوزه صنعت کشور با تحول های بزرگی روبرو بودیم و می توان گفت که روح صنعتی شدن در کشور ما دمیده شد. بسیاری از سایت های صنعتی نیز با رشد روبرو شدند. بنابراین ما در راه صنعتی شدن موفقیت های خوبی داشتیم.

مرسل-صدیقی

وی افزود: برخی مسائل جانبی در حال حاضر موجب شده که صنعت کشور از مسیر خود خارج شود و چالش هایی در مسیر رشد آن وجود داشته باشد. در این زمینه باید تحمل کنیم تا مسائل بین المللی حل و فصل شود. خوشبختانه ما راه اصلی توسعه صنعت کشور را پیدا کرده ایم ولی در حوزه تجارت تعقل بر این بوده که از حالت تجارت بازاری و حجره ای به تجارت اینترنتی و بسترهای بین المللی تبدیل شویم. این موضوع زمینه بسیار خوبی است اما نباید فراموش کنیم که تجارت تابعی از تولید و واردات است.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران گفت: امروزه علوم و روش های تجارت کشور توسط نسل جوان افزایش پیدا کرده و به مناسبت وجود دانشگاه ها، دروس و واحدهای مرتبط با تجارت بین الملل در دانشگاه ها این پیشرفت رو به افزایش است. بنابراین با این پیشرفت اگر چرخ صنعت کشور تسریع پیدا کند ما شاهد تسریع در تجاری سازی صنعتی کشور خواهیم بود.

این فعال اقتصادی در ادامه با اشاره به بالا بودن نرخ تورم در کشور اظهار داشت: این موضوع موجب عدم سرمایه گذاری در حوزه صنعت کشور شده است. سرمایه گذاری های کلان در حوزه صنعت نیازمند زمان برای بودجه بندی است. متاسفانه تورم بالای جامعه برنامه ریزی و زمان بندی سرمایه گذار و تولیدکننده را به هم میزند و همین موضوع موجب می شود که سرعت رشد صنعتی کشور با کاهش روبرو شود. بنابراین اگر بخواهیم وضعیت تولیدات صنعتی و تجاری سازی صنعتی در کشور را جمع بندی کنیم باید گفت که ما در حوزه صنعتی شدن به پیشرفت های خوبی از جهت بهینه سازی بستر صنعت کشور، افزایش علم تجارت، سرمایه گذاری صنعتی و تجاری و نهادینه کردن صنعت دست یافته بودیم اما امروزه به دلایل مختلف که سیاست های خارجی دولت یکی از مهم ترین آن ها است با مشکلات و چالش هایی روبرو بوده ایم.

مانع زدایی از مسیر تجارت کشور

صدیق با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید در مرداد ماه سال جاری گفت: مانع زدایی از مسیر تجارت کشور در اختیار دولت نیست. متاسفانه شبکه جهانی که امروزه علیه ایران شکل گرفته کشورهای همسایه ما را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این موضوع بر خلاف مبانی اقتصاد آزاد است. ما باید بتوانیم با تمام کشورها مخصوصا در کشورهای همسایه فعالیت های آزاد تجاری و صنعتی داشته باشیم. به عنوان مثال ما ظرفیت های بسیار زیادی در کشور عراق داریم در همین راستا در سال های قبلا سرمایه گذاری های بسیار زیادی در این کشور به عمل آمد و اتاق بازرگانی مشترک این دو کشور شکل پیدا کرد و بسیار فعال شد اما سیاست های خارجی تحمیل شده به عراق موجب شد که هیچ کدام از برنامه های بلندمدت ما در این کشور به نتیجه نرسد.

عضو سابق اتاق بازرگانی تهران در پایان گفت: دولت تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت این کشورها به عمل آورده است اما قدرت های خارجی و سیاست های استکباری بر دولت های ضعیف اطراف ما غالب هستند. متاسفانه ما این چالش بزرگ را نمی توانیم حل کنیم چرا که در حیطه قدرت دولت نیست. مگر اینکه دولت ما در بلندمدت با سیاست های خود به توافقی با این کشورها دست پیدا کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها