|
کدخبر: 168451

دامپینگ مجدد ترکیه در برابر بازارهای صادراتی ایران

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با بیان اینکه ترکیه بر عیله تخم مرغ ایران در کشورهای هدف صادراتی دامپینگ کرده است، افزود: به محض آغاز صادرات تخم مرغ ایران، کشور ترکیه قیمت‌های خود را کاهش داد تا ما را از بازار رقابت کنار بزند.

تجارت دامپینگ مجدد ترکیه در برابر بازارهای صادراتی ایران

صدرا علی اکبرخانی درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ اظهار کرد: با کاهش قیمت خرید تخم مرغ از مرغداران به زیر نرخ مصوب تصمیم بر این گرفته شد تا برای به تعادل رسیدن قیمت بخشی از تولید صادر شود.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که صادرات فقط تا زمان به تعادل رسیدن قیمت برای مرغدار ادامه ‌یابد و هر زمان قیمت خرید تخم مرغ از مرغدار به قیمت مصوب ۱۴ هزار تومان برسد صادرات را متوقف شود.

علی اکبرخانی با تاکید بر اینکه به محض شروع صادرات با واکنش کشور ترکیه مواجه شدیم، اظهار کرد: با صدور اولین محموله تخم مرغ به کشور عراق، ترکیه بر علیه کالا ما دامپینگ کرد و قیمت خود در بازار این کشور کاهش داد.

وی افزود: این کشور نه تنها در عراق بلکه در سایر کشورهای که هدف صادراتی ما بودند مانند افغانستان نیز بر علیه تخم مرغ ما دامپینگ کرده است.

علی اکبرخانی تصریح کرد: دامپینگ کشور ترکیه برای تخم مرغ ایرانی در حالی است که تجار ما برای صادرات روند طولانی و پیچیده‌ای را طی می‌کنند و دولت برای هر کیلوگرم صادرات تخم مرغ ۳۵۰۰ تومان عوارض تعیین کرده است.

به گفته وی؛ علاوه بر دامپینگ ترکیه، قوانین داخلی نیز عملا دست و پای تجار را بستند و عملا دیگر تخم مرغی از کشور صادر نمی‌شود.

علی اکبرخانی یادآور شد: جالب آنکه کشور رقیب ترکیه برای پس زدن ایران از بازار رقابتی این کالا را از کشور ما عبور می‌دهد، تا تخم مرغ را به کشور مقصد صادراتی برای حدف ما از بازار برساند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با تاکید بر اینکه در شرایط زیان مرغداران شاهد افزایش مشکلات در تامین نهاده‌ها نیز هستیم، اظهار کرد: به رغم بارگذاری سهمیه نهاده‌های دامی دولتی در سامانه بازارگاه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به امروز نهاده به مرغداران تحویل داده نشده است.

علی اکبرخانی ادامه داد: تاخیر در تحویل نهاده‌های دامی دولتی در زمانی که مرغداران در حال زیان هستند مشکلات آن‌ها را چند برابر کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون مرغداران نهاده‌های خود را از بازار آزاد به چند برابر قیمت تهیه می‌کنند، گفت: ما به دستگاه‌های مسئول شرایط نابسامان کنونی را گزارش داده‌ایم و از آن‌ها خواسته‌ایم که اجازه واردات و تامین نهاده را برای مرغداران بدهند، اما این مهم منحصر به تعدادی از افراد شده است.

علی اکبرخانی معتقد است؛ اتحادیه‌ها بیش از هر فرد یا شرکت دیگری اهلیت خرید نهاده برای اعضای خود و توزیع آن را دارد و می‌توانند نماینده آن‌ها برای تامین نهاده‌های کیفی با قیمت مناسب باشند.

وی یادآور شد: در حال حاضر مرغداران تنها می‌توانند به سامانه مراجعه و درخواست خود را ثبت کند بدون اینکه درباره زمان دقیق دریافت نهاده یا کیفیت آن اطلاع داشته باشد.

منبع: ایلنا

ارسال نظر